ВИКОРИСТАННЯ ТЕАТРАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.16Ключові слова:
театральна педагогіка, педагогічний артистизм, персонажна свідомість, музична інтонація, вчитель , музичного мистецтваАнотація
Обґрунтовується актуальність використання театральних технологій в професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Мета статті полягає у виділенні та обґрунтуванні засобів, пов'язаних з театральною педагогікою, за допомогою яких у майбутніх вчителів музичного мистецтва вдосконалюються як технічні навички, так і здатність до сприйняття, розуміння та сценічного втілення інтонаційної змістовності музичних образів та інтонаційної драматургії музичного твору. Визначено, що провідними професійними якостями вчителя музичного мистецтва виступає артистизм (або сценічність) та персонажна свідомість, які значною мірою визначають ступінь його власної “включеності” та здатності до залучення інших учасників до творчого виконавського та педагогічного процесу, а також високий емоційно-смисловий рівень творчого процесу. Доведено, що для професійної підготовки вчителя музичного мистецтва проблема формування педагогічного артистизму є надзвичайно значущою, оскільки вся його виконавська діяльність вимагає акторської майстерності, що реалізується в напрямку “виконавець – слухач”, тоді як педагогічна діяльність, наприклад, у хоровому або вокальному класі має на увазі дещо іншу систему відносин, яку можна охарактеризувати як взаємно спрямовану, варіативну, де викладач і студенти/студент є партнерами педагогічного та сценічного спілкування. Артистизм розуміється як комплекс сценічної адаптованості, емоційної “заразливості” та якості, що характеризує рівень професійної майстерності, “персонажної свідомості” вчителя-музиканта. Персонажна свідомість у процесі професійної підготовки вчителя музичного мистецтва роглядається як з художньо-виконавчої, так й з педагогічної позиції, виступаючи провідним засобом театральної педагогіки. Використання засобів театральної педагогіки на етапі професійного становлення майбутнього вчителя музичного мистецтва робить актуальною розробку заявленої теми, оскільки для її вирішення необхідно розробити ефективні форми та методи навчання, спрямовані на формування техніко-операційних, художньо-виконавчих і особистісно-діяльнісних якостей.
Посилання
Bulatova O. S. Pedagogicheskij artistizm: ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij. M. : Izd. centr “Akademija”, 2001.
Holik O. (2011). Director’s activity as an element of theatrical pedagogy [Problems of modern teacher training]. № 4. Part 1. P. 125-130.
Ivanova N. V. Ispol'zovanie metodov teatral'-noj pedagogiki v processe formirovanija pedagogi-cheskogo masterstva u studentov pedagogicheskih vuzov // Novoe v professional'noj podgotovke budu-shhih uchitelej shkoly : sb. nauch. st. Minsk, 1992. S. 101-112.
Il'ina L. A. Formirovanie hudozhestvennyh navykov pedagogicheskogo masterstva budushhego uchitelja sredstvami teatral'nogo iskusstva : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Magnitogorsk, 2000.
Lei V. Formation of vocal and stage skills of the future music teacher : author's ref. dis. … kand. ped. nauk, Kyiv, 2010.
Macievskaja S. V. Ispol'zovanie sredstv teatral'-noj pedagogiki pri professional'noj podgotovke uchitelja muzyki // Srednee professional'noe obra-zovanie. 2006. № 9. S. 61-64.
Nadolinskaja T. V. Integrirovannye teatral'nye tehnologii v muzykal'nom i hudozhestvennom obrazo-vanii : ucheb.-metod. posobie. Rostov n/D. : Izd-vo RO IPK i PRO, 2010.
Nizhnikova A.B. Pevcheskaja kul'tura uchitelja muzyki kak predmet issledovanija v teorii muzy-kal'noj pedagogiki. Minsk : Bestprint, 2003.
Plekhanova O. E. Formuvannia vokalno-scenicheskoi maysternosti maybutnoho uchytelia muzyky] : avtoref. dis. … kand. ped. nauk. Kyiv, 2010.
Savost'janov A. S. Obshhaja i teatral'naja psiho-logija: ucheb. posobie dlja studentov vuzov. SPb. : KARO, 2007.
Sereda N. V. (2011). Elements of theatrical pedagogy in forming pedagogical skills. [Theory and practice of social systems management]. № 2, pp. 48–54.
Silant'eva I. I. Algoritmy preobrazhenija : ucheb. posobie dlja muz. vuzov. 2-e izd., znachit. dop. M. : Kirillica, 2007.
Stykhun L. P., Stykhun N. V. (2014). The use of elements of dramatic art in the modern pedagogical practice of secondary schools. [Scientific notes of Rivne State Humanities University],8 (51), pp. 84-87.
Tkachenko T. V. Formation of vocal and stage culture of students of art faculties of pedagogical universities [Text] : monograph. Kharkiv, 2016.
Tjumeneva T. S. Artistizm pedagoga-muzy-kanta v sisteme ego professional'nyh kompetencij : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. M., 2015.
Tjutjunnikova T. Je. Koncepcija tvorcheskogo obuchenija Karla Orfa : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. M., 1999.
Jinghen G. Formation of stage culture of future teachers of music by means of variety singing : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Kyiv, 2018.