Наукові записки http://nz.npu.edu.ua/ <p><strong>Наукові записки </strong></p> <p><strong>Періодичність виходу журналу</strong>: 6 разів на рік.</p> <p><strong>Рік заснування</strong>: 2022.</p> <p><strong>УДК </strong>37+93/94](066)</p> <p><strong>Засновник</strong>: Український державний університет імені Михайла Драгоманова.</p> <p>У збірнику розглядаються результати теоретичних досліджень та експериментальної роботи з питань педагогічної науки; подано розкриття педагогічних, психологічних і соціальних аспектів, які зумовлюють актуалізацію поставленої проблеми та допоможуть вирішувати її на сучасному етапі розвитку освіти.</p> <p>У виданні публікуються статті провідних вітчизняних та іноземних учених, а також здійснюється популяризація наукових досліджень із педагогічних наук.</p> <p><strong>Фахове видання - категорія Б</strong></p> <p><strong>затверджено наказом Міністерства освіти і науки України (додаток №3) </strong><strong><br /></strong><strong>від 15.04.2021 року за №1328 </strong><strong><br /></strong><strong>(педагогічні науки)</strong></p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації</strong><strong><br />Серія КВ № 23838-13678Р від 01.03.2019 року</strong></p> <p>Витяг з Реєстру суб’єктів у сфері медіа – реєстрантів. Індикатор медіа – R30-01414 від 09.10.2023 р.</p> <p><strong>Мова видання</strong>: українська, англійська, іспанська, італійська, німецька, польська, словацька, угорська французька, чеська.</p> <p> </p> uk-UA NZ-1939@npu.edu.ua (L.L.Makarenko) NZ-1939@npu.edu.ua (L. А. Tkachenko) чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ОСВІТНІЙ ДИСКУРС У ПОШУКАХ ОПТИМАЛЬНИХ КОНЦЕПТІВ: ЗАРУБІЖНІ АКЦЕНТИ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324352 <p class="a">Статтю присвячено відтворенню картини зарубіжного дискурсу у сфері освіти з акцентом на пошуки оптимально ефективних концептів її розвитку. Зокрема йдеться про педагогічні системи, глобальні педагогічні концепції, глобальну педагогіку, педагогіку, що властива усьому світові, гібридне навчання як інструмент реалізації ідей концептів дискурсу; про можливості штучного інтелекту у цьому процесові. Аналіз дискурсу здійснюється переважно на базі доробку дослідників північноамериканських та західноєвропейських країн; певною мірою також науковців з інших країн. Наголошується на тому, що пошуки оптимальних концептів передбачають насамперед забезпечення здобувачів освіти необхідними знаннями для максимально комфортного функціонування на ринку праці й безконфліктної взаємодії у суспільних активностях.</p> <p class="a">Метою статті є відтворення контенту науково-практичного дискурсу, який пов’язаний з пошуком оптимальних концептів щодо удосконалення передачі, засвоєння і накопичення знань й досить активно розгортається у зарубіжних країнах.</p> <p class="a">Зазначено, що актуальним питаннями для українського освітнього простору мають стати формування позиції щодо концептів глобальної освіти (глобальної педагогіки), тобто можливість залучення у її контекст з накопиченим досвідом підготовки фахівців, а ще більше з тим, який може бути здобутим у процесі подолання проблем, що породжуватимуся викликами турбулентних траєкторій сучасного суспільного розвитку.</p> <p class="a">З’ясовується значення ключових понять і термінів дискурсу та їхнє співвідношення. Подається стан дослідження проблеми та межі застосування певних ідей концептів, а також можливих їхніх вислідів на динаміку освітньо-навчального процесу.</p> <p class="a">У статті здійснено проєкцію основних сентенцій актуальних концептів на можливий вплив щодо формування траєкторій динаміки освітнього простору України.</p> В. Б. Євтух Авторське право (c) 2025 В. Б. Євтух http://nz.npu.edu.ua/article/view/324352 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ КУРСАНТІВ ВЗВО З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В УМОВАХ РОЗОСЕРЕДЖЕННЯ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324370 <p>Модернізація системи вищої освіти України потребує розробки ефективних засобів формування всебічно розвиненої особистості, здатної не лише застосовувати здобуті знання у професійній діяльності, а й постійно поповнювати їх. Сьогодні вища військова освіта спрямована на забезпечення фундаментальної наукової, загальнокультурної та практичної підготовки майбутніх військових фахівців.</p> <p>Для підвищення пізнавальної активності курсантів вищих військових навчальних закладів важливим є не лише процес інтеграції фундаментальних знань і професійно орієнтованих дисциплін, а й здатність до швидкого та якісного засвоєння фундаментальних знань в процесі вивчення фізики в умовах розосередження. Сьогодення вимагає від майбутнього військового фахівця мобільності та вміння швидко навчатися впродовж всього періоду роботи за фахом. Цього курсанти ВЗВО навчаються під час вивчення всіх дисциплін, починаючи вже першого року підготовки.</p> <p>У статті зазначено, що сучасні викладачі за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних технологій можуть створити свій навчально-методичний комплекс і провести заняття таким чином, що запам’ятається і матеріал, і заняття назавжди.</p> <p>Нині сьогодення навчання фізики у ВЗВО змінюється з урахуванням проведення занять в умовах розосередження. Використання традиційних методик викладання фізики та поєднання їх з використанням сучасних технологій дозволяє досягти мети навчання на різних видах занять. Зокрема, використання лабораторного обладнання поєднанні з ноутбуком, проєктором, сучасними програми обробки даних типу Photomath дозволяє швидко і якісно подавати матеріал, дозволяє оптимізувати процес знаття експериментальних даних та провести їх обробку. В результаті чого оформлення бланків-звітів лабораторних робіт значно покращується, підвищується рівень зацікавленості матеріалом дисципліни та рівень успішності курсантів.</p> О. Є. Аврамчук , О. А. Цоколенко Авторське право (c) 2025 О. Є. Аврамчук , О. А. Цоколенко http://nz.npu.edu.ua/article/view/324370 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНІХ ДЖЕРЕЛ ТА ОНЛАЙН ПЛАТФОРМ ПРИ ФОРМУВАННІ ФАХОВОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324375 <p class="a">У статті розглянуто питання використання освітніх джерел та онлайн-платформ у формуванні фахової іншомовної комунікативної компетентності майбутніх філологів. Сучасний розвиток освітніх технологій сприяє впровадженню інноваційних підходів до навчального процесу, зокрема, через використання цифрових ресурсів, що забезпечують ефективне засвоєння мовних навичок студентами. Одним із основних аспектів цього процесу є інтеграція освітніх платформ, таких як Coursera, Duolingo, Moodle та ін., що дозволяють студентам не лише вивчати теоретичні знання, але й покращувати практичні уміння з іноземних мов у реальному часі.</p> <p class="a">В статті зазначено важливість адаптації методів викладання до індивідуальних потреб студентів через цифрові ресурси, що забезпечують доступ до автентичних матеріалів, інтерактивних завдань та можливостей для міжкультурної комунікації. Ці ресурси сприяють розвитку навичок читання, письма, аудіювання та говоріння, що є важливими складовими іншомовної комунікативної компетентності майбутніх філологів.</p> <p class="a">Стаття аналізує переваги та виклики використання онлайн-ресурсів у підготовці фахівців-філологів, зокрема їх вплив на розвиток мовних навичок і комунікаційної компетентності. Виведено перспективи подальшого впровадження цифрових технологій у навчальний процес, зокрема в контексті використання платформ для вивчення іноземних мов. Окремо зазначено, що питання застосування онлайн-ресурсів у процесі вивчення іноземних мов досліджували як вітчизняні, так і зарубіжні науковці, серед яких Н. Балик, А. Найдьонова, Л.&nbsp;Морська та інші. Водночас, практичні аспекти цієї проблематики залишаються недостатньо дослідженими і потребують подальших наукових досліджень та вдосконалення методик впровадження цифрових технологій у навчання.</p> Д. А. Бегека Авторське право (c) 2025 Д. А. Бегека http://nz.npu.edu.ua/article/view/324375 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ В СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324378 <p>У статті розглядається проблема формування професійної компетентності майбутнього фахівця логопеда в закладах освіти, що є основним завданням вищої професійної освіти. Саме тому поняття професійної та емоційної компетенції, етапи їх формування, зміст педагогічного сприяння формуванню професійної та емоційної компетенції майбутніх логопедів є предметом нашого вивчення. Адже від представників цієї професії вимагається не тільки добре знайти свій предмет, методи роботи, а й бути підготовленими до продуктивної комунікації, емоційно розумної поведінки, позитивної взаємодії з дітьми та їх батьками, володіти способами самозбереження психічного здоров’я та профілактики “професійного вигорання”. Здійснено аналіз психолого-педагогічних досліджень проблеми в наукових джерелах.</p> <p>У статті також представлено результати практичного дослідження щодо обґрунтування змісту, організаційних форм і методів навчання майбутнього фахівця з врахуванням проблеми формування емоційної культури логопеда. Висвітлено необхідність застосування тренінгу та ігрових технологій у практиці навчання майбутніх фахівців, а також визначені показники якості професійних умінь здобувачів вищої освіти, що сформувалися під час активного навчання.</p> <p>У роботі обґрунтовано необхідність формування емоційної стійкості майбутнього логопеда, зокрема, особливостей її розвитку у процесі підготовки здобувачів вищої освіти до професійної діяльності. Дається визначення емоційної стійкості логопеда, аналізуються її складові, а також симптоми порушень емоційної стійкості та наводиться перелік чинників, які їх детермінують. Розглядається система засобів формування емоційної стійкості у процесі підготовки здобувачів до професійної діяльності та профілактики порушень. Уточнено зміст поняття «емоційна стійкість», «складові емоційної стійкості».</p> О. В. Войтович Авторське право (c) 2025 О. В. Войтович http://nz.npu.edu.ua/article/view/324378 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ ДОСТУПУ ДО ВИЩОЇ ОСВІТИ У МУЗИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСТОРУ ВИЩОЇ ОСВІТИ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324380 <p class="a">У статті проведено порівняльний аналіз умов та політик доступу до вищої освіти у провідних музичних закладів вищої освіти Польщі, Швеції, Німеччини та Франції. Здійснено детальний аналіз етапів вступної кампанії: загальних умов прийому; джерел фінансування здобуття вищої освіти; строків реєстрації заяв, конкурсного відбору та зарахування на навчання; порядку реєстрації заяв для участі у конкурсному відборі на навчання та вступних випробуваннях для здобуття вищої освіти; особливостями проведення конкурсного відбору; наявність спеціальних умов участі у вступній кампанії; формування рейтингових списків вступників; порядок розгляду апеляцій; особливості прийому на навчання до закладів вищої освіти іноземців та осіб без громадянства, забезпечення відкритості та прозорості під час проведення прийому до ЗВО, на прикладі <span style="background: white;">бакалаврських програм 1-го рівня вищої освіти за напрямами інструментальна підготовка, хорове диригування та музична освіта. </span></p> <p class="a"><span style="background: white;">Для аналізу інституційних політик обрані ЗВО, які займають високі місця у міжнародних університетських рейтингах за напрямом мистецтво: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie та Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (PL); Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin та Die Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig (DE); Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris та Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Lyon (FR); Norwegian Academy of Music (NO); Royal College of Music in Stockholm (SE). </span><span style="color: #202122; background: white;">П</span>роаналізовано національні нормативно-правові акти та інституційні політики, що регулюють умови вступу до обраних ЗВО. Встановлено спільне та відмінності у доступі до вищої освіти у досліджуваних ЗВО ЄВПО.</p> М. І. Дудай, Ю. А. Скиба Авторське право (c) 2025 М. І. Дудай, Ю. А. Скиба http://nz.npu.edu.ua/article/view/324380 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У ПРОЦЕСІ ПЕРВИННОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПОЛІЦЕЙСЬКОГО http://nz.npu.edu.ua/article/view/324407 <p class="a">Інтеграція інформаційно-технічних засобів (ІТЗ) у первинну професійну підготовку поліцейських набуває все більшого значення в сучасних правоохоронних органах. У статті досліджується роль ІТЗ в удосконаленні навчального процесу, наданні майбутнім поліцейським необхідних навичок і знань для ефективного виконання своїх обов'язків у технологічно розвиненому суспільстві. У дослідженні розглядаються різні аспекти використання ІТЗ, в тому числі навчальні онлайн-модулі та цифрові засоби комунікації, які забезпечують інтерактивне навчання з ефектом занурення.</p> <p class="a">Навчальні онлайн-модулі надають гнучкі та доступні можливості для навчання, дозволяють навчатися за індивідуальним темпом і повертатися до критично важливого матеріалу за потреби. Ці модулі можуть охоплювати широкий спектр завдань, забезпечуючи належну підготовку до виконання службових обов’язків. Використання мультимедійних елементів, таких як відео, інтерактивні вікторини та симуляції, покращує освітній процес та полегшує розуміння складних понять.</p> <p class="a">Цифрові засоби комунікації сприяють співпраці та обміну інформацією між здобувачами та викладачами, створюють комфортне освітнє середовище. Завдяки використанню цих інструментів здобувачі можуть брати участь в обговореннях, обмінюватися ресурсами та отримувати зворотній зв'язок в режимі реального часу, що допомагає створити динамічний та інтерактивний освітній процес. Крім того, ці інструменти можна використовувати для проведення віртуальних класів та вебінарів, що дозволяє зробити графік навчання гнучкішим та доступнішим.</p> <p class="a">Вирішення викликів, пов'язані з впровадженням ІТЗ, наприклад, необхідність постійного оновлення, важливість забезпечення цифрової грамотності серед здобувачів освіти, постійна підтримка та навчання персоналу важливі для ефективного використання найкращих практик у сфері цифрової освіти.</p> Б. М. Калиндрузь Авторське право (c) 2025 Б. М. Калиндрузь http://nz.npu.edu.ua/article/view/324407 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ ТВОРІВ РІЗНИХ ЖАНРІВ ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО Й МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324709 <p class="a">Література є основним видом мистецтва, що вивчається в закладах дошкільної освіти та школі протягом усього періоду навчання. Одним із найважливіших завдань ознайомлення з художньою літературою є розкриття сили слова й відчуття його смислових відтінків, адже через слово письменник передає емоції, переживання та думки героїв. Саме тому дітей потрібно навчати бачити, як ідейно-тематичний зміст твору втілений автором у його образній формі, як оформлено цей зміст і за допомогою яких художніх засобів він виражений: жанрові особливості, композиційна структура, спосіб викладу та образотворчі прийоми поетичної мови.</p> <p class="a">У статті розглянуто літературознавчі основи вивчення творів різних жанрів дітьми старшого дошкільного й молодшого шкільного віку. Автори торкаються проблеми процесу виховання грамотного читача. Вони зауважують, що ознайомлення з основними літературними жанрами, розвиток у дітей інтересу до вибору та читання книг, а також формування потреби в читанні сприятимуть накопиченню знань, які є доступними та надзвичайно важливими для їхнього віку.</p> <p class="a">Автори переконані, що сприймання літературного твору є складним внутрішній процесом, у якому взаємодіють пам’ять, емоції, свідомість, уява та спогади. Ця взаємодія надає процесу творчих ознак і сприяє розвитку емоційної сфери читача. Зроблено акцент на складових роботи над художнім твором в закладі дошкільної освіти та початкових класах. <span style="text-transform: uppercase;">в</span>ивчення різних жанрів літератури дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку є багатогранним процесом, який вимагає комплексного підходу, що враховує жанрові особливості, вікові потреби та педагогічні завдання. Це сприяє не лише освітньому, а й духовному розвитку дітей, формуючи основи їхньої майбутньої особистості.</p> Н. О. Комарівська , К. А. Колеснік , Н. Л. Франчук , І. А. Стахова Авторське право (c) 2025 Н. О. Комарівська , К. А. Колеснік , Н. Л. Франчук , І. А. Стахова http://nz.npu.edu.ua/article/view/324709 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ІНЖЕНЕРІЇ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324781 <p class="a"><span lang="UK">У статті розглянуто актуальну проблему формування підходів до підготовки фахівців з інженерії програмного забезпечення. Ця проблема ставить виклики перед вищою освітою і потребує аналізу та перегляду педагогічних підходів та технологій з метою підвищення ефективності підготовки ІТ-фахівців з цього напряму.</span></p> <p class="a"><span lang="UK">Показано, що підготовка з інженерії програмного забезпечення має формувати насамперед компетентності, які є характерними для всіх інженерів з програмного забезпечення в їх професійній діяльності.</span></p> <p class="a"><span lang="UK">Метою дослідження було вивчити та проаналізувати підходи до підготовки фахівців з інженерії програмного забезпечення та подальшим виробленням базових рекомендацій для розробників та викладачів курсів, що вивчаються фахівцями даного напряму. Сформульовано рекомендації, що містять важливі висновки з аналізу багатьох освітньо-професійних програм (ОПП) та можуть бути корисними для використання при розробці ОПП та викладачів основних курсів даного напряму підготовки.</span></p> <p class="a"><span lang="UK">Слід зазначити, що на дослідження і практику в галузі інженерії програмного забезпечення впливають як її базові положення в інформатиці, так і її становлення в якості самостійної інженерної дисципліни. Оскільки переважна частина досліджень у галузі програмної інженерії провадяться на факультетах чи кафедрах інформатики, то відповідно навчальні програми з інженерії програмного забезпечення також, розробляються як на факультетах, так і на навчальних кафедрах. Отже, ця дисципліна може розглядатися як інженерна галузь, що має тісніші зв’язки з інформатикою, ніж інші інженерні галузі.</span></p> <p class="a"><span lang="UK" style="color: #231f20;">Таким чином, дослідження еволюції та аналіз різних підходів до підготовки фахівців з інженерії програмного забезпечення надало можливість сформулювати базові рекомендації для розробників та викладачів курсів, які вивчаються при підготовці фахівців з даного напряму.</span></p> М. П. Малежик , П. М. Малежик , І. В. Майданюк Авторське право (c) 2025 М. П. Малежик , П. М. Малежик , І. В. Майданюк http://nz.npu.edu.ua/article/view/324781 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 КОЛЯДКИ ТА ЩЕДРІВКИ – ВОКАЛЬНИЙ СИМВОЛ ЗИМОВОЇ ОБРЯДОВОСТІ УКРАЇНЦІВ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324787 <p>У статті висвітлено традиції зимового обряду колядування та щедрування. Зазначено, що фольклор є джерелом наших національних традицій, виразником народної свідомості та ідентичності. Це не просто культурна пам’ятка минулого – він несе у собі цінності, що виходять далеко за рамки часу, відображеного в піснях. Вказано, що календарно-обрядові пісні&nbsp;–&nbsp;один із найдавніших пластів в українському фольклорі. Це не лише музичний жанр, але й важлива складова нематеріальної культурної спадщини, живий зв’язок між поколіннями, що передає духовні й культурні цінності народу.</p> <p>Проведено аналіз наукових джерел і виокремлено найтиповіші ознаки колядок та щедрівок, їх спільні та відмінні риси. Визначено, що колядки та щедрівки мають як архаїчні мотиви, так і нашарування різних епох. При збереженні основних жанрових ознак вони протягом віків зазнавали значного впливу історичних подій, соціальних обставин різних епох, підлягали певним змінам і переробкам відповідно до потреб часу.</p> <p>Наголошено, що у сучасному світі колядки та щедрівки зберігають свою актуальність. Вони звучать під час Різдвяних та Йорданських свят у храмах, на сценах, вулицях, у родинному колі, а також знаходять нове життя у творчості професійних композиторів та музикантів. Завдяки медіа та соціальним мережам їхнє виконання поширюється далеко за межі України, сприяючи популяризації української музичної культури.</p> <p>Доведено, що колядки та щедрівки&nbsp;–&nbsp;це вокальний символ зимової обрядовості українців, а музичний фольклор в цілому&nbsp;–&nbsp;багатство українського народу, яке впродовж століть зачаровує світ своєю мелодійністю та душевністю. У сучасному культурному просторі, який переживає динамічні зміни, фольклор набуває нового змісту та звучання, і стає одним із основних компонентів сучасної музичної культури.</p> Т. О. Медвідь , О. Ю. Бобечко Авторське право (c) 2025 Т. О. Медвідь , О. Ю. Бобечко http://nz.npu.edu.ua/article/view/324787 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 МАГНІТНІ МОНОПОЛИ: ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ІСНУВАННЯ ТА ЇХНІЙ ВПЛИВ НА ВСЕСВІТ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324794 <p class="a"><span lang="UK">Сучасна освіта потребує оновлення змісту і технологій навчання для того, щоб відповідати на виклики, що постають перед сучасним суспільством. Суспільство потребує фахівців, здатних мати широкий кругозір, творчий підхід до вирішення проблем, практичний склад розуму, а також уміння самостійно досліджувати навколишнє середовище. Важливою є здатність отримувати обґрунтовані результати та застосовувати їх на практиці, що є необхідним для розвитку інноваційних технологій. </span></p> <p class="a"><span lang="UK">У статті розглядається умова нульової розбіжності магнітної індукції, відома як умова соленоїдальності, та її зв’язок з принципом збереження імпульсу для системи джерел і поля. Це дозволяє більш глибоко зрозуміти взаємодію між полями і матерії. Обговорюються питання існування магнітних монополів, які теоретично можливі в межах гіпотез симетрії, але досі не знайдені експериментально. Важливо також зазначити, що існування таких монополів може мати серйозні наслідки для теоретичних моделей і нашого розуміння фундаментальних сил природи.</span></p> <p class="a"><span lang="UK">Розглядаються фундаментальні частинки, зокрема ферміони і бозони, що класифікуються за спіном. Кожен квант може мати масу або бути безмасивним, мати кольоровий заряд (пов’язаний з сильною взаємодією) або бути беззарядним. Окрім цього, частинки можуть мати слабкий гіперзаряд, слабкий ізоспін або бути відокремленими від слабких взаємодій. Всі ці характеристики визначають їхню здатність взаємодіяти з іншими елементами, зокрема через електричний заряд, спін або кутовий момент, що, в свою чергу, впливає на наявність магнітного моменту та його поведінку як диполя.</span></p> <p class="a"><span lang="UK">Стаття також піднімає питання існування магнітних монополів у контексті фізики елементарних частинок та космології. Це питання залишається однією з найбільших загадок сучасної фізики, адже експериментальні спроби їх виявлення не дають однозначних результатів. Зокрема, експеримент 1982 року під керівництвом Бласа Кабрери дав перший сигнал існування монополів, проте не зміг підтвердити цієї гіпотези. Попри це, стаття наголошує на необхідності подальших досліджень цієї теми, адже розуміння природи магнітних монополів може кардинально змінити наше розуміння фізичних законів і космічних процесів.</span></p> Ю. Б. Мирошніченко , О. І. Кириленко Авторське право (c) 2025 Ю. Б. Мирошніченко , О. І. Кириленко http://nz.npu.edu.ua/article/view/324794 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 МУЛЬТИМЕДІЙНІ СИСТЕМИ ЯК ЗАСОБИ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324796 <p class="a"><span lang="UK">Сучасні освітні процеси все більше інтегрують цифрові технології, що змінює підходи до викладання та засвоєння навчального матеріалу. У сфері фізичної культури використання мультимедійних систем набуває особливого значення, оскільки дозволяє зробити навчання більш наочним, інтерактивним та індивідуалізованим. Мультимедійні технології, такі як відеоуроки, інтерактивні тренажери, мобільні додатки та доповнена реальність, сприяють підвищенню рівня мотивації учнів, урізноманітненню форм навчання та покращенню контролю за фізичним розвитком. Важливість дослідження зумовлена необхідністю підвищення ефективності фізичного виховання в умовах цифрової трансформації освіти та зростаючої ролі технологій у житті молоді. </span></p> <p class="a"><span lang="UK">У статті обґрунтовано ефективність використання мультимедійних систем у процесі викладання фізичної культури. Вказано, що реалізація у навчанні інтерактивних форм і методів дає змогу якісно змінити характер взаємодії викладача та учня: здобувач освіти стає суб'єктом процесу навчання, а педагог – його організатором, що забезпечує творче зростання та внутрішній потенціал кожного студента. Визначено ключові переваги інтерактивних технологій, серед яких підвищення мотивації учнів, доступність візуального навчального матеріалу, можливість персоналізованого підходу до фізичних навантажень, покращення зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу та розширення можливостей самостійного навчання. Також проаналізовано вплив технологічних засобів на розвиток фізичних якостей учнів та їхню залученість до активного способу життя. </span></p> <p class="a"><span lang="UK">Подальші дослідження можуть бути спрямовані на вдосконалення мультимедійних навчальних платформ, розробку інтерактивних програм з адаптивними функціями для різних вікових категорій та рівнів фізичної підготовленості. Важливим аспектом є впровадження елементів віртуальної та доповненої реальності у навчальний процес, що дозволить зробити заняття з фізичної культури ще більш захопливими та ефективними. </span></p> В. Л. Самойленко , І. М. Дуб , Д. М. Куявець , Г. Г. Некрасов , С. М. Ящук Авторське право (c) 2025 В. Л. Самойленко , І. М. Дуб , Д. М. Куявець , Г. Г. Некрасов , С. М. Ящук http://nz.npu.edu.ua/article/view/324796 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ЦИФРОВІ РЕСУРСИ, СИМУЛЯТОРИ ТА МОБІЛЬНІ ДОДАТКИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ http://nz.npu.edu.ua/article/view/324799 <p class="a"><span lang="UK">У статті досліджується вплив цифрових ресурсів, симуляторів і мобільних додатків на мотивацію студентів інженерних спеціальностей до вивчення фізики. Сучасні освітні реформи сприяють інтеграції інноваційних технологій у навчальний процес закладів вищої освіти, що дозволяє оптимізувати процес навчання, підвищити зацікавленість студентів та їхній рівень академічних досягнень. Метою статті є дослідження ефективності використання цифрових технологій, зокрема мобільних додатків і симуляторів, для стимулювання мотивації студентів до активного навчання фізики в університетах з інженерними спеціальностями для підготовки майбутніх фахівців. У статті розглядаються основні переваги інтерактивних технологій, їх роль у розвитку критичного мислення та практичних компетентностей у студентів. Також аналізуються можливості, які надають мобільні додатки для вимірювання фізичних величин і симулятори для моделювання складних фізичних явищ, у процесі навчання фізики. Методи дослідження включають теоретичний аналіз наукових джерел, а також експериментальні методи: спостереження, усне опитування студентів, що дозволило оцінити рівень їх мотивації та ефективність навчання за допомогою цифрових інструментів, апробацію дослідних матеріалів на наукових заходах. Висновки дослідження підтверджують, що інтеграція цифрових ресурсів у навчальний процес не лише підвищує мотивацію студентів, але й сприяє розвитку їхніх практичних навичок і самостійності. Окрім того, результати дослідження можуть стати основою для подальшого удосконалення навчальних програм у галузі інженерних спеціальностей. Практичне значення статті полягає в розробці рекомендацій щодо впровадження цифрових технологій у навчальний процес, що дозволить підвищити якість освіти в закладах вищої освіти та стимулювати інтерес студентів до вивчення фізики.</span></p> О. М. Семерня, Ж. О. Рудницька , І. О. Бородій Авторське право (c) 2025 О. М. Семерня, Ж. О. Рудницька , І. О. Бородій http://nz.npu.edu.ua/article/view/324799 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 КОМПОНЕНТИ STEM-ОСВІТИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я http://nz.npu.edu.ua/article/view/325143 <p class="a">У роботі здійснено комплексний аналіз наукових публікацій, у яких досліджуються особливості підготовки здобувачів магістерського рівня галузі «Охорона здоров’я» на засадах STEM-підходу.</p> <p class="a">Сучасні методи медичної діагностики, лікування та біомедичних досліджень ґрунтуються на комбінації теоретичних знань з клінічних дисциплін, анатомії, фізіології, гістології, біохімії, біофізики, інформаційних технологій, передбачають використання технічних засобів, опрацювання методами математичної статистики з використанням спеціального програмного комп’ютерного забезпечення. За таких умов беззаперечною є важливість реалізації STEM-підходу в системі медичної освіти, яка має забезпечити підготовку висококваліфікованих спеціалістів, що здатні ефективно інтегрувати знання з природничих дисциплін, математики з технологічними інноваціями сучасної медицини. На таких засадах побудовані окремі навчальні дисципліни, які є обов'язковими та вибірковими компонентами багатьох освітньо-професійних програм (ОПП) галузі 22 «Охорона здоров’я».</p> <p class="a">З огляду на швидкий розвиток медичних технологій та цифрових інновацій у сфері охорони здоров’я зростає їх роль у змісті навчальних дисциплін, що поєднують теоретичні знання про фізичні та біофізичні процеси, які відбуваються у живих організмах, механізми впливу зовнішніх чинників на біологічні об’єкти, принципи формування медичних зображень, принципи функціонування сучасного діагностичного та фізіотерапевтичного обладнання, принципи аналізу медичних зображень засобами інформаційні технології та комп’ютерного програмного забезпечення (наприклад, DICOM-Viewer).</p> <p class="a">В роботі визначені шляхи реалізації ключових цілей STEM-освіти в розрізі об'єкта дослідження, до яких відносимо розширення можливостей для інтеграції знань та формування навичок роботи з інформаційними медичними системами, комп'ютерного моделювання тощо.</p> <p class="a">Аналіз наукових досліджень свідчить про значущість STEM-підходу в підготовці медичних фахівців, здатних використовувати наукові знання природничих дисциплін для вирішення реальних клінічних завдань. Окрему увагу приділено міждисциплінарній інтеграції, яка дає змогу студентам отримати цілісні системні знання з різних наукових галузей, що є критично важливим для професійної діяльності в галузі охорони здоров'я, оскільки є основою технологічної компетентності, аналітичного та логічного мислення і сприяє підготовці фахівців, здатних ефективно впроваджувати новітні науково-технічні досягнення в клінічну практику та наукові дослідження. STEM-освіта, спираючись на загально наукові принципи, розширює можливості адаптації майбутніх фахівців до нових викликів, зумовлених розв'язанням реальних проблем у сфері медицини. Інтеграція знань з природничих наук, технологічних інженерних рішень, математичного моделювання та інформаційних технології є основою комплексного підходу до розуміння сучасних методів діагностики, лікування та медичних досліджень.</p> <p class="a">Одним із важливих результатів стало підвищення рівня залучення студентів до науково-дослідної роботи, наукового пошуку, участі в роботі наукового гуртка кафедри та студентського наукового товариства.</p> <p class="a">Реалізація ключових принципів STEM-підходу в медичній освіті України є важливим кроком для підготовки нового покоління компетентних лікарів, які зможуть ефективно впоратися зі складними завданнями у галузі медицини та охорони здоров’я.</p> H. В. Стучинська, М. Д. Андрійчук, І. А. Прохоренко Авторське право (c) 2025 H. В. Стучинська, М. Д. Андрійчук, І. А. Прохоренко http://nz.npu.edu.ua/article/view/325143 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ДО УМОВ ЗДО В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ http://nz.npu.edu.ua/article/view/325150 <p>У статті обґрунтовано актуальність проблеми адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану, розкрито зміст поняття «адаптація», визначено шляхи успішної адаптації дітей раннього віку до сучасних умов закладу дошкільної освіти. Головною метою дошкільної освіти є створення сприятливих умов для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожної дитини, формування в неї життєвих якостей, формування в неї ціннісного ставлення до людини, себе, природи, культури, навколишнього світу. Сучасні умови перебування дітей в закладі дошкільної освіти зазнали значних змін, адже зважаючи на умови в яких сьогодні опинилась Україна – підлаштовуються і умови перебування дітей в закладі дошкільної освіти, а саме: перебування дітей в укритті під час повітряної тривоги, наявність у дітей рюкзаків із необхідними речами тощо. Через такі обставини, ускладнюється і процес адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти. Дослідження проблеми адаптації дітей раннього віку дозволило визначити проблеми, які виникають під час процесу адаптації та визначити стадії, які проходить дитина адаптуючись до сучасних умов закладу дошкільної освіти. Представлено педагогічні умови успішної адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану, до яких було віднесено: надання допомоги сім’ям в період адаптації, організація роботи з психологічної освіти педагогів ЗДО щодо проблеми адаптації дітей раннього віку до сучасних умов закладу дошкільної освіти, систематичне залучення дітей раннього віку до спеціальних форм роботи по підвищенню рівня адаптації. З’ясовано, що адаптація дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти включає широку палітру індивідуальних реакцій дитини, характер яких залежить від психофізіологічних і особистих її якостей, а також, від сформованих сімейних відносин.</p> О. І. Шадюк Авторське право (c) 2025 О. І. Шадюк http://nz.npu.edu.ua/article/view/325150 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200 РОЛЬ ПОЗАКЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ МОДЕЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ «ЗАХИСТ УКРАЇНИ» http://nz.npu.edu.ua/article/view/325154 <p class="a">У статті розкрито особливості позакласної діяльності в контексті формування національної та громадянської ідентичності, визначено основні складові позакласної діяльності (позаурочну, позанавчальну та позашкільну) та подано їх характеристику; переосмислено основні підходи щодо патріотичного виховання учнівської молоді; визначено основні риси формування оборонної свідомості з урахуванням особливостей та суперечностей індивідуального становлення особистості.</p> <p class="a">Обґрунтовано основні принципи позакласної діяльності як невід’ємної частини виховної системи закладу освіти, яка організовується у вільний від навчання час і має на меті розвиток ключових компетентностей старшокласників, необхідних для підготовки молоді до свідомого громадянства та захисту держави.</p> <p class="a">Визначено основні напрями військово-патріотичного виховання дітей та молоді: фізкультурно-спортивну діяльність, технічну творчість; активне залучення до різноманітних справ військово-патріотичного спрямування; обов’язкове вивчення предмета «Захист України» у профільній школі. Розкрито роль позаурочної діяльності, що передбачає участь старшокласників у військово-патріотичних гуртках, спортивних секціях, шкільних тимчасових об’єднаннях та інших формах педагогічної взаємодії за активної участі вчителів, керівників гуртків чи об’єднань, а також тренерів</p> <p class="a">Наведено приклади методів, форм, засобів, які успішно поєднують теоретичну підготовку й практичну діяльність школярів і мають виховний потенціал щодо фізичної чи психологічної підготовки старшокласників до військової служби та захисту України</p> <p class="a">Проаналізовано нормативно-правову базу з питань національно-патріотичного виховання, зокрема Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності»</p> А. Ф. Шевченко, А. Г. Ремньова Авторське право (c) 2025 А. Ф. Шевченко, А. Г. Ремньова http://nz.npu.edu.ua/article/view/325154 чт, 30 січ 2025 00:00:00 +0200