ФОРМУВАННЯ ТЕОРІЇ ТА ТЕХНОЛОГІЙ НАУКОВОГО УПРАВЛІННЯ ЗНЗ У ПЕРШОМУ ДЕСЯТИЛІТТІ ДЕРЖАВНОЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ (1991-2000 РР.)

Автор(и)

  • І. В. Ситар

DOI:

https://doi.org/10.31392/145363

Ключові слова:

загальна середня освіта, методологія управління її структура і зміст, принципи, функції та методи управління загальноосвітніми навчальними закладами, реформування загальної середньої освіти, менеджмент у сфері освіти, управління ЗНЗ як система

Анотація

У статті розглядаються надбання дисертаційних досліджень, монографій, праць вітчизняних науковців з проблем теорії та практики управління ЗНЗ, які були здійснені за 1991– 2000 роки. Презентована орієнтована кількість та спрямованість дисертаційних досліджень на здобуття наукових ступенів кандидата та доктора педагогічних наук з проблем управління загальноосвітніми навчальними закладами за даний період часу.
Матеріали статті розкривають структуру і зміст методології управління, обґрунтовано та докладно розкрито принципи, функції й методи управління школою. Оскільки на початку 1990-х років в Україні почали з’являтись школи нового типу, виникла потреба в модернізації змісту навчання та розробленні відповідного програмно-методичного забезпечення, засобів організації навчально-виховного процесу, оцінювання його результатів. Це зумовило посилення концентрації уваги до основних методів управління школою й пошуку нових підходів до управління загальноосвітніми навчальними закладами в цілому у період реформування загальної середньої освіти в Україні. Також було зроблено акцент і розглянуто детально роботи й питання щодо появи нових посад в освітній галузі і підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів. Виділено групи функцій діяльності системи роботи з кадрами і підвищення їх компетентності. Також розглядаємо термін “менеджмент” як синонім управління, що набув поширення серед науковців України і психологічні питання управління школою, які популяризували менеджмент у сфері освіти, розкрили історію наукового менеджменту.

Посилання

Alfimov A. M. Litsei v systemi osvity Ukrainy / A. M. Alfimov. – Donetsk, 1996. – 216 s.

Behei V. M. Pedahohichni osnovy demokratyzatsii upravlinnia zahalnoosvitnoiu shkoloiu / V. M. Behei. – Leningrad : LDU, 1994. – 152 s.

Bondar V. I. Teoretychni osnovy i tekhnolohii pedahohichnoho analizu: upravlinskyi aspekt : navch. posib. / V. I. Bondar. – Kyiv : KDPU im. M. P. Drahomanova, 1996. – 67 s.

Dmytrenko H. A. Tsilove upravlinnia: vymiriuvannia rezultativ diialnosti uchniv i pedahohiv : navch.-metod. posib. / H. A. Dmytrenko, V. V. Oliinyk, O. L. Anufriieva. – Kyiv : UIPKKKO, 1996. – 84 s.

Darmanskyi M. M. Sotsialno-pedahohichni osnovy upravlinnia osvitoiu v rehioni : avtoref. dys. … kand. ped. nauk / M. M. Darmanskyi. – Kyiv, 1999. – 27 s.

E fektyvne upravlinnia zahalnoosvitnoiu shkoloiu: sotsialno-pedahohichnyi aspekt / N. M. Ostroverkhova, L. I. Danylenko. – Kyiv : Shkoliar, 1996. – 302 s.

Ielnykova H. V. Naukovi osnovy rozvytku upravlinnia zahalnoiu serednoiu osvitoiu v rehioni : monohrafiia / H. V. Yelnykova. – Kyiv : DAKKO, 1999. – 303 s.

Karamushka L. M. Psykholohichni osnovy upravlinnia u systemi serednoi osvity : navch. posib. / L. M. Karamushka. – Kyiv : IZMN, 1997. – 180 s.

Kobernyk O. M. Navchalno-vykhovnyi protses u silskii zahalnoosvitnii shkoli: sutnist, proektuvannia, orhanizatsiia / O. M. Kobernyk. – Kyiv : Znannia, 1998. – 274 s.

Kolominskyi N. L. Psykholohiia menedzhmentu v osviti: sotsialno-pedahohichnyi aspekt : monohrafiia / N. L. Kolominskyi. – Kyiv : MAUP, 2000. – 286 s.

Krasovytskyi M. Yu. Upravlinnia vykhovnoiu robotoiu v shkoli / M. Yu. Krasovytskyi // Radianska shkola. – 1995. – 225 s.

Kryzhko V. V. Menedzhment v osviti / V. V. Kryzhko, Ye. M. Pavliutenkov. – Kyiv, 1996. – 192 s.

Maslov V. I. Teoriya i metodika pedagogicheskogo rukovodstva nepreryvnym povysheniem kompetentnosti direktora shkoly : avtoref. dis. … d-ra ped. nauk / V. I. Maslov. – Kyiv, 1991. – 48 s.

Naukovi osnovy upravlinnia shkoloiu : navch. posib. / H. V. Yelnykova, I. F. Prokopenko, H. F. Ponomarova. – Kharkiv : KhDPU, 1991. – 170 s.

Onyshkiv Z. M. Osnovy shkoloznavstva / Z. M. Onyshkiv. – Ternopil, 1996. – 96 s.

Ostroverkhova N. M. Efektyvnist upravlinnia zahalnoosvitnoiu shkoloiu: sotsialno-pedahohichnyi aspekt / N. M. Ostroverkhova, L. I. Danylenko. – Kyiv : Shkoliar, 1995. – 304 s.

Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv. – Kyiv : TsIUV MO URSR, 1990. – Ch. 1/2. – 157 s.

Pikelnaya V. S. Teoreticheskie osnovy upravleniya: shkolovedcheskiy aspekt / V. S. Pikelnaya. – Moskva : Vyssh. shk., 1990. – 174 s.

Teoriia i metodyka orhanizatsii neperervnoho pidvyshchennia kvalifikatsii kerivnykiv shkil. – Kyiv : Rad. shk., 1995. – 250 s.

Khrykov Ye. N. Vnutrishkolnyy kontrol: sostoyanie, kontseptsiya, perspektivy razvitiya / Ye. N. Khrykov. – Lugansk : Izd-vo Vostochnoukr. un-ta, 1994. – 177 s.

Khrykov Ye. N. Teoreticheskie osnovy vnutrishkolnogo upravleniya / Ye. N. Khrykov. – Lugansk : Alma-mater, 1999. – 118 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-13

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ