ЗАСОБИ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВІД ВОЄННИХ ДІЙ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.08Ключові слова:
ранній вік, діти раннього віку, емоційний розвиток, емоції, емоційна сфера, емоційний інтелект, емоційний розвиток дітей раннього віку, воєнні діїАнотація
У статті висвітлено важливість емоційного розвитку дітей раннього віку, який є сензитивним, оскільки саме в цей період найінтенсивніше формується психіка, закладаються основні особистісні утворення і когнітивні характеристики. Надано тлумачення змісту термінів “емоційний розвиток”, “емоції”, “емоційна сфера” та “емоційний інтелект”, представлено основні напрацювання закордонних та вітчизняних науковців з досліджуваної проблеми. Розглянуто головні законодавчі документи та базові програми України, які регламентують увагу на емоційному розвитку дітей раннього віку, а саме Закон України “Про дошкільну освіту”, Базовий компонент дошкільної освіти, Методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки дітей раннього та дошкільного віку, програми “Оберіг” та “Peppy Pals” (“Веселі друзі”).
Аргументовано доцільність емоційного розвитку дітей раннього віку в контексті сучасних викликів, зокрема наслідків COVID-19 та повномасштабної війни в Україні. Підкреслюємо, що емоційний розвиток дітей раннього віку є важливим чинником їхнього загального психічного, фізичного та розумового розвитку а також адаптації до складних життєвих умов. У статті запропоновано засоби, які сприяють розвитку емоційної сфери дітей раннього віку, що постраждали від воєнних дій, зокрема арт-терапію, казкотерапію, ігрову діяльність, музичну терапію, методи роботи з батьками/опікунами та педагогами. Наголошуємо на необхідності комплексного підходу до емоційного розвитку дітей раннього віку, залучення родини, педагогів і фахівців з психічного здоров’я для забезпечення гармонійного формування особистості та розвитку стійкості до майбутніх життєвих викликів. Переконанні, що використання спеціальних програм, спрямованих на підтримку емоційного розвитку дітей раннього віку, є надзвичайно важливим, оскільки саме в даному віці закладаються основи емоційної стійкості, здатності до адаптації, саморегуляції та формування довірливих стосунків з оточенням. Такі програми дозволяють створити безпечне середовище, де дитина може вільно виражати свої почуття, розвивати емпатію та позитивне сприйняття світу навіть у складних життєвих обставинах.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity). Nova redaktsiia [Basic component of preschool education (State standard of preschool education). New edition.]. 2021. URL : http://surl.li/ltlnuh [in Ukrainian].
Bukhalo O. L. (2015). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy emotsiinoho vykhovannia ditei rannoho viku [Organizational and pedagogical conditions of emotional education of young children]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia “Pedahohika i psykholohiia”. Pedahohichni nauky. № 2 (10). S. 85-90 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro doshkilnu osvitu” Dokument 3788-IX, chynnyi, potochna redaktsiia. Pryiniattia vid 06.06.2024. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text [in Ukrainian].
Klevaka L. P. (2021). Emotsiinyi rozvytok osobystosti yak umova formuvannia emotsiinoho intelektu ditei doshkilnoho viku. L. P. Klevaka, O. I. Hryshko. New impetus for the advancement of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries: research matters : сollective monograph. Riga : Baltija Publishing, Vol. 1. P. 351-366 [in Ukrainian].
Kosianova O. Yu. (2016). Emotsiina sfera yak osnova danykh pokaznykiv polihrafichnoho metodu [The emotional sphere as the basis of these indicators of the polygraphic method]. Nauka i osvita. № 2-3. S. 91-98 [in Ukrainian].
Melnyk N. V. (2018). Emotsiinyi rozvytok osobystosti yak osnova formuvannia emotsiinoho intelektu ditei doshkilnoho viku [Emotional development of personality as a basis for the formation of emotional intelligence of preschool children]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky. № 4. S. 69-74 [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo vyznachennia osvitnikh trudnoshchiv ta rivniv pidtrymky u ditei rannoho ta doshkilnoho viku / ukl. Prokhorenko L. I., Shevchenko V. M., Shevchenko Yu. V., Orlenko I. M., Sokolova H. B. 2022. URL : http://surl.li/gdujcq [in Ukrainian].
Prohrama rozvytku ditei vid prenatalnoho periodu do trokh rokiv “Oberih” (2014). Ternopil : Mandrivets. 160 s. [in Ukrainian].
Shevchenko Yu. (2023). Poniattia “Emotsiina sfera” v psykholohichnii literaturi [The concept of "Emotional sphere" in psychological literature]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy. 1. S. 199-208 [in Ukrainian].
Shpak M. (2011). Emotsiinyi intelekt v konteksti suchasnykh psykholohichnykh doslidzhen [Emotional intelligence in the context of modern psychological research]. Psykholohiia osobystosti. 1. S. 282-288 [in Ukrainian].
Barrett L., Mesquita В., Ochsner К. (2007). The experience of emotion. Annu. Rev. Psychol. Vol. 58. Р. 373-403 [in Englian].
Salovey P., Mayer J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 9 (3). Р. 185-211 [in Englian].
Scherer K., Schorr A., Johnstone T. (2001). Appraisal processes in emotion: theory, methods, research. New York : Oxford University Press [in Englian].
Wundt W. (1874). Grundzüge der physiologischen Psychologie. Leipzig : Wilhelm Engelmann [in Englian].