ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ

Автор(и)

  • О. В. Полінок

DOI:

https://doi.org/10.31392/156687

Ключові слова:

граматична компетентність, метод проектів, психолого-педагогічні засади формування граматичної компетентності, творче мислення, інтелектуальні вміння

Анотація

У статті визначено психолого-педагогічні засади формування граматичної компетентності старшокласників з використанням методу проектів, обґрунтовано, що ефективність навчання української мови учнів основної школи залежить від урахування їхніх вікових та психологічних особливостей. Акцентовано, що оскільки в 10 класі збільшується обсяг програмового матеріалу та ускладнюється його зміст, зростають вимоги до розуміння, осмислення й запам’ятовування учнями матеріалу. Аргументовано, що вагомого значення набувають шляхи стимуляції активного мислення в процесі навчальної діяльності, успішність якого безпосередньо пов’язана з пізнавальною активністю й самостійністю учнів, наявністю пізнавальних мотивів, використанням відповідних дидактичних засобів, спрямованих на виконання навчальних дослідницьких завдань, що вимагають пошуку пояснення й доказу закономірних зв’язків і відношень. З’ясовано, що складними процесами мислення під час навчання граматики вчитель керує через систему пізнавальних завдань, які зумовлені структурою мовленнєвої діяльності і структурою уяви. Наголошено, що розвиток інтелектуальних здібностей учнів, їхнього творчого мислення можливий за умови реалізації на уроках української мови проектної діяльності, що розкриває особистісний потенціал людини, сприяє визначенню її власних інтересів, цілей, можливостей і спрямовується на допомогу в подоланні соціальних, психологічних, особистісних труднощів. Доведено, що важливим засобом розвитку творчої діяльності учнів, їхніх інтелектуальних умінь у процесі навчання граматики є застосування методу проектів.

Посилання

Babanskiy Yu. K. Optimizatsiya uchebno-vospitatelnogo protsessa / Yu. K. Babanskiy. – Moskva : Prosveshchenie, 1982. – 96 s.

Bogoyavlenskaya D. B. Intellektualnaya aktivnost kak psikhologicheskiy aspekt izucheniya tvorchestva / D. B. Bogoyavlenskaya // Issledovanie problem psikhologii tvorchestva / [pod red. Ya. Ponomareva]. – Moskva : Nauka, 1983. – S. 120-134.

Hnatkovych T. Movlennieva diialnist uchniv : psykholinhvistychnyi aspekt [Elektronnyi resurs] / T . H natkovych // H irska shkola Ukrainskykh Karpat. – 2013. – № 8 -9. – S. 154-158. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/gsuk_2013_8-9_45

Horoshkina O., Karaman O. Formuvannia kreatyvnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy yak linhvodydaktychna problema / O. Horoshkina, O. Karaman // Ukrainska mova i literatura v shkolakh Ukrainy. – 2014. – № 12. – S. 29-33.

Huzalova O. V. Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku tvorchoho myslennia maibutnikh fakhivtsiv / O. V. Huzalova, Z. N. Kurliand // Nauk. visnyk PDPU imeni K. D. Ushynskoho : zb. nauk. pr. – Odesa, 2007. – № 12. – S. 28-39.

Zimnyaya I. A. Pedagogicheskaya psikhologiya : [ucheb. dlya vuzov] / Irina Alekseevna Zimnyaya. – [2-eizd., dop., ispr. i pererab]. – Moskva : Izdatelskaya korporatsiya “Logos”, 1999. – 384 s.

Kompetentnisnyi pidkhid u neperervnii osviti : kolektyvna monohrafiia / za naukovoiu redaktsiieiu I. H. Yermakova. – Donetsk : Kashtan, 2012. – 260 s.

Leontev A. A. Osnovy psikholingvistiki / A. A. Leontev. – Moskva : Smysl, 1999. – 287 s.

Leontev A. N. Potrebnosti, motivy i emotsii / A. N. Leontev // Psikhologiya motivatsii i emotsiy : ucheb. posobie dlya stud., obuchayushchikhsya po napravleniyu i spets. psikhologii / red. Yu. B. Gippenreyter, M. V. Falikman. – Moskva : CheRo; NOU Moskovskiy psikhologo-sotsialnyy institut, 2002. – 751 s. – (Seriya : khrestomatiya po psikhologii).

Meerovich M. I., Shragina L. I. Tekhnologiya tvorcheskogo myshleniya / M. I. Meerovich, L. I. Shragina. – Mn. : Kharvid, M. : AST, 2000. – 432 s.

Slastenin V. A. Pedagogika : ucheb. posob. / [V. A. Slastenin i dr.] ; pod red. V. A. Slastenina. – Moskva : Akademiya, 2002. – 576 s.

Tarenko L. B. Formirovanie intellektualnykh umeniy studentov sredstvami informatsionno-kommunikatsionnykh tekhnologiy / L. B. Tarenko // Vestnik TISBI [Yelektronniy resurs]. – 2008. – № 3. – Rezhim dostupu : //http://www.tisbi.org/science/vestnik/2008/issue3/tarenko.html

Sharun Yu. F. Vyznachennia zmistu ta struktury intelektualnykh umin osobystosti v suchasnii naukovii literaturi / Yu. F. Sharun // [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.nbuv.gov.ua/ portal/natural/vkhnu/ Valeologiya/2011_978/Sharyn.pdf

Yakimanskaya I. S. Znaniya i myshlenie shkolnika / I. S. Yakimanskaya. – Moskva : Znanie, 1985. – 78 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-16

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ