ПРОБЛЕМА ПЕРЕКЛАДНОЇ ВЗАЄМОВІДПОВІДНОСТІ ЕПОНІМІЧНИХ ТЕРМІНІВ АНГЛІЙСЬКОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-154.2022.15

Ключові слова:

термінологічна компетентність, термінологія, терміни та термінологічні сполуки, епонім, перекладна взаємовідповідність, етноспецифічна лексика, лакуна, двосторонній відповідник, описовий переклад

Анотація

У статті досліджено проблему перекладної взаємовідповідності термінологічних одиниць англійської та української мов під час формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців нефілологічного профілю в закладах вищої освіти України. Окреслено зміст поняття “термінологічна компетентність” як важливого складника професійної компетентності, сформульовано лінгводидактичні умови оптимізації процесу навчання та опанування термінології в рамках курсу “Англійська мова за професійним спрямуванням”.

Встановлено, що розбіжності у лексичному наповненні термінологічних полів англійської та української мов виникають через певну концептуальну різноманітність, спричинену відмінностями в етапах розвитку науки і техніки в англомовних країнах та Україні. Це зумовлює існування в англійській та українській мовах національно-специфічної лексики (переважно епонімічних термінів). Така лексика є головною проблемою перекладу.

Визначено основні труднощі перекладу та з’ясовано характер перекладної взаємовідповідності термінологічної лексики англійської і української мов; визначено типові способи і прийоми перекладу англійських термінів, які ще не мають перекладних відповідників в українській мові; виявлено рівень перекладної взаємовідповідності англійської і української термінологічної лексики з компонентами епонімами. Встановлено, що термінологія природничих наук потребує уніфікації та стандартизації, котрі повинні проводитися з урахуванням як національних, так і міжнародних компонентів, а також тісного зв’язку досліджуваної термінології з відповідною галуззю.

Запропоновано систему пізнавальних, тренувальних і творчо-дослідницьких вправ, які мають на меті формування термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей закладів вищої освіти, зокрема розв’язання проблемних ситуацій, які вимагають пошуку фахових текстів, їх оцінки, креативного використання, перекладу і зіставлення українських наукових термінів з відповідниками з інших мов, що забезпечують у комплексі ефективну професійну діяльність.

Посилання

Артикуца Н. В. Мовно-термінологічна компетентність у професіограмі правника. Українська термінологія і сучасність. Вип. 5. 2003. С. 23-29.

Вікторова Л. В.Формування професійно-термінологічної компетентності студентів вищих аграрних навчальних закладів у фаховій підготовці : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Чернігів, 2009. 20 с.

Власюк І. В. Формування професійно-термінологічної компетентності майбутніх бакалаврів економіки в процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : Вінниця, 2015. 20 с.

Гуменюк І. М. Формування термінологічної компетенції студентів у контексті викладання дисципліни “Українська мова (за професійним спрямуванням). Освітній простір України. № 2. 2014. С. 38-42.

Дзюба М. М. Епоніми в українській науковій термінології : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01. Луцьк, 2011. 20 с.

Дзюба М. М., Малевич Л. Д. Використання мережних ресурсів для формування термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 76 (2). С. 137-151.

Д’яков А. С., Кияк Т. Р., Куделько З. Б. Основи термінотворення. Киів : Academia, 2000. 216 с.

Крохмальна Г. І. Термінологічна компетентність майбутніх учителів початкової школи: сучасний стан та шляхи вдосконалення. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Вип. 30. 2016. С. 110-118.

Тарасова В. В. Епонімні одиниці в хімічній терміносистемі сучасних англійської та української мов. Південний архів. Філологічні науки. Вип. 79. Херсон. 2019. С. 59-66.

Харченко І. І. Термінологічна компетентність як обов’язковий складник мовно-професійної культури майбутніх юристів. Термінологічний вісник. Вип. 2 (2). 2013. С. 176-180.

Name_reactions.URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Name_reactions.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-24

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ