РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ СТИЛІСТИКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/165175Ключові слова:
комунікативна компетентність, компетентнісний підхід, навчання стилістики української мови, принцип текстоцентризмуАнотація
У статті обґрунтовано теоретичні засади реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання стилістики майбутніх учителів української мови і літератури у результаті ретроспективного аналізу психологічних, педагогічних та лінгводидактичних джерел. З’ясовано, що результатом упровадження компетентнісного підходу має бути сформованість у майбутніх учителів української мови і літератури низки компетентностей, пріоритетною з-поміж яких визначено комунікативну, що потлумачено як складно організоване, внутрішньо суперечливе поєднання комунікативних знань і вмінь, що відображають цілі та результати здійснюваної суб’єктом спілкування комунікативної діяльності; здатність особистості орієнтуватися в ситуаціях спілкування, вільно володіти вербальними і невербальними засобами спілкування, засновану на знаннях і чуттєвому досвіді; систему внутрішніх ресурсів ефективної взаємодії: позицій, спілкування, ролей, стереотипів, установок, знань, умінь навичок; як інтегративне особистісне утворення, що виявляється у процесі комунікації як здатність актуалізовувати та застосовувати отриманий досвід комунікативної діяльності та індивідуально-психологічні якості особистості для досягнення комунікативної мети; як сукупність знань про спілкування в різноманітних умовах й обставинах із різними комунікантами, а також знання вербальних і невербальних засобів взаємодії, умінь та навичок що ефективного застосування їх у конкретній ситуації спілкування. Установлено, що навчання студентів-філологів має спрямовуватися на те, щоб сформувати мовну особистість, яка вільно володіє засобами української мови, уміє орієнтуватися в потоці різноманітної інформації, аргументовано, переконливо, у досконалій і доступній формі висловлює власні думки, дотримується правил мовленнєвого етикету. Вища школа має формувати компетентного вчителя-словесника, який володіє низкою загальних та комунікативних компетенцій. Відтак постає необхідність надання пріоритету компетентнісному підходу до формування мовної особистості студента-філолога. Реалізацію компетентнісного підходу в процесі навчання стилістики української мови доцільно здійснювати з урахуванням засадничих положень стилістики тексту, функційної стилістики, практичної стилістики, зіставної стилістики, експресивної стилістики та принципу текстоцентризму.
Посилання
Vaskivska H. Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti osobystosti yak osnovna problema suchasnoi linhvodydaktyky [Elektronnyi resurs] / Н . V askivska. – Rezhym dostupu : http://esnuir.eenu.edu.ua /bitstream/123456789/9702/1/6%20%289%29.PDF.
Holub N. B. Komunikatyvna kompetentnist uchniv zahalnoosvitnoi serednoi shkoly: strukturni komponenty / N. B. Holub // Naukovyi visnyk KhDU : Pedahohichni nauky. – Kherson, 2011. – № 58. – S. 220-224.
Dudyk P. S. Stylistyka ukrainskoi movy : [navchalnyi posibnyk] / P. S. Dudyk. – K. : Vydavnychyi tsentr “Akademiia”, 2005. – 368 s.
Yemelyanov Yu. N. Teoriya formirovaniya i praktika sovershenstvovaniya kommunikativnoy kompetentnosti / Yu. N. Yemelyanov. – SPb., 1999. – 403 s.
Koval A. P. Praktychna stylistyka suchasnoi ukrainskoi movy : [pidruchnyk] / A . P . K oval. – K. : Vyshcha shkola, 1987. – 368 s.
Korniiaka O. M. Komunikatyvna kompetentnist suchasnoho fakhivtsia – pedahoha i psykholoha / O. M. Korniiaka // Humanitarnyi visnyk DVNZ “Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody” : naukovo-teoretychnyi zbirnyk. – Pereiaslav-Khmelnytskyi : DVNZ “Pereiaslav-Khmelnytskyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody”, 2013. – Vyp. 30. – S. 544-551.
Mamchur L. I. Perspektyvnist i nastupnist u formuvanni komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly : [monohrafiia] / L. I. Mamchur. – Uman : PP. Zhovtyi, 2012. – 449 s.
Matsko L. I. Stylistyka ukrainskoi movy : pidruchnyk [dlia studentiv filolohichnykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv] / L. I. Matsko, O. M. Sydorenko, O. M. Matsko ; za red. L. I. Matsko. – K. : Vyshcha shkola, 2003. – 462 s.
Ovsiienko L. M. Formuvannia movnoi osobystosti studenta-filoloha na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu / L. M. Ovsiienko // Visnyk Prykarpatskoho universytetu. – Ivano-Frankivsk. – Vypusk LI. – S. 88-94.
Praktykum z metodyky navchannia movoznavchykh dystsyplin u vyshchii shkoli : navchalnyi posibnyk / [O. M. Horoshkina, S. O. Karaman, Z. P. Bakum, O. V. Karaman, O. A. Kopus] ; za red. O. M. Horoshkinoi, S. O. Karamana. – K. : “AKME HRUP”, 2015. – 250 s.
Sidorenko R. S. Metodika obucheniya stilistike v sisteme obshchego i srednego obrazovaniya Respubliki Belarus : novye podkhody / R. S. Sidorenko // Vestnik RUDN. – Seriya : “Voprosy obrazovaniya : yazyki i spetsialnost”. – 2016. – № 2. – S. 64-70.
Skvortsova S. O. Profesiino-komunikatyvna kompetentnist uchytelia pochatkovykh klasiv : [monohrafiia] / S. O. Skvortsova, Yu. S. Vtornikova. – Odesa : Abrykos Kompany, 2013. – 290 s.
Cherezova I. O. Komunikatyvna kompetentnist yak intehralna yakist osobystosti / I . O . C herezova // Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. – Seriia : Psykholohichni nauky. – Vyp. 1. – T. 1. – 2014. – S. 103-107.
Shulzhuk N. V. Stylistyka suchasnoi ukrainskoi literaturnoi movy : navchalno-metodychnyi posibnyk [dlia studentiv filolohichnykh spetsialnostei VNZ] / N. V. Shulzhuk. – Rivne – Ostroh : Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”, 2012. – 304 s.