СТРАТЕГІЇ ТРАНСФОРМАЦІЙ МЕНЕДЖЕНТУ ОСВІТИ В ІНТЕГРАЦІЇ СУСПІЛЬНОЇ ТЕОРІЇ ТА КРИТИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

  • О. С. Кондур

DOI:

https://doi.org/10.31392/167094

Ключові слова:

критична теорія освіти, менеджмент освіти, громадянське суспільство, демократична освіта, педагогіка, критична свідомість, глобалізація

Анотація

Критична теорія освіти прагне забезпечити радикальну критику існуючої моделі освіти в так званих західних моделях демократії, створюючи прогресивні альтернативні моделі. У цьому контексті запропонована інтегративна метатеорія, яка засновуючись на класичних і сучасних джерелах, концепціях, прагне до комплексного розуміння і реконструкції феномену освіти. Одне з основних завдань у сфері демократизації освіти сьогодні, таким чином, полягає у тому, щоб залучити для освіти результати перебудови і демократизації суспільства, відобразити зміни в умовах життя і мислення, досвід та трансформації суб’єктивності у контексті технологічної революції і глобалізації. Методологія. Систематична модель освіти у критичній (радикальній) педагогіці виходить з того, що освіта загалом і освіта дорослих зокрема тісно пов’язана з соціально-економічним розвитком країни. Це й дослідження групових потреб (включаючи нас як частину цих груп), це велике вислуховування, увага, яка завжди враховує різноманіття досвіду в процесі побудови та обміну. Тому що не існує іншого шляху побудови колективного мислення, інакше як через опозицію всередині самої колективності. Саме тривалість, безперервність характеру групи здатна створити певну суб’єктивність “у-відношенні”, якусь суб’єктивність, засновану на конфлікті та діалозі. Це симуляція певного досвіду колективності, який зміг би існувати реально.  Наукова новизна. Розглядаються тенденції освіти та моделі інститутів глобалізованого суспільства сучасності в контексті особливості взаємовідношення освіти і соціуму, людини і держав. Здійснюється дослідження і системний аналіз неоліберальних реформ на рівні суспільства загалом і освіти зокрема. Досліджуються змістовні, структурні і функціональні характеристики концепції “критичної соціальної філософії освіти” в контексті інституційних тенденцій суспільної практики, а також форми і можливості її методологічного застосування. Розглядається модель “критичної соціальної філософії освіти”, втілена в програми суспільного розвитку і навчання, які перш за все покликані навчити людей провадити самостійне і оригінальне дослідження себе, соціуму і системи знань. Водночас обґрунтовується, що ці моделі і програми не мають бути відірвані ані від індивідуально-колективної системи моральних і соціальних цінностей, теоретико-прикладного навчання, ані від подальшого застосування набутих цінностей, норм і навичок в повсякденному житті, науці чи на виробництві, у сфері усіх соціальних інститутів. Висновки. Критична освітньо-виховна, педагогіко-психологічна суспільно орієнтована теорія, її моделі та концепції прагнуть по-новому визначити і індивідуальний і суспільний розум. Спираючись на ці засновки, у перспективі це дає змогу філософії освіти розвиватися для розробки більш інклюзивного філософського бачення освіти, щоб звернутися безпосередньо до проблем демократизації та зміни соціальних відносин у напрямку рівності і соціальної справедливості в сфері освіти. З погляду соціально-філософського та філософсько-освітнього, педагогічно-психологічного, нормативного розуміння і соціальної критики також є необхідним застосування активних зусиль з реконструкції освіти і суспільства, соціального бачення того, якими освіта і життя людини можуть бути і які їхні конкретні обмеження в існуючих суспільствах.

Посилання

Baron J. Teaching decision making to adolescents / J. Baron, R. V. Brown (Eds.). – Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1991. – 150 р.

Cooper D. Psychiatry and Anti-Psychiatry / D. Cooper. – Boston : Paladin,2002. – 192 р.

Critical Encounters in High School English. – New York : Teachers College Press, 2009. – 256 p. 4. Critical Pedagogy: Where Are We Now? (Counterpoints: Studies in the Postmodern Theory of Education). – New York : Peter Lang, 2007. – 416 p.

Dewey J. Democracy and education / J. Dewey. – New York : The Free Press, Macmillan Company, 1966. – 212 p.

Freire P. A Pedagogy for Liberation: Dialogues on Transforming Education / Р. Freire. – New York : Bergin & Garvey Paperback,1986. – 207 р.

Freire P. Pedagogy of Freedom: Ethics, Democracy, and Civic Courage (Critical Perspectives) / Р. Freire. – New York : Rowman & Littlefield Publishers, 2000. – 176 р.

Freire P. Pedagogy of the Heart / Р. Freire. – New York : Continuum,1998. – 144 р.

Freire P. Pedagogy of the Oppressed / Р. Freire. – New York : Continuum,1996. – 192 р.

Illich I. Une société sans école: Trad. de l’angl / І. Illich. – Paris : Seuil, 1971. – 220 p.

Jacoby R. Social Amnesia: A Critic of Conformist Psychology / R. Jacoby. – Boston : Campus Politics, 2005.– 219 р.

Kennedy Paul. М. Preparing For The Twenty-First Century / Paul Kennedy. – New York : Random House, Vintage Books, 1994. – 448 р.

Kellner D. New Technologies / D . K ellner / New Literacies: reconstructing education for the new millennium // Teaching Education. – 2000. –Vol. 11. – No. 3: 245-265.

Kellner D. Technological Revolution, Multiple Literacies, and the Restructuring of Education, - in Ilana Snyder, editor, Silicon Literacies / D. Kellner. – London and New York : Routledge, 2002. – Р. 154-169.

Richard W. P. “Critical Thinking“ {Foundation for Critical Thinking} / W. P. Richard. – Santa Rosa, 1993. – 371 р.

Richard W. P. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life / W. P. Richard, L. Elder. – Upper Saddle River : FT Press, 2012. – 384 р.

Richard W. P. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life / W. P. Richard, L. Elder. – Upper Saddle River : Prentice Hall, 2000. – 428 р.

Robertson R. Globalization: Social Theory and Global Culture (Published in association with Theory, Culture & Society) / R. Robertson. – London : Sage Publications Ltd, 1995. – 224 р.

Sintschenko V. V. Globale Weltbild der Moderne auf dem Weg zu einem neuen Bewußtsein. Der homo oecologicus universalis (“des globalen ökologischen Menschen”) als gesellschaftlichen und wirtschaftsmodell / V. V. Sintschenko // Creative Economics and Social Innovations. – № 1. – 7 (18). – 2017. – S. 126-140.

Waters M. Globalization / М. Waters. – London/New York : Routledge, 2001. – 272 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-21

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ