МЕТОДОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ МЕНТАЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ СКІФІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.03Ключові слова:
методологія педагогіки, методологічний підхід, наукове дослідження, дослідно-експериментальна робота, формування національної ментальності, теорії, концепції, наукові гіпотезиАнотація
У статті уточнено сутність дефініції «методологія педагогіки» як складного і системного явища та системи знань, що включає теорії, концепції, наукові гіпотези, методи педагогічного дослідження, формує стратегію напряму, за яким здійснюється дослідження. Визначено, що методологія педагогіки має філософсько-нормативну і діяльнісно-практичну складові. Доведено, що поняття «підхід» напряму пов’язано з процесом дослідження і отриманим результатом, а визначення методологічних підходів дослідження є важливою складовою проведення дослідно-експериментальної роботи і наукового пошуку. Серед різних груп методологічних підходів велику увагу в дослідженні звернено на ціннісно-змістові наукові підходи, котрі більшою мірою відображують специфіку формування досліджуваного феномена.
У статті визначено і розкрито сутність методологічних підходів формування національної ментальності майбутніх учителів засобами культурної спадщини скіфів (ментально-емоційний, особистісно зорієнтований, задачний, аксіологічний, культурологічний). Означені методологічні підходи розглядаються у дослідженні в певному порядку, однак їх послідовність не обумовлена важливістю чи первинністю роботи щодо формування досліджуваного феномена, бо всі вони відповідають його змісту та в логічній послідовності доповнюють один одного.
Основним завданням методології педагогіки є визначення наукових підходів до окремих досліджуваних процесів і явищ цієї науки. Говорячи про методологічний підхід наукового дослідження, потрібно розглядати його як спосіб мислення та пізнання об’єктивної реальності, що формується певними чинниками дослідження.
Автором статті доведена полівекторність і багатогранність формування національної ментальності майбутніх учителів засобами культурної спадщини скіфів на основі виокремлених методологічних підходів.
Посилання
Voloshyna V. V. (2015). Mentalni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh psykholohiv. [Mental foundations of professional training of future psychologists]. Visnyk psykholohii i pedahohiky : mater. Mizhnar. naukovo-prakt. konf. «Rozvytok osobystosti u suchasnomu suspilstvi: natsionalnyi ta etnokulturnyi dyskursy». Vyp. 18. URL : http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_18 [in Ukrainian].
Hrynova V. M. (2013). Kulturolohichnyi pidkhid v pedahohitsi. [Cultural approach in pedagogy]. Humanitarni nauky. № 1. S. 8-14 [in Ukrainian].
Drozd O. (2019). Aksiolohichnyi aspekt formuvannia tolerantnoi osobystosti v umovakh zakladu vyshchoi osvity. [The axiological aspect of the formation of a tolerant personality in the conditions of a higher education institution]. Naukovyi visnyk mnu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seria : Pedahohichni nauky. № 2 (65) [in Ukrainian].
Dubaseniuk O. A. (2016). Metodolohiia ta metody naukovo-pedahohichnoho doslidzhennia. [Methodology and methods of scientific and pedagogical research] : navch.-metodychnyi posibnyk. Zhytomyr : Polissia. 256 s. [in Ukrainian].
Dubaseniuk O. A. (2010). Realizatsiia zadachnoho pidkhodu u profesiinii pidhotovtsi maibutnoho vchytelia. [Implementation of the problem-based approach in the professional training of the future teacher]. Novi tekhnolohii navchannia. № 66. Ch. 1. S. 159-164 [in Ukrainian].
Kazantseva L. I. (2015). Realizatsiia kulturolohichnoho pidkhodu v navchanni doshkilnykiv ukrainskoi movy v polikulturnomu prostori. [Implementation of the cultural approach in teaching preschoolers the Ukrainian language in a multicultural space]. Nauka i osvita. № 6. S. 36-41 [in Ukrainian].
Kalakura Ya. S., Rafalskyi O. O., Yurii M. F. (2017). Mentalnyi vymir ukrainskoi tsyvilizatsii. [The mental dimension of Ukrainian civilization]. Kyiv : Heneza. 560 s. [in Ukrainian].
Kalina K. Ye., Shtefan L. A. (2019). Metodolohichni pidkhody do doslidzhennia problem pedahohichnoi teorii i praktyky. [Methodological approaches to the study of problems of pedagogical theory and practice]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. Vyp. 46. S. 59-69 [in Ukrainian].
Kryshtanovych M., Hontar Z. (2018). Metodolohichni pidkhody do formuvannia profesiino pedahohichnoi kompetentnosti vykladacha zakladu vyshchoi osvity. [Methodological approaches to the formation of professional pedagogical competence of a teacher of a higher education institution]. Osvitni obrii. № 2 (47). S. 94-98 [in Ukrainian].
Kucheruk O. Ya. (2016). Osobystisno-oriientovanyi pidkhid v protsesi formuvannia matematychnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-prohramistiv. [A personally oriented approach in the process of forming the mathematical competence of future software engineers]. Zhurnal naukovyi ohliad. № 4 (25). URL : https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/viewFile/836/983 [in Ukrainian].
Liseienko O. V. (2019). Aksiolohichni zasady doslidzhennia natsionalnoi mentalnosti. Perspektyvy. [Axiological foundations of the study of national mentality]. Sotsialno-politychnyi zhurnal. № 4. S. 76-82 [in Ukrainian].
Mukan N., Havryliuk M. (2021). Metodolohiia pedahohiky: sutnist, pryntsypy, pidkhody. [Methodology of pedagogy : essence, principles, approaches]. Pedahohichni nauky : teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. № 2 (106). S. 121-128 [in Ukrainian].
Plisko Ye. (2019). Metodolohiia istoryko-pedahohichnykh doslidzhen. [Methodology of historical and pedagogical research]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. № 1. S. 179-187 [in Ukrainian].
Poliezhaiev D. V. (2015). Mentalnist osobystosti : filosofsko-osvitnii aspekt. [Personality mentality: philosophical and educational aspect]. Psykholohiia i osobystist. № 2 (8). Ch. 1. S. 71-85 [in Ukrainian].
Rebenok V. (2016). Osobystisno-oriientovanyi pidkhid u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv. [Personal-oriented approach in the process of professional training of future teachers]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Vyp. 137. S. 151-154 [in Ukrainian].
Serhiichuk O. M., Sembrat A. L. (2013). Vyshcha pedahohichna osvita: osobystisno oriientovanyi pidkhid u navchalnomu protsesi VNZ. [Higher pedagogical education: a person-oriented approach in the educational process of universities]. Naukovi zapysky. Seria : Pedahohichni ta istorychni nauky. Vyp. 110. S. 161-167 [in Ukrainian].
Sikorskyi P. (2021). Osnovni pedahohichni pidkhody ta yikh vplyv na formuvannia navchalnykh tekhnolohii. [Basic pedagogical approaches and their influence on the formation of educational technologies]. Osvitni obrii. № 1 (52). S. 96-100 [in Ukrainian].
Slabko V., Marusynets M., Strelnik O. (2019) «Formal» and «non-formal» education in the differentiation of intrinsic properties. Osvitnii dyskurs: zbirnyk naukovykh prats / holov. red. O. P. Kyvliuk. Kyiv : vyd-vo "Hileia", 2019 Vyp. 15 (7-8): humanitarni nauky [in in Englian].
Uvarova T. (2012). Mentalnist: kulturolohichnyi aspekt. [Mentality : cultural aspect.]. Naukovi zapysky. Seria : Kulturolohiia. Vyp. 9. S. 3-13. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoakl_2012_9_3.2012
[in Ukrainian].
Yushkevych Yu. S. (2012). Aksiolohichna skladova ukrainskoi mentalnosti ta mekhanizmy yii zberezhennia. [Axiological component of Ukrainian mentality and mechanisms of its preservation]. Naukove piznannia : metodolohiia ta tekhnolohiia. № 1 (28). S. 140-144 [in Ukrainian].