ЦИФРОВА КУЛЬТУРА ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.04Ключові слова:
цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова освіта, фахівець природничих дисциплінАнотація
У статті розглянуто специфіку формування цифрової культури фахівців природничих дисциплін, яка характеризується багатоаспектністю, оскільки залежить від багатьої чинників. Важливу роль у формуванні особистості фахівця природничих дисциплін відіграють його власні життєві погляди, мотиви, цілі тощо. Залежно від рівня знань добираються відповідні методи та прийоми навчання, що застосовуватимуться під час проведення занять.
Схарактеризовано тлумачення ключових термінів, за допомогою яких описуються особливості формування цифрової культури, яка у кожного здобувача освіти формується по-різному, зважаючи на його фізичні, психологічні та емоційні особливості. Вказано, що цифрова культура – це особистісна характеристика, яка містить у собі знання, вміння, навички та відносини, що дають можливість фахівцеві ефективно діяти або виконувати функції, спрямовані на досягнення мети у професійно-педагогічній діяльності.
Окрім цього, чільне місце у формуванні цифрової культури майбутнього фахівця природничих дисциплін посідають зовнішні та внутрішні обставини, які стають рушієм його змін. Сучасний фахівець природничих дисциплін, зі свого боку, має бути готовим до реалізації нових ідей, використовувати можливості інформаційно-цифрових технологій, підвищувати якість освітнього процесу тощо.
Проаналізовано наукові погляди вітчизняних і зарубіжних учених щодо формування цифрової культури як складової професійної компетентності, адже саме за допомогою використання засобів цифрових технологій викладач отримує можливість швидко та ефективно працювати з інформаційними масивами та інтенсифікувати освітній процес.
Доведено, що цифрова культура вважається ключовою у процесі професійного зростання фахівця, проявляючись при вирішенні різних завдань із використанням засобів інформаційно-цифрових технологій.
Посилання
Himich Ya. O. (2021). Vikladannya navchalnoyi disciplini «Informacijna kultura» studentam specialnosti 029 «Informacijna, bibliotechna ta arhivna sprava». Suchasna informacijno-bibliotechna osvita : metamorfozi navchalnogo dizajnu : zb. mater. Kiyiv : UBA. S. 44-49. URL : https://eportfolio.kubg.edu.ua/data/conference/7467/document.pdf
Informacijna kultura : navch. Posib (2020) / za zag. red. prof. Yu. I. Palehi. Kiyiv : Lira-Kiyiv. 382s.
Vang D., Dolska O. (2023). Cifrova kultura : osoblivosti ta yiyi osnovni harakteristiki. Aktualni problemi filosofiyi ta sociologiyi. Vip. 41. S. 15-21. URL : https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/67966
Timchuk L. I. (2017). Teoretiko-metodichni zasadi proektuvannya cifrovih narativiv u navchanni majbutnih magistriv osviti : avtoref. dis. na zdobuttya nauk. stupenya d-ra ped. nauk : 13.00.10 – informacijno-komunikacijni tehnologiyi v osviti. Kiyiv. 41 s.
Voronkova V. G., Nikitenko V. O. (2022). Filosofiya cifrovoyi lyudini i cifrovogo suspilstva : teoriya i praktika : monografiya. Lviv-Torun : LihaPres. 460 s. URL : https://dspace.znu.edu.ua/jspui/bitstream/12345/6591/1/0048996.pdf.
Hevko I. V., Makarenko L. L., Senkivska L. I., Shpylovyi Yu. V. Mekhanizmy vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky zdobuvachiv osvity zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5 Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Zbirnyk naukovykh prats / M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped.. un-t imeni M.P.Drahomanova. Vypusk 86. Kyiv : Vydavnychyi dim «Hilvetyka», 2022. 244 s.
Tytova, N., Bogoliubov, V., Yefymenko, V., Makarenko, L., ...Mova, L., Kalientsova, N. Аxiological concept of informatization of education in the age of globalization challenges. Journal of Management Information and Decision Science, 2021, 24(2), S. 1–9