ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНОЛОГІЙ ПАРТНЕРСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.18

Ключові слова:

професійна підготовка, педагогіка партнерства, технологія партнерства, стратегія, аналіз проблемних ситуацій, інтерактивні та ігрові методи, стратегії партнерської взаємодії

Анотація

У статті розглянуто сутність педагогіки партнерства як форми співпраці, співдружності, співтворчості, консолідованого управління; принципу взаєморозуміння; стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях. З’ясовано виникнення технології партнерства, проведений порівняльний аналіз педагогіки партнерства і педагогіки співробітництва. Визначено особливості партнерства у психолого-педагогічному контексті (основні ідеї, принципи, умови формування). Доведено, що дефініція “партнерство” як взаємозв’язок викладачів і студентів, пов’язана із їх самовизначенням у спільній навчальній діяльності, усвідомленням власної самоцінності; педагогічний діалог, комфортність і вміння рефлексії характеризують партнерство як сучасну технологію, що регулює вчинки людей у досягненні спільної мети в певній групі. З’ясовано, що організація викладачем процесу навчання студентів на основі демократичного стилю підвищує можливості саме їх партнерської взаємодії. Звернено увагу на наявність різних аспектів партнерської взаємодії викладачів і студентів із урахуванням їх основних функцій (інструментальної, емоційно-рольової, рефлексивної). Авторами охарактеризовано основні технології партнерства у закладах вищої освіти (персоніфіковане посередництво, тьюторство, консультування); запропоновано використання різних методів (аналіз проблемних ситуацій, інтерактивні та ігрові методи), стратегій партнерської взаємодії (“аксiкреацiї”, “наведення мостів”, “рух у бік самостійності”, “максимальної віддачі”, “відсторонення”, “доведення істинності” та ін.); окреслено стадії реалізації технології партнерства у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів у вищій школі (визначення цілей групової співпраці, встановлення партнерського контакту, об’єднання у єдину команду, творча реалізація поставлених цілей, рефлексія партнерської взаємодії та власних дій).

Посилання

Bahrii K. L. Vykladach i studenty: vzaiemodiia u protsesi navchannia. [Teacher and Students: Interaction in the process of learning]. Problemy osvity ta metodyka vykladannia u vyshchii shkoli. 2016. Vyp. II (62). S. 174-182. (ukr).

Vozniuk O. V. Spivrobitnytstvo vs ta partnerstvo: novi oriientyry rozvytku pedahohiky y osvity u svitli tsyvilizatsiinykh pidkhodiv. [Cooperation vs and partnership: new guidelines for the development of pedagogy and education in the light of civilizational approaches to learning]. “Akademyia Trynytaryzma”. M. Эl. № 77-6567. publ.24064, 14.12. 2017. (ukr).

Holota N., Karnaukhova A. Formuvannia hotovnosti maibutnikh pedahohiv do orhanizatsii pedahohichnoho partnerstva v zakladakh doshkilnoi ta pochatkovoi osvity. [Formation of readiness of future teachers to organize pedagogical partnership in preschool and primary education institutions]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2019. № 3 (87). S. 27-38. (ukr).

Melnychuk I. M. Osoblyvosti zastosuvannia interaktyvnykh ihor u vyshchomu navchalnomu zakladi. [Features of the use of interactive games in higher education]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. 2010. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_11(ukr).

Molochenko V. V. Formuvannia u maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoi cfery hotovnocti do partnerckoi vzaiemodii u profeciinii diialnocti [Formation of future specialists of the agrarian sphere of readiness for partnership in professional activity] : dys. … kand. ped nauk: 13.00.04 / Vinnytskyi derzh. ped. un-t imeni Mykhaila Kotsiubynckoho. Vinnytsia. 2017. 265 s. (ukr).

Popova, I. O., Kvitka S. O. Vzaiemodiia vykladacha i studenta na osnovi partnerstva u suchasnii profesiinii osviti. [Teacher-student interaction based on partnership in modern vocational education]. Udoskonalennia osvitno-vykhovnoho protsesu v zakladi vyshchoi osvity : zbirnyk naukovo-metodychnykh prats. 2021. Vyp. 24. S. 230-235. (ukr).

Riker P. Pro interpretatsiiu. [About interpretation]. Pislia filosofii: kinets chy transformatsiia? / uporiad. K. Baines. Kyiv : Chetverta khvylia, 2000. S. 312-333. (ukr).

Seleznova H. O. Osoblyvosti stratehichnykh partnerstv u suchasnykh umovakh hospodariuvannia. [Features of strategic partnerships in modern business conditions]. Ekonomika i suspilstvo. 2019. Vyp. 20. S. 372-376. (ukr).

Kholkovska I. L. Partnerstvo yak innovatsiina forma dialohichnoi vzaiemodii vykladacha i studentiv – maibutnikh menedzheriv. [Partnership as an innovative form of dialogic interaction between teacher and students - future managers]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Ser.: Pedahohika i psykholohiia. 2018. Vyp. 55. S. 134-141. (ukr).

Gravett, S., Petersen, N., Ramsaroop, S. (2019). A University and School Working in Partnership to Develop Professional Practice Knowledge for Teaching. Front. Educ. № 3. Р. 118. URL: https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00118

Hennissen, P., Crasborn, F., Brouwer, N., Korthagen, F. and Bergen, T. (2011). Clarifying pre-service teacher perceptions of mentor teachers’ developing use of mentoring skills. Teach. Teach. Educ. № 27. Р. 1049-1058. doi: 10.1016/j.tate.2011.03.009

Juuti, K.; Lavonen, J.; Salonen, V., Salmela-Aro K., Schneider B. & Krajcik J. (2021). A Teacher–Researcher Partnership for Professional Learning: Co-Designing Project-Based Learning Units to Increase Student Engagement in Science Classes. Journal of Science Teacher Education. doi: 10.1080/1046560X.2021.1872207.URL:https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1903854

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-26

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ