ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПОЛЬЩІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/166557Ключові слова:
Республіка Польща, вищий навчальний заклад, аграрна галузь, майбутній фахівець, професійна підготовкаАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз системи вищої професійної освіти у Республіці Польща на основі огляду нормативних документів та науково-педагогічної літератури. Зокрема, розкрито особливості системи вищої освіти; визначено критерії професійної підготовки майбутніх фахівців; розглянуто специфіку студентської академічної мобільності; охарактеризовано специфіку вищої освіти Польщі на зовнішніх ринках та сучасні функції ВНЗ; проаналізовано особливості системи професійної підготовки фахівців аграрної галузі та відмінності між термінами “компетенція” і “компетенційна освіта”; зроблено акцент на вимогах до професійної підготовки майбутніх фахівців. У зв’язку з інтеграцією до європейського освітнього простору сучасна система вищої освіти Польщі зазнала суттєвих змін, до сильних сторін яких можемо віднести: розвинену мережу вищих навчальних закладів; детально регламентований механізм їх акредитації; значний попит на освітні послуги у країні; високу частку студентів у віці 20-30 років.Посилання
Svekatovski R. V. Imperativy strategicheskogo pozitsionirovaniya vysshikh uchebnykh zavedeniy na rynke obrazovatelnykh uslug / R. V. Svekatovski // VestnikYuUrGU. – 2010. – № 39. – S. 94-98.
Isaev Ye., Klots-Isaeva D., Pavlyuchuk Yu. N. Upravlencheskie nauki v sovremennom mire. – Tom 2. – № 1 / Ye. Isaev, D. Klots-Isaeva, Yu. N. Pavlyuchuk. – Sankt-Peterburg : Izd-vo: Izdatelskiy dom “Realnaya ekonomika”, 2016. – S. 56-66.
Zaskalieta S. H. Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv ahrarnoi haluzi v krainakh Skhidnoi Yevropy / S. H. Zaskalieta // Zbirnyk naukovykh prats “Pedahohichni nauky” Khersonskoho derzhavnoho universytetu. – Vypusk № 59. – 2011 rik. – S. 249-254.
Korzhynska T. Porivnialno-pedahohichnyi analiz profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv mytnoi sluzhby u vyshchykh navchalnykh zakladakh Respubliky Polshcha ta Ukrainy / T etiana Korzhynska // Pedahohichnyi dyskurs. – 2016. – Vyp. 20. – S. 83-88.
Hryshchuk Yu. V. Istoryko-pedahohichnyi analiz rozvytku osvity v Polshchi / Y u. V . H ryshchuk // Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. – № 1-2 (46-47). – 2015. – S. 137-141
Svitiashchuk Iryna. Polsko-ukrainski akademichni stosunky [Elektronnyi resurs] / Iryna Svitiashchuk, Yehor Stadnyi. – Rezhym dostupu : http://www.cedos.org.ua/uk/osvita/polsko-ukrainski-akademichni-stosunky.
Higher education in Poland. Published by the Foundation for the Development of the Education System (FRSE), Warsaw 2011. 50 p. – Rezhym dostupu : http://wscs.eu/files/higher_education_in_poland.pdf.
Buyanova O. V. Sistema vysshego obrazovaniya Respubliki Polsha: sovremennoe sostoyanie / O. V. Buyanova // Uchenye Zapiski Rossiyskogo gosudarstvennogo sotsialnogo universiteta. – Mосква, 2013. – № 1 (112). – S. 84-89.
Simaeva I. N. Modernizatsiya obrazovaniya i nauki v Rossii, Polshe i Litve: sravnitelnyy analiz / I. N. Simaeva, T. Yu. Kuznetsova, M. I. Korotkevich // Baltiyskiy region. – Kaliningrad, 2011. – 2011, № 2 [8]. – S. 95-101.
Rozlutska H. M. Realizatsiia Bolonskoho protsesu u vyshchii osviti Frantsii ta Polshchi / H. M. Rozlutska, O. M. Bordakova // VISNYK Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka Filosofiia. Politolohiia. 94-96 /2010. – S. 143-146.
Olha Hrynkevych. Cross-border factor of educational migration of Ukrainian youth to Poland: social-economic opportunities and threats / O. Hrynkevych / Economic Annals. – XXI (2017), 163 (1-2 (1)). – P. 26-30.
Sikorska Iryna. Multicultural education as a doma in of the public policies in Visegrad countries / Iryna Sikorska // Filosofiia osvity. – 2014. – № 1 (14). – C. 199-207.
Kasianova S. Systema osvity Polshchi v ramkakh realizatsii Bolonskoho protsesu / S. Kasianova // Osvita i upravlinnia. – 2005. – T. 8. – № 3-4. – S. 207-213.
Central Statistical Office of Poland (2015). Higher Education Institutions and Their Financesin 2014. Warsaw: CSO, p. 139. – Rezhym dostupu : https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/en/ defaultaktualnosci/3306/2/8/1/higher_education_institutions.pdf 15. Ianchenko N. V. Marketynhovi novatsii na rynku osvitnikh posluh: vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid / N. V. Yanchenko, V. V. Polova // Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. – 2016. – Vyp. 53. – S. 151-157.
Svekatovski Ryshard Vladimirovich. Problemy razvitiya sistemy vysshego obrazovaniya v Respublike Polshe / Ryshard Vladimirovich Svekatovski // Ekonomika i upravlenie. – № 2 (76). – 2012. – S. 126-129.
Kulya Ye. Avtonomiya vuzov i ee znachenie dlya nepreryvnogo obrazovaniya v Polshe: sravnitelnyy analiz / Ye. Kulya, M. Penkovska // Obrazovanie cherez vsyu zhizn: nepreryvnoe obrazovanie v interesakh ustoychivogo razvitiya : materialy 10-y yubileynoy mezhdunar. konf. / sost. N. A. Lobanov ; pod nauch. red. N. A. Lobanova i V. N. Skvortsova ; LGU im. A. S. Pushkina, NII sots.-ekon. i ped. probl. nepreryv. Obrazovaniya : v 2 ch. – Vyp. 10. – SPb. : LGU im. A. S. Pushkina, 2012. – Ch. I. – S. 28-33.
Autonomia program owauczelni. Ramy kwalifikacji dlaszkolnictwawyższego, E. Chmielecka (red.), MNiSW, Warszawa 2010. – S. 10-11.
Krysyak V. Funktsii i zadachi VUZa v razvitii lichnosti studenta v usloviyakh reformy prosveshcheniya v Polshe / V. Krysyak // Vestnik Rossiyskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Psikhologiya i pedagogika. – 2004. – № 2. – S. 241-255.
Altbakh F. Dzh. Vliyanie globalizatsii na vysshee obrazovanie / F. Dzh. Altbakh // E konomika obrazovaniya. – 2009. – № 2. – S. 83-86.
Kichula M. Ya. Sutnist i kryterii yakosti osvity v Polshchi / M . Y a. K ichula // N aukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika. – 2012. – № 2. – S. 107-113.
Buchner-Jeziorska A. Procedury inegocjacje / A. B uch ner-Jeziorska, A. Bocz kowski. Jakośćkształceniawszkolewyższej. – Łódż,1996. – S. 40-44.
Education policy outlook: Poland, OECD (2015) 25 p. – Rezhym dostupu : www.oecd.org/education /policyoutlook.htm.