ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТЕХНОЛОГІЙ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМ ПРОЦЕСОМ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.12

Ключові слова:

технології, технології управління в початковій школі, управлінські інноваційні технології, управління навчальним закладом

Анотація

У процесі дослідження встановлено, що технології управління в початковій школі – це сукупність прийомів, методів, та інструментів, які застосовуються для організації освітнього процесу з метою досягнення поставлених цілей. Вони базуються на системному підході, який враховує особливості молодшого шкільного віку, психолого-педагогічні закономірності та інноваційні підходи до навчання.

Автором у ході дослідження теоретичних засад технологій управління у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) з’ясовано, що воно включає вивчення різноманітних аспектів, таких як організаційні підходи, педагогічні теорії, методологічні основи та управлінські технології. Найбільш поширеними науковими підходами у соціально-педагогічних дослідженнях та практиці визначено такі: системний, компетентнісний, інноваційний, особистісно-орієнтований, емпіричний.

Встановлено, що ефективність управління освітнім процесом у початковій школі забезпечується науковим підходом, застосуванням сучасних технологій і методик, а також інтеграцією всіх учасників освітнього процесу. Ці теоретичні засади формують основу для побудови якісної, інклюзивної та інноваційної освіти.

Визначено, що технології управління освітнім процесом у початковій школі є багатогранною системою, що інтегрує сучасні наукові досягнення, інновації та орієнтацію на особистість учня.

Автором статті встановлено, що жоден із існуючих в педагогічній науці і практиці наукових підходів окремо взятий не дає оптимального результату ефективності управління початковою школою. Кожен із проаналізованих підходів має свої переваги й обмеження. Оптимальним, на думку автора, є використання їхньої комбінації, що дозволить досягти не лише академічних результатів, а й виховати гармонійно розвинену особистість.

Посилання

Alfimov D. V. Strukturno-zmistovnyi kontent poniattia tekhnolohii [Structural content of the concept of technology] [Elektronnyi resurs]. URL : https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN15/11advkpt.pdf [in Ukrainin].

Bekh I. D. (2009). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu u pedahohitsi [Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy]. Vykhovannia i kultura. № 12 (17, 18). S. 5–7 [in Ukrainin].

Bondarenko T. (2020). Dydaktychni umovy zastosuvannia internet-tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Didactic conditions for the use of Internet technologies in the educational environment of institutions of general secondary education]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. № 25. S. 25–29. [Elektronnyi resurs]. URL : https://doi.org/10.33989/2075-146x.

25.223179 [in Ukrainin].

Bondar V. I., Shaposhnikova I. M. Upravlinnia pidhotovkoiu uspishnoho vchytelia: teoriia i praktyka : monohrafiia [Management of the training of a successful teacher: theory and practice : monograph] / za red. V. I. Bondaria. Kyiv : Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 2015. 331 s. [in Ukrainin].

Kramarenko I. S. (2022). Orhanizatsiia navchannia u shkolakh v umovakh viiny: vprovadzhennia zarubizhnoho dosvidu u vitchyznianu praktyku [Organization of education in schools in the conditions of war: implementation of foreign experience in domestic practice]. Nauka i tekhnika sohodni. № 13 (13). S. 326–335. [Elektronnyi resurs]. URL : https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-13(13)-326-335 [in Ukrainin].

Kremen V. H. Filosofiia osvity XXI stolittia [Philosophy of education of the 21st century]. Osvita Ukrainy. 2002. 28 hrudnia [in Ukrainin].

Ostroverkhova N. M. Teoretychni zasady tekhnolohii upravlinnia zahalnoosvitnim navchalnym zakladom yak aktyvnoiu sotsialno-pedahohichnoiu systemoiu [Theoretical principles of management technologies of a general educational institution as an active socio-pedagogical system] [Elektronnyi resurs]. URL : file:///C:/Users/User1/Desktop.pdf [in Ukrainin].

Perspektyvni osvitni tekhnolohii : nauk.-metod. posib. [Promising educational technologies : science and method. manual] / [A. M. Aleksiuk, I. D. Bekh, T. F. Demkiv ; za red. H. S. Sazonenko]. Kyiv : Hopak, 2000. 559 s. [in Ukrainin].

Pometun O. I. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid do otsiniuvannia rivniv dosiahnen uchniv [A competent approach to the assessment of student achievement levels]. Kyiv : Prezentatsiia na naradi Tsentru testovykh tekhnolohii 19.10. S. 16–18 [in Ukrainin].

Saraev A. D. (1993). Problemы systemnosty v fylosofyy y antropolohyy [Problems of systematicity in philosophy and anthropology]. Kyiv. 238 s. [in Ukrainin].

Shaposhnikova I. M. (2022). Rol i mistse samootsinky u systemi samorozvytku pedahoha [The role and place of self-evaluation in the teacher's self-development system]. Naukovi zapysky : zbirnyk naukovykh statei / M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova ; upor. L. L. Makarenko. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. Vypusk SLIII (153). 246 s. (Seriia pedahohichni nauky) [in Ukrainin].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ