ОСОБЛИВОСТІ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ І ФОРМ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИКОНАВЦІВ-ТРУБАЧІВ: ЕТНОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.13Ключові слова:
музичне навчання, гра на трубі, колективне музикування, комунікативна взаємодія, етнологічний аспектАнотація
У статті висвітлено аналіз структури та змісту освітнього процесу професійної підготовки виконавців-трубачів з позицій етнологічного підходу, що дозволив сформувати нове бачення актуальних проблем навчання гри на трубі та можливостей їх вирішення, оновити теоретико-методологічний фундамент для розробки методики навчання гри на трубі, яка сприяла б ефективності формування виконавської техніки виконавця-трубача. Доведено, що комунікативна взаємодія з представниками сучасної фолк-культури у класі труби – один з найскладніших художньо-інтелектуальних процесів у виконавському мистецтві, в результаті якої вирішуються мистецькі й академічні завдання професійної підготовки.
Автором висвітлено особливості етапності формування виконавської техніки трубача, зокрема формування його пальцевого апарату. Найефективнішими на першому етапі стали методи стимулювання до навчання: індивідуальні та групові обговорення, метод педагогічної підтримки (схвалення, дружнє ставлення), забезпечення успіху в навчанні, ансамблевий показ. Доведено, що найбільш ефективними на другому етапі виявилися проблемно-пошукові методи: навчання: вербалізація змісту музичних творів, навчальна дискусія, пізнавальна гра, створення ситуацій інтересу та новизни навчального матеріалу, створення ситуацій успіху; емоційно-образні проблемні ситуації з використанням медіа-засобів; стимулювання обов’язків і відповідальності; опитування, презентація оркестрових інструментів, методи активізації уваги та художніх аналогій. Більш ефективними на третьому етапі виявилися творчо-пошукові методи: вільного вибору творчих завдань, аналітичного коментування, ескізного опрацювання музичних творів. Передбачено виконання наступних педагогічних умов: гуманізація та гуманітаризація освітнього процесу; створення позитивної емоційної атмосфери музичного навчання; занурення в спеціальність, обрану сферу музичного виконавства; визначення актуальних і адекватних вимог до студентів; розробка індивідуальних траєкторій професійного розвитку майбутніх виконавців-трубачів.
Посилання
Andrushchenko V. P. Svitanok Yevropy. Problema formuvannia novoho vchytelia dlia obiednanoi Yevropy KhKhI stolittia. Kyiv, 2015.
Batsevych F. S. Slovnyk terminiv mizhkulturnoi komunikatsii. Kyiv : Dovira, 2007. 205 s. (Slovnyky Ukrainy).
Harasym Ya. Natsionalna samobutnist estetyky ukrainskoho pisennoho folkloru. Lviv : NVF “Ukrainski tekhnolohii”, 2010. 376 s.
Nazajkinskij E. V. Logika muzykalnoj kompozicii. Moskva : Muzyka, 1982. 319 s.
Padalka H. M. Pedahohika mystetstva (Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin). Kyiv : Osvita Ukrainy, 2008. 274 s.
Plakhotniuk V. Etnokulturni vymiry pop-muzyky u stanovlenni vykonavskykh estradnykh kolektyviv: mizhnarodnyi naukovyi zhurnal “Naukovyi ohliad”. T. 6, № 5. 2014. URL: http://www.sciary.com/journal-scientific-scirewarticle-255852
Podolchuk V. V. Navchannia hry na trubi i vykonavska praktyka : navch. posib. Donetsk : TOV “Tsyfrova typohrafiia”, 2009. 106 s. 35.
Tormakhova V. Ukrainska estradna muzyka i folklor: vzaiemopronyknennia i syntez : avtoref. dys. kand. mystetstv. Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2007. 17 s.
Usov Yu. Istoriya otechestvennogo ispolnitelstva na duhovyh instrumentah. Moskva : Muzyka, 1989. 184 s.
Fedotov A. S. Metodika obucheniya igre na duhovyh instrumentah. Moskva : Muzyka, 1975. 159 s.
Khyzhna O., Lendel-Sarkevich A. Peace Education as Arts Education: In Search of New Strategies. Philosophy and Cosmology, Volume 21. The Academic Journal ISSN 2518-1866 (Online), ISSN 2307-3705