РОЗРОБКА МЕТОДОЛОГІЇ ТА МЕТОДИКИ РОЗВИТКУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ОСНОВІ ОСМИСЛЕННЯ АНТИНОМІЇ “НОРМА – ПАТОЛОГІЯ”

Автор(и)

  • В. М. Федорець

DOI:

https://doi.org/10.31392/179890

Ключові слова:

доров’язбережувальна компетентність вчителя фізичної культури, післядипломна освіта, патопедагогіка (крайова педагогіка), професіоналізація, фундаменталізація, технологізація, інтелектуалізація, аксіологізація, патологія, інклюзія, педагогіка здоров’я

Анотація

У статті розкриваються шляхи та особливості використання антиномій “норма – патологія” і “загальне – специфіковане (конкретизоване, визначене)” та уявлень про патологію як специфічну людську онтологію з метою удосконалення методології та методики розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти, а також для підвищення ефективності освітніх практик та технологій збереження життя і здоров’я Homo Еducandus. Актуалізується питання застосування вказаних методологічно-світоглядних візій та інтенцій для розвитку інклюзивної освіти. Формуються методологічно-світоглядні і технологічні концепти особистісно-орієнтованих освітньо-поліонтологічних візій педагога та здоров’язбережувальних ціннісно-технологічних інтенцій. З метою фундаменталізації, технологізації, інтелектуалізації та професіоналізації здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури, а також для підвищення ефективності освітніх практик і технологій збереження здоров’я, ми репрезентуємо розробку нової фундаментальної педагогічної дисципліни –патопедагогіки або маргінальної (крайової) педагогіки. Патопедагогіка розглядає людину (Homo Еducandus) в рамках крайових (використано в розумінні екстремальних і патологічних) та глибинних (в розумінні психологічних, ціннісних, смислових і онтологічних) феноменів в умовах освітнього процесу. 

Посилання

Boichuk Yu. D. Suchasni pidkhody do rozuminnia sutnosti zdorovia liudyny ta sumizhnykh z nym poniat // Z ahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia : kolektyv. monohrafiia / za zah. red. Yu. D. Boichuka. – Kharkiv : Vyd. Rozhko S. H., 2017. – S. 5-15.

Vorontsova T. V. Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia ta profilaktyka VIL/SNIDu : prohrama navch. kursu dlia uchniv. molodi starshoho pidlitk. ta yunats. viku. / T. V. Vorontsova, V. M. Orzhekhovska, V. S. Ponomarenko. – Kyiv : Osvita, 2013. – 12 s.

Iezhova O. O. Formuvannia tsinnisnoho stavlennia do zdorovia v uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv : monohrafiia / O. O. Yezhova. – Sumy : MakDen, 2011. – 412 s.

Klein L. Rudolf Vyrkhov y vzaymovlyianye nauk. URL: https://trv-science.ru/2010/08/31/rudolf-virxov-i-vzaimovliyanie-nauk/ (data obrashchenyia: 17.07.2018).

Kolupaieva A. A. Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy : monohrafiia / A. A. Kolupaieva. – Kyiv : Sammit-Knyha, 2009. 272 s. (Seriia “Inkliuzyvna osvita”).

Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu : red. vid 06.07.2016 r. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/995_g71 (data zvernennia:17.07.2018).

Lorman T., Deppeler D., Kharvi D. Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi : prakt. posib. / T. Lorman, D. Deppeler, D. Kharvi ; per. z anhl. – Kyiv : ESE, 2013. – 296 s.

Malis Yu. G. R. Virkhov : ego zhizn i nauchno-obshchestvennaya deyatelnost : bіogr. ocherk. / Yu. Malis. – Sankt-Peterburg, 1899. – 80 s. (Zhizn zamechatelnykh lyudey). 9. Omelianenko V. H. Formuvannia zdoroviazberezhnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury / V. H. Omelianenko // Problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. – 2009. – № 12. – S. 139-142.

Riabukha O. I. Kurs “Osnovy medychnykh znan” Lektsiia. Tema: Zahalna etyolohiia. URL: http://3w.ldufk.edu.ua/files/kafedry/zdorov_lyudyny/omz/omz_zlit/lek/lek_1.pdf (data zvernennia:17.07.2018).

Riabukha O., Budzyn V. Smert uchniv na urokakh fizychnoi kultury: analiz prychyn / O. Riabukha, V. Budzyn // Moloda sportyvna nauka Ukrainy. – 2012. – T. 2. – S. 171-174.

Fedorets V. M. Analiz ta aktualizatsiia vzaiemodii vikovykh, nervovykh i lokomotornykh determinant kardiolohichnoho zdorovia v konteksti formuvannia zdoroviazberihaiuchoho pidkhodu / V. M. Fedorets // Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii : zb. nauk. pr. – Vinnytsia, 2011. – Vyp. 12, t. 3. – S. 137-145.

Frank S. L. Predmet znaniya. Ob osnovakh i predelakh otvlechennogo znaniya // Predmet znaniya. Dusha cheloveka / S. L. Frank ; sost., vstup. st., komm. I. I. Yevlampieva. – Sankt-Peterburg : Nauka, 1995. – S. 35-416.

Fuko M. Tekhnologii sebya / M. Fuko // Logos. – 2008. – № 2 (65). – S. 96-122.

Downing J., Peckham-Hardin K. Inclusive Education. What makes it a Good Education for Students with Moderate to Severe Disabilities? // Research and Practice for Persons with Severe Disabilities. 2007. Vol. 32, №. 1. R. 16–30.

Gottschalk A. W., Andrish J. T. Epidemiology of sports injury in pediatric athletes // Sports Medicine And Arthroscopy Review. 2011.Vol. 19, Iss. 1. P. 2–6.

Hargreaves A. Introduction // Rethinking Educational Change with Heart and Mind : ASCD Yearbook / ed. by A. Hargreaves. Alexandria, VA : Association of Supervision and Curriculum Development, 1997. – R. 7-15.

Overuse injuries and burnout in youth sports: A position statement from the american medical society for sports medicine / J. P. DiFiori, H. J. Benjamin, J. Brenner, A. Gregory, N. Jayanthi, G. L. Landry, A. Luke // Clinical Journal Of Sport Medicine. 2014.Vol. 24, Iss. 1. P. 3-20. 19. Powell J. Cerebral concussions: causes, effects, and risks in sports // J ournal of Athletic Training. 2001.Vol. 36, Iss. 3. – P. 307-311. 20. Sports-related injuries in youth athletes: Is overscheduling a risk factor? / A. Luke, R. M. Lazaro, M. F. Bergeron, L. Keyser, H. Benjamin, J. Brenner, P. d’Hemecourt, M. Grady, J. Philpott, A. Smith // Clinical Journal Of Sport Medicine. 2011. Vol. 21, Iss. 4. P. 307-314.

The american college of sports medicine (ACSM) position stand. The female athlete triad / A. Nattiv, A. B. Loucks, M. M. Manore, C. F. Sanborn, J. Sundgot-Borgen, M. P. Warren // Medicine And Science In Sports And Exercise.2007.Vol. 39, Iss. 10. P. 1867–1882.

Tomlinson C . A ., McTighe J. Integrating Differentieting Instruction and Understanding by Design: Connecting Content and Kids. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 2006. 209 p.

Wichstrom T., Wichstrom L. Does sports participation during adolescence prevent later alcohol, tobacco and cannabis use? // Addiction.2009.Vol. 104,Iss. 1. P. 138–149.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-29

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ