ФОРМУВАННЯ КРОСКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА НА ЗАСАДАХ ПРИНЦИПУ АКСІОЛОГІЧНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.22Ключові слова:
кроскультурна компетентність, фахова підготовка, компетентнісний підхід, майбутні вчителі музичного мистецтва, мистецька емпатія, принцип аксіологічностіАнотація
Сьогодні фахова підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва у ЗВО здійснюється у полікультурному освітньому просторі, в якому перебувають представники різних культур світу. Серед іноземних студентів набуває популярності музично-педагогічна підготовка у системі неперервної освіти, як така, що зарекомендувала себе перспективною в контексті поєднання мистецької та педагогічної складової.
У статті проаналізовано сучасний стан сформованості кроскультурної компетентності студентів, необхідний для створення продуктивних кроскультурних комунікацій у ЗВО. Автором зроблено спробу розкрити зміст принципу аксіологічності, впровадження якого у навчальний процес оптимізує формування кроскультурної компетентності студентів, підкреслює значення активізації оцінного ставлення студентів до музичних творів як до рушія їх глибокого осягнення і переживання на рівні мистецької емпатії.
В сучасних дослідженнях надається недостатньо уваги проблемі пошуку шляхів розвитку у студентів таких професійно значущих якостей, як здатність до емоційного співпереживання художніх явищ в мистецтві, асертивність, рефлексія, емпатійність, діалогічність. Будучи невід’ємною складовою виконавської інтерпретації музики, мистецька емпатія передбачає співвіднесення власного мистецького досвіду студента із творчими намірами композитора у результаті розкриття способів і механізмів розвитку у студентів здатності практично діяти й творчо застосовувати набуті знання і досвід у майбутній професійній діяльності.
Дослідження підтвердило необхідність і доцільність створення кроскультурного простору ЗВО, покликаного сприяти збереженню традицій, відкриттю нових культурних перспектив; орієнтації на різноманітність та відкритість щодо нових культур, віросповідань; знайомству студентів з різноманіттям народних традицій, норм поведінки і з сучасною їх культурною інтерпретацією; формуванню в студентів здатності до прийняття різних культур і дбайливого до них ставлення.
Посилання
Andreiko O. I. Kontseptualni zasady formuvannia vykonavskoi kultury muzykanta v konteksti pedahohichnoi tvorchosti. Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova. Seriia 16. Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky / za red. N. V. Huzii. Kyiv : Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova. 2012. Vyp. 18 (28). S. 56-59.
Bochkarev L. L. Psihologiya muzykalnoj deyatelnosti. Moskva : Institut psihologii RAN, 1997. 351 s.
Hu Zhan. Natsionalne vykhovannia maibutnikh uchyteliv yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia sotsiokulturnykh oriientatsii studentskoi molodi. Monografia / wybrane zagadnienia szerokopojetej inzynierii procesowej / pod red. A. Gawdzika, Tom III, Opole 2015. 177 s. S. 111-127.
Zaitseva A. V. Fenomen vzaiemodii yak sposib orhanizatsii spilnoi khudozhno-tvorchoi diialnosti vykladacha i studentiv u protsesi muzychnoho navchannia. Vykhovnyi potentsial suchasnoi osvity: teoretychni zasady ta praktychni dosiahnennia : mat-ly Vseukr. nauk.-prakt. konf., 15-16 zhovtnia 2014 r. / NAPN Ukrainy, In-t problem vykhovannia. Kyiv, 2014. S. 18-19.
Kodliuk Ya. P. Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv yak priorytet modernizatsii vyshchoi osvity. Profesiini kompetentsii ta kompetentnosti vchytelia : mat-ly rehion. nauk.-prakt. seminaru. Ternopil : Vyd-vo TNPU im. V. Hnatiuka, 2006. C. 10–14.
Kucherenko N. Tekhnolohiia formuvannia profesiino-pedahohichnykh yakostei vykladacha inozemnykh mov vyshchoho navchalnoho zakladu. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia : zb. nauk. prats Uman. derzh. ped. un-tu im. Pavla Tychyny / red. kol. : N. S. Pobirchenko ta in. Uman : PP Zhovtyi O.O., 2010. Vyp. 1. S. 24-29.
Moroz O. H., Padalka O. S., Yurchenko V. I. Pedahohika i psykholohiia vyshchoi shkoly : navch. posibn. / za zah. red. O. H. Moroza. Kyiv : NPU im. M. P. Drahomanova, 2003. 267 s.
Otych O. M. Tvorcha indyvidualnist yak kryterii pedahohichnoi maisternosti vchytelia. Pedahohichna maisternist akademika Ivana Ziaziuna : zb. nauk. pr. / In-t ped. osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy ; [redkol. : N. H. Nychkalo (holova) [ta in.]. Kyiv, 2013. S. 291-298.
Padalka G. N. Muzykalnoe obrazovanie v sovremennom mire: protivorechiya i puti ih preodoleniya. Aktualnye voprosy hudozhestvennogo obrazovaniya i vospitaniya : monografiya / obshaya redakciya prof. O. V. Mihajdichenko. Saarbryukken / Germaniya : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019. C. 12-32.
Trotsko H. V. Teoretychni ta metodychni osnovy pidhotovky studentiv do vykhovnoi diialnosti u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia dokt. ped. nauk : spets. 13.00.01 “Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky”, 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Kyiv : Instytut PPPO APN Ukrainy, 1997. 54 s.
Uchytel mystetskykh dystsyplin u dyskursi pedahohichnoi maisternosti : navch.-metod. posib. / I. A. Ziaziun, H. H. Filipchuk, O. M. Otych [ta in.]. Berdiansk : Berdian. derzh. ped. un-t, 2013. 340 s.
Cagarelli Yu. A. Psihologiya muzykalno-ispolnitelskoj deyatelnosti : avtoref. dis. … doktora psih. nauk:19.00.03. L.,1990. 41 s.
Shackaya V. N. Muzykalno-esteticheskoe vospitanie detej i yunoshestva. Moskva : Pedagogika, 1975. 197 s.
Kanishevska L., Matvienko O., Pankiv L., Petko L., Stepanova L., Ragozina V., Soichuk R. Innovation in arts and cultural education: Entrepreneurial aspect. Journal of Entrepreneurship Education. Vol. 23 (1), 2020. pp. 1-8. https://www.abacademies.org/articles/Innovations-in-arts-and-cultural-education-1528-2651-23-1-518.pdf (SCOPUS)
Khyzhna O., Lendel-Sarkevich A. Peace Education as Arts Education: In Search of New Strategies. Philosophy and Cosmology, Volume 21 The Academic Journal ISSN 2518-1866 (Online), ISSN 2307-3705 (Print).