ДЕТЕРМІНАНТИ РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТНІХ СИСТЕМ У ГЛОБАЛІЗОВАНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.02Ключові слова:
вищий навчальний заклад, університет, освітній процес, реформування освітніх систем, оновлення системи освітиАнотація
У статті зазначено, що на сьогодні доволі інтенсивно розвиваються наука, техніка, збільшується кількість отримуваної інформації, а також знань, що зумовлює необхідність оновлення системи освіти загалом.
Вказано можливі шляхи і перспективи розвитку вищої освіти, що ґрунтуються на засадах гуманізації, гуманітаризації та демократизації навчання. За таких умов викладач повинен не просто надавати студентам певний теоретичний матеріал, а ще й навчати їх працювати самостійно.
Важливу роль в освітньому процесі відіграє взаємодія педагога та здобувача освіти, під час якої кожен навчається, отримує новий досвід, знаходить способи вирішення різноманітних завдань тощо.
озглянуто принципи реформування системи вищої освіти, зокрема: неперервність, багаторівневість, фундаментальність, інтегрованість, комп’ютеризація тощо.
Доведено, що нині значна увага під час навчання в університеті має приділятися формуванню освіченої особистості, яка прагне самовдосконалюватися та здатна вчитися впродовж усього життя.
Проаналізовано взаємозв’язок між підсистемами вищого навчального закладу, який надає можливість педагогам якісно реалізувати професійну підготовку майбутніх фахівців.
Окреслено риси сучасного університету, що зорієнтовані на необхідність формування творчої особистості в умовах швидких суспільних змін.
Заклад вищої освіти є осередком не лише навчання, а ще й збереження традицій, формування світоглядних позицій, культури, тому він повинен базуватися на ключових професійних і моральних принципах, які усталені в державі, а також враховувати інтереси всіх учасників освітнього процесу.
Схарактеризовано функції університету, які відрізняються різноаспектністю, оскільки процес навчання триває значний період часу і містить велику кількість завдань, які потребують професійного вирішення.
Посилання
Andrushchenko V. P. Fenomen osvity : monohrafiia : u 5 kn. / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova, Asots. ped. un-tiv Ukrainy ta Yevropy ; vstup Viktor Petrovych Andrushchenko ; vidp. za vyp. Raisa Shulyhina. Sumy : Universytetska knyha, 2020. Kn. 4 : Ukrainska osvita: istoriia stanovlennia, rozvytok, modernizatsiia / nauk. red. N. V. Kochubei. 2021. 559 s.
Bondar V. I. Dydaktyka. Kyiv : Lybid, 2005. 264 s.
Hevko I. V. Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii v osviti. Naukovi zapysky [Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia : Pedahohichni nauky. Kyiv : NPU imeni M. P. Drahomanova, 2018. Vyp. SXKhKhIKh (139). S. 53-60.
Demianchuk O. Upravlinnia universytetamy v umovakh demokratyzatsii: derzhavnyi i pryvatnyi sektory vyshchoi osvity. Zminy u svidomosti ukrainskoho suspilstva na zlami tysiacholit : zb. nauk. prats / redkol. : S. Riabov ta in. Kyiv : Vydavnychyi dim “KM Academia”, 2001. S. 11-18.
Zhyzhko T. A. Universytetska osvita Ukrainy yak skladova Yevropeiskoho universytetskoho prostoru Hileia (naukovyi visnyk) : [zb. nauk. prats] / [hol. red. V. M. Vashkevych]. Kyiv, 2011. Vypusk 45. S. 444-453..
Kviiek M. Hlobalizatsiia i vyshcha osvita. Vyshcha shkola. 2001. № 4-5. S. 107-117.
Korsak K. V. Svitova vyshcha osvita. Porivniannia i vyznannia zakordonnykh kvalifikatsii i dyplomiv : monohrafiia / za zah. red. prof. H. V. Shchokina. Kyiv : MAUP–MKA, 1997. 208 s.
Krasnokutska N. V. Innovatsiinyi menedzhment : navch. posibn. Kyiv : KNEU, 2003. 504 s.
Kudin V. O. Zasoby masovoi informatsii ta profesiina osvita : filosofsko-pedahohichnyi aspekt doslidzhennia : monohrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2002. 207 s.
Mazur O. Naukovo-tekhnichni innovatsii – holovnyi faktor stiikoho ekonomichnoho rozvytku. Svit, 2001. № 45-46 (hruden) S. 2.
Makarenko L. Pedagogical aspects of edsuring the efficiency of education of applicants of higher education institutions of Ukraine in the process of research of technical disciplines / Slabko, V., Kononenko, A., Musorina, M., Smyrnova, I. Journal of Critical Reviews, 2020, 7(13), S. 116–118. URL: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57220183447.
Makarenko L. L. Osvitnii marketynh v systemi profesiinoi osvity Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 59 : zbirnyk naukovykh prats / za red. V. D. Syrotiuka ; M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2017. S. 92-99.
Meshchaninov O. P. Suchasni modeli rozvytku universytetskoi osvity v Ukraini : monohrafiia. Mykolaiv : Vyd-vo MDHU imeni Petra Mohyly, 2005. 460 s.
Minakov M. Universytet: kryza identychnosti. Krytyka. 2003. № 3 (65). S. 8-15.
Riabov S. H. Hromadianske suspilstvo, politychna kultura ta perspektyva demokratii. Zminy u svidomosti ukrainskoho suspilstva na zlami tysiacholit : zb. nauk. prats / redkol. : S. Riabov [ta in.]. Kyiv : Vydavnychyi dim “KM Academia”, 2001. S. 183-185.
Slabko Volodymyr Pedagogical Principles of Training Specialists in Public Administration and Management in the System of Vocational Education / Nataliia Bakhmat, Lyudmila Kotliar, Tetiana Zhytomyrska, Viktoriia Zhurian, Oksana Pilevych, Iryna Smyrnova Systematic Reviews in Pharmacy. 2020; 11(10). Р. 203-207. URL : http://www.sysrevpharm.org/?mno=13742
Fedorchenko V. K. Stratehiia rozvytku osvity na porozi XXI stolittia (mizhnarodnyi analitychnyi ohliad). Novi tekhnolohii navchannia : nauk.-metod. zbirn. / red. kol. : V. O. Zaichuk (hol. red.), O. Ya. Savchenko, M. F. Dmytrychenko ta in. Kyiv : NMTs VO, 2002. Vyp. 32. S. 205-212.
. Hodakov V. E. Vysshee obrazovanie v Ukraine: vzglyad so storony i iznutri : monograf. Herson : Oldi-plyus, 2001. 214 s.