ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОГО КОМПОНЕНТА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.09

Ключові слова:

вчитель, нова українська школа, учень, особистість, розвивальний вплив, психологічна готовність, комунікативний компонент, педагогічна діяльність, дослідження

Анотація

Висвітлено результати емпіричного дослідження розвитку комунікативного компонента психологічної готовності вчителя до педагогічної діяльності в умовах Нової української школи. Розкрито актуальність досліджуваної проблеми, обґрунтовано її теоретико-методологічні засади. Визначено зміст і структуру досліджуваного феномену. Виокремлено і схарактериховано складові комунікативного компонента психологічної готовності вчителя до педагогічної діяльності. Представлено авторський опитувальник “Вивчення розвитку комунікативного компонента психологічної готовності вчителя до педагогічної діяльності”, що дозволяє виявити рівень розвитку (або сформованості) комунікативного компонента психологічної готовності вчителя НУШ до педагогічної діяльності. Проаналізовано, кількісно і якісно, отримані експериментальні дані. Окреслено перспективи подальшого наукового пошуку.

Рівень розвитку комунікативного компонента психологічної готовності вчителя до педагогічної діяльності в умовах Нової української школи є індикатором якості прояву таких педагогічних здібностей як: здібність складати навчальний матеріал для учнів; розуміння вчителем учня; творчість у праці; педагогічний вольовий вплив на дітей; здібність організувати дитячий колектив; інтерес до дітей; змістовність і яскравість мови; педагогічна тактовність; здібність пов’язувати навчальний матеріал з життям; спостережливість; педагогічна вимогливість тощо. Окрім зазначених педагогічних здібностей, комунікативний компонент педагогічної діяльності вчителя акумулює в собі морально-ціннісний та етичний аспекти, які педагог транслює під час взаємодії з учнями (як безпосередньо на уроці, так і в позаурочний час). Вони визначають спосіб прояву зазначених педагогічних здібностей у комунікативному процесі. У контексті формувального впливу вчителя Нової української школи (як взірця) на особистість учня особливого значення набуває узгодженість поведінки вчителя з морально-етичними принципами, які він декларує.

Посилання

Atkinson M. Masterstvo zhizni: Vnutrennyaya dinamika razvitiya. Moskva : Alpina Pablisher, 2012. 214 s.

Novi profesiini roli i zavdannia suchasnoho vchytelia v konteksti kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly. Vseosvita: veb-say̆t. URL: https://vseosvita.ua/library/novi-profesijni-roli-i-zavdanna-sucasnogo-vcitela-v-konteksti-koncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html

Pedahohichna tvorchist i maisternist: khrestomatiia : navch. posibnyk. Kyiv, 2000. 167 s.

Rodzhers K. Svoboda uchitsya. Moskva : Smysl, 2002. 527 s.

Sirazeeva A. F. Chelovekocentrirovannaya tehnologiya obucheniya Karla Rodzhersa. Fundamentalnye issledovaniya. 2007. № 6. S. 54-55.

Smirnov S. A. Pedagogika: pedagogicheskie teorii, sistemy, tehnologii : uchebnoe posobie [dlya studentov vysshih i srednih ped. uchebnyh zavedenij]. Moskva : Akademiya, 2001. 512 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ