ФЕНОМЕН ДОДАТКОВОГО НАВЧАННЯ (РЕПЕТИТОРСТВО): ПРИЧИНИ ТА РЕЗУЛЬТАТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-147.2020.03Ключові слова:
додаткове навчання, репетиторство, індивідуальний підхід до навчання, зовнішнє незалежне оцінюванняАнотація
У статті подано аналіз результатів опитування різних груп респондентів – старшокласників, першокурсників та батьків щодо організації додаткового навчання (репетиторства) учнів закладів загальної середньої освіти. В останні десятиліття репетиторство стає більш масштабним і значимим в нашій країні. Водночас дослідження зарубіжних вчених свідчать про те, що не завжди додаткові заняття є ефективними. Визначальним фактором успішного навчання в школі є ставлення учнів до навчання, мотивація на отримання знань. В межах інституту репетиторства вирішуються такі завдання як індивідуальний підхід до навчання та додаткові заробітки для вчителя (викладача), оскільки ці заняття є платними. Результати опитування старшокласників щодо форм підготовки до іспитів свідчать про те, що вони використовують різні способи підготовки, найпопулярнішими з яких є заняття з репетиторами, самостійна підготовка та навчання в школі. Однак, третина учнів класу з хіміко-біологічним профілем щоденне навчання в школі не вважають засобом підготовки до ЗНО. Як показали результати опитування переважна більшість старшокласників, першокурсників та батьків переконані, що шкільної підготовки недостатнього для успішного складання зовнішнього незалежного оцінювання. Відповідно стільки ж респондентів вважають, що необхідно наймати репетиторів для підготовки до іспитів. Окрім того, дві третини дев’ятикласників міських шкіл вважають, що натепер для успішного складання державної підсумкової атестації їм також потрібні додаткові заняття. Дев’ятикласники сільської місцевості більше сподіваються на свої сили і половина з них вважає, що може підготуватися до державної атестації самостійно. Автор спробувала знайти відповіді на запитання щодо шляхів підвищення ролі школи на манімізації впливу репетиторства
Посилання
Brej Mark. Chastnoe dopolnitelnoe obuchenie (repetitorstvo): sravnitelnyj analiz modelej i posledstvij. Voprosy obrazovaniya. № 1. 2007. S. 65-83.
Vashchenko L. S. Pro zovnishnie nezalezhne otsiniuvannia rezultativ navchannia za bazovu shkolu. Biolohiia i khimiia u ridnii shkoli. 2018. № 3. S. 23-29.
Zakon Ukrainy “Pro osvitu”. Holos Ukrainy. 2017. № 178-179. S. 14, 16.
Zvit Instytutu osvitnoi analityky za spryiannia Ukrainskoho tsentru otsiniuvannia yakosti osvity “Vplyv sotsialno-ekonomichnoho seredovyshcha na rezultaty navchannia uchniv (vykhovantsiv) zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv” Internet resurs. http://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2016/12/zvit_oputyv_2016.pdf
Lokshyna O. I. Zmist shkilnoi osvity u krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna KhKh – pochatok KhKhI st.) : monohrafiia. Kyiv, 2009. 329 s.
Prahov I. A. Vliyanie investicij v dopolnitelnuyu podgotovku na rezultaty EGE. Voprosy obrazovaniya. 2014. № 3. S. 74-99.
Byun S., Park H. (2012) The Academic Success of East Asian American Youth: The Role of Shadow Education // Sociology of Education. Vol. 85.No 1. P. 40–60.
Kang C. (2007) Does Money Matter The Effect of Private Educational Expenditures on Academic Performance. Working Paper No 0704. National University of Singapore.
Lee, Jong-Tae, Kim, Yang-Boon & Yoon, Cho-Hee (2004): ’The Effects of Pre-Class Tutoring on Student Achievement: Challenges and Implications for Public Education in Korea. KEDI Journal of Educational Policy, Vol.1, No.1, pp. 25-42.
Fergany, Nader (1994): Survey of Access to Primary Education and Acquisition of Basic Literacy Skills in Three Governorates in Egypt. Cairo: United Nations Childrens Fund (UNICEF).