МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ФІЛОЛОГА ЯК ЧИННИК ЕФЕКТИВНОСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗВО: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.14Ключові слова:
міжкультурна компетентність, зовнішня та внутрішня регуляція, фізична та психічна активність, ціннісні орієнтації особистості, фахова підготовка, майбутні філологиАнотація
У статті висвітлено значення міжкультурної компетентності майбутніх філологів у процесі фахової підготовки студентів педагогічних ЗВО України. Обґрунтовано психолого-педагогічні механізми фахового становлення майбутніх філологів.
Зазначено, що педагогічні аспекти формування міжкультурної компетентності майбутнього філолога відображають суперечності, які виникають між вимогами суспільства до готовності майбутнього філолога щодо формування міжкультурної компетентності здобувачів і недостатнім рівнем їхньої професійної підготовки; між усвідомленням майбутніми філологами значущості міжкультурної компетентності та недостатнім рівнем навчально-методичного забезпечення освітнього процесу для реалізації цього завдання; між потребою міжкультурного розвитку майбутніх філологів та їхньою недостатньою вмотивованістю в процесі навчання у ЗВО.
Проаналізовано формування іншомовної міжкультурної компетентності майбутніх філологів, яке вважається комплексним і багатоаспектним питанням, оскільки різні аспекти цієї наукової проблеми вивчалися у педагогіці, психології, етнографії, культурології, історії, соціології та філософії освіти.
Визначено роль міжкультурної компетентності майбутніх філологів, а також схарактеризовано особливості цього процесу в період фахової підготовки у ЗВО.
Вказано, що соціальний аспект міжкультурної компетентності майбутніх філологів пов’язаний із активною позицією студента як суб’єкта педагогічної взаємодії, з його здатністю реалізовувати власні (або спільні) потреби та інтереси в загальній ціннісній системі координат педагогічної освіти.
Науково підтверджено, що творча, соціально відповідальна й активна особистість характеризується почуттям нового, критичним ставленням до навколишнього світу, усвідомленням свого місця і ролі серед інших. Фахову підготовку майбутніх філологів розглянуто як процес побудови, підтримки та управління всіма видами та формами зовнішніх та внутрішньо-психологічних навчальних дій.
Посилання
Gao Czyanczin (2013). Vitoki i napryamki rozvitku novoyi sistemi muzichnoyi osviti v navchalnih zakladah : «Eksperiment v ramkah reformi nacionalnoyi sistemi osviti. Grupi pidgotovki za novoyu sistemoyu muzichnoyi osviti (navchalni materiali dlya vnutrishnogo koristuvannya)». Materiali dlya vnutrishnogo koristuvannya Institutu muzichnoyi osviti Centralnoyi konservatoriyi. Pekin. № 1. 198 s.
Goncharenko S. U. (2011). Ukrayinskij pedagogichnij enciklopedichnij slovnik. Rivne : «Volinski oberegi». 552 s.
Goncharuk V. A. (2019). Teoretichni pidhodi do traktuvannya sutnosti ponyattya «etnokulturna kompetentnist» majbutnogo vchitelya. Perspektivni napryami rozvitku suchasnih pedagogichnih i psihologichnih nauk : materiali Mizhnarodnoyi naukovo-praktichnoyi konferenciyi. Harkiv : «CPD». S. 48-51.
Macko L. (2006). Aspekti movnoyi osobistosti u prospekciyi pedagogichnogo diskursu. Divoslovo. № 7. S. 2-4.
Kalashnik L. S. (2004). Davnokitajska mifologiya yak zasib rodinnogo vihovannya. Zaporizhzhya : Poligrafm. 167 s.
Ravchina T. V. (2003). Diyalnist vikladacha vishoyi shkoli u konteksti suchasnoyi filosofiyi osviti. Visnik Lvivskogo universitetu. Seriya : Pedagogichni nauki. Vip. 25. Ch. 3. S. 11-22.
Asher J. (1965). The Strategy of the Total Phusical Response : An Application to Learning English. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. Vol. 3. Issue 4. P. 291-300.
Zakon Ukrayini «Pro vishu osvitu» (2014) : VRU. URL : https://bit.ly/3FhPn62
Zakon Ukrayini «Pro osvitu» (1991) : VRU. URL : http://surl.li/dxvan
Koncepciya nacionalno-patriotichnogo vihovannya v sistemi osviti Ukrayini do 2025 roku : Nakaz MON vid 06.06.2022 № 527.