СУЧАСНІ АСПЕКТИ ДІЯЛЬНОСТІ ТРЕНЕРА З ВИДУ СПОРТУ У ВІЙСЬКОВИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.11

Ключові слова:

вища освіта, курсант, рівні майстерності, тренер з виду спорту, фізична культура і спорт

Анотація

У статті проаналізовано сучасні підходи в дослідженнях науковців у галузі фізичної культури і спорту щодо діяльності тренера з виду спорту під час підготовки курсантів у вищих військових навчальних закладах (далі – ВЗВО). Визначено, що в умовах тривалої збройної агресії російської федерації проти нашої держави, зменшення кількості спортивних заходів (змагань) різного рівня, часу на підготовку збірних команд з видів спорту, обмеження можливостей застосування матеріально-технічної бази ВЗВО, а також поєднання функціональних обов’язків за відповідною штатною посадою та роллю тренера, діяльність тренера з виду спорту має ряд складнощів і потребує ретельного обговорення. Саме тому важливо визначити основні заходи щодо нормалізації відповідної тренерської діяльності, яка відіграє провідну роль у процесі фізичного вдосконалення військовослужбовців ВЗВО.

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення рівня фахової компетентності, психологічної стійкості тренера з виду спорту у ВЗВО, уміння приймати раціональні рішення, особливо в екстремальних ситуаціях тренувальної і змагальної діяльності. Сучасна військова освіта розглядає тренера з виду спорту як фахівця, який має ґрунтовні знання в сфері фізичної культури і спорту, педагогіці, психології, уміння, навички та здатності якісно організувати навчально-тренувальний процес, а також позитивно впливає на становлення майбутніх офіцерів під час їх навчання у ВЗВО.

З метою кращого розуміння ролі тренера з виду спорту у ВЗВО, нами було розглянуто основні складові його діяльності, визначено структуру, функції та рівні майстерності. Проаналізовано функціональні обов’язки тренерів з видів спорту у ВЗВО в умовах протидії Збройними Силами (далі – ЗС) України російській агресії. Для досягнення цієї мети застосовуються методи аналізу, синтезу та метод контент-аналізу. Результати дослідження стали основою для визначення рівнів майстерності тренера з виду спорту у ВЗВО.

Посилання

Velykyi tlumachnyi ukrainskyi slovnyk [A large explanatory Ukrainian dictionary]. URL : http://www.slovnik.net [in Ukrainin].

Momot O. O. Slovnyk terminiv ta poniat zi sportyvnykh dystsyplin : navch.-metod. posib. [Dictionary of terms and concepts from sports disciplines : teaching-method. manual]. Poltava : NPU imeni V. H. Korolenka, 2019. 147 s. [in Ukrainin].

Nakaz Ministerstva oborony Ukrainy vid 05 serpnia 2021 roku № 225 “Pro zatverdzhennia Instruktsii z fizychnoi pidhotovky v systemi Ministerstva oborony Ukrainy”, zareiestrovanyi v Ministerstvi yustytsii Ukrainy 01 zhovtnia 2021 № 1289/36911 [Order of the Ministry of Defense of Ukraine dated August 5, 2021 No. 225 "On the approval of the Instruction on physical training in the system of the Ministry of Defense of Ukraine", registered in the Ministry of Justice of Ukraine on October 1, 2021 No. 1289/36911] [in Ukrainin].

Petrovskaia T. V. (2004). Masterstvo sportyvnoho pedahoha : nauch.-metod yzd. [Mastery of a sports teacher: scientific method ed.]. Kyev : “ChPP”. 104 s. [in Ukrainin].

Serhiienko V. M. (2022). Fizkulturno-sportyvna diialnist trenera z vydu sportu : navch. posib. [Physical culture and sports activity of a sports trainer: teaching. manual]. Sumy : SDU. 184 s. [in Ukrainin].

Upravlinnia fizychnoiu pidhotovkoiu ta sportyvnoiu diialnistiu v systemi Ministerstva oborony Ukrainy : navch. posib. [Management of physical training and sports activities in the system of the Ministry of Defense of Ukraine: training. manual] / S. M. Zhembrovskyi ta in. Kyiv : NUOU, 2024. 188 s. [in Ukrainin].

Fizychne vykhovannia, spetsialna fizychna pidhotovka ta sport : pidruchnyk [Physical education, special physical training and sports: textbook] / kolektyv avtoriv ; za red. Yu. S. Finohenova. Kyiv : NUOU im. Ivana Cherniakhovskoho, 2014. 468 s. [in Ukrainin].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ