ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ІКТ У ПРОЦЕСІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.02Ключові слова:
майбутні вчителі музичного мистецтва, інформаційна компетентність, ІКТ, дистанційне навчання, комп’ютерна грамотність, музичне мистецтвоАнотація
У статті розглянуто можливості використання ІКТ у процесі дистанційного навчання майбутніх учителів музичного мистецтва. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційну компетентність визначено провідним вектором якості освіти майбутніх учителів музичного мистецтва. Встановлено, що комп’ютерна грамотність – підґрунтя професійної компетентності. Зазначено, що в умовах дистанційного навчання майбутніх учителів музичного мистецтва інформаційно-комунікаційні технології використовуються як: електронний дидактичний ресурс, мережеві технології освітнього призначення та технології створення освітнього середовища. Представлено аналіз змісту безкоштовних освітніх платформ та сервісів, (Рrometheus, Ed Era, WiseCow), на вміст необхідного освітнього концепту для вивчення музичних дисциплін. Встановлено, що на початку пандемії Covid-19 учасники освітнього процесу, маючи низький рівень комп’ютерної грамотності, намагалися знайти оптимальний спосіб, який дозволив здобувачам продовжити навчання в дистанційному режимі. З’ясовано, що дистанційне навчання майбутніх вчителів музичного мистецтва було налагоджено за допомогою освітніх сервісів Google class, Google forms, Viber, Zoom, Google Meat; платформ Zoom, Google Meat; соціальних мереж Facebook, Іnstagram, месенджерів Viber, Telegram та електронної пошти. Велике значення мала розробка викладачами кафедр електронних підручників та авторських дистанційних курсів “Історія мистецтв”, “Гра на музичних інструментах”, “Народознавство та фольклор України”, “Історія української музики”, “Історія української культури”, “Теорія музичної інтерпретації”, “Світова музична культура”, “Музична педагогіка та методика викладання фахових дисциплін”. Підкреслено, що дистанційне викладання музичних дисциплін має складності, пов’язані не тільки з особливостями Інтернет зв’язку, а й з необхідністю заміни живого художньо-творчого педагогічного спілкування на дистанційну взаємодію.
Презентовано спеціальний курс “ІКТ за спеціальним спрямування”. Наведено приклади використання спеціальних програмних засобів для запису, перегляду та прослуховування нотного тексту, аранжування музичних творів, створення та поширення відео продуктів, тощо. Схарактеризовано спеціальні програми, навички роботи з якими дозволять майбутнім учителям музичного мистецтва по-новому використати текстову, звукову, графічну, відео інформацію, створити новий освітній мультимедійний контент.
Посилання
Baranovska I. H. (2019) Mystetski intehratyvni tekhnolohii v polikhudozhnii osviti [Art integrative technologies in polyart education] Informatsiini tekhnolohii v osviti. № 2 (39), C. 40-50. [in Ukrainian].
Bondarenko A. V. (2013) Formuvannia piznavalnoi samostiinosti maibutnikh uchyteliv muzyky z vykorystanniam multymediinykh tekhnolohii [Formuvannia piznavalnoi samostiinosti maibutnikh uchyteliv muzyky z vykorystanniam multymediinykh tekhnolohii]: dys. … kand. ped. nauk / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv. [in Ukrainian].
Bordiuk O. M. (2015) Naukovo-metodychni zasady vprovadzhennia kursu “Informatsiino-komunikatyvni tekhnolohii v mystetskii osviti” [Scientific and methodological principles of implementation of the course "Information and communication technologies in art education"] Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. № 41, S. 226-231. [in Ukrainian].
Havrilova L. H. (2016) Onovlennia metodiv muzychnoho vykhovannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzyky v konteksti informatyzatsii suchasnoi mystetskoi osvity [Updating methods of music education in the professional training of future music teachers in the context of informatization of modern art education] Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. Vyp. 4, S. 14-24, [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://pptma.dn.ua/index.php/uk/arkhiv-vipuskiv/za-2016-rik/vipusk-4-2016/309. [in Ukrainian].
Orlov V. (2003) Profesiine stanovlennia vchyteliv mystetskykh dystsyplin. [Professional development of teachers of art disciplines]. Kyiv : Naukova dumka. [in Ukrainian].
Oliinyk Yu. I. (2010) Formuvannia tvorchoi osobystosti maibutnikh uchyteliv mystetskykh spetsialnostei zasobamy kompiuternykh tekhnolohii [Formation of creative personality of future teachers of art specialties by means of computer technologies] : avtoref. dys. … kand. ped. nauk, DVNZ “Un-t menedzhmentu osvity” NAPN Ukrainy. Kyiv. [in Ukrainian].
Liudmyla Masol (2015) Khudozhno-pedahohichni tekhnolohii v osnovnii shkoli [Art and pedagogical technologies in primary school: the unity of teaching and education]: yednist navchannia i vykhovannia. Kharkiv : Drukarnia Madryd,.
Novikova N. V. Formuvannia piznavalnoho interesu pidlitkiv na urokakh muzyky zasobamy multymediinykh tekhnolohii : dys. … kand. ped. nauk / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv, 2011.
Shyp S. V. Chto takoe “muzыkalnoe proyzvedenye”? Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14, 2015. Vyp. 18, S. 8-13. [Elektronnyi resurs]. Dostupno : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_ 2015_18_4.
Shyp S. Muzychna forma vid zvuku do styliu. Kyiv: Zapovit, 1998.
Varnavska L. I. Formuvannia hotovnosti studentiv do vykorystannia kompiuternykh tekhnolohii na urokakh muzyky. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly. 2013. Vyp. 38, C. 11-15.
Horbunova Y. B. Muzыkalno-kompiuternыe tekhnolohyy: k probleme modelyrovanyia protsessa muzыkalnoho tvorchestva. Sankt-Peterburh : Yzd-vo RHPU ym. A. Y. Hertsena, 2012.
Dvornyk Yu. F. Formuvannia tvorchykh yakostei maibutnoho vchytelia muzyky zasobamy kompiuternykh tekhnolohii : dys. … kand. ped. nauk / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv, 2013.
Lutsenko V. V. Formuvannia tvorchoi aktyvnosti maibutnikh uchyteliv muzyky zasobamy kompiuternykh tekhnolohii : dys. … kand. ped. nauk, Zhytomyr, 2009.
Chaikovska O., Aleksandrova H. Multymediini tekhnolohii yak chynnyk formuvannia innovatsiinoho navchalnoho seredovyshcha na urokakh muzyky Ridna shkola. 2013. № 3. S. 66-69.
Churakov D. H. Razvytye kreatyvnosty u studentov muzыkalnыkh spetsyalnostei vuza s pomoshchiu muzыkalno-kompiuternыkh tekhnolohyi Vektor nauky THU. 2012. № 1 (8). S. 321-324.
Oleksiuk Olga, Rebrova Olena. Conceptual Ideas of Narrative Pedagogy in Professional Foration of a Music Art Teacher Yournal of History Culture and Art Reseach 7(1). Cilt 7. Sayi1. 2018. [Elektronnyi resurs]. URL: http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/1471
Shcholokova Olga Art and pedagogical designing as a means of improvement of music teachers professional preparing. Economics, management, law: socio-economical aspects of development: Collection of scientific articles. 2016. Volum 2. R. 265-268. [Elektronnyi resurs]. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/c804/35908dc1610c6ffd02893179bbd26c986352.pdf.
Moskvichova Y., Mozgalova N., Shcholokova O., & Baranovska I. Historical Prerequisites for the Formation, Worldview, and Aesthetics of Romanticism: Specificity of the Ukrainian Model Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 300-312, 2019. URL: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2314.
Baranovska I. H., Mozghalova N. H. Polikhudozhnia osvita maibutnikh vchyteliv mystetskykh dystsyplin: problemy i perspektyvy” Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14. 2019. Vyp. 26. C. 9-15.
Baranovska I. H., Lazarenko Yu. D. Tvorcha samorealizatsiia molodshykh shkoliariv na urokakh muzychnoho mystetstvakh Molodyi vchenyi. 2018. № 5.2 (57). C. 71-75.