ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ВОКАЛЬНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ-АКТОРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.13Ключові слова:
вокальне навчання, студенти-актори, акторська майстерність, вокальні навички, поетапна методикаАнотація
У статті розглядаються особливості методики вокального навчання студентів-акторів за освітньо-професійною програмою “Акторське мистецтво” Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв, яка націлена на підготовку акторів театру, закладів культури та мистецтва, артистів розмовного жанру, а також викладачів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів. Наголошується на потребі в оптимізації освітнього процесу та впровадження нових підходів до викладання дисципліни “Вокал”. На думку автора, успішне формування компетенцій у галузі вокального мистецтва буде реалізовано лише за умови активізації образного мислення, уяви, музично-стильових та театрально-образних уявлень, регулярного збагачення естетичного, пізнавального досвіду.
Автором представлена та апробована методика поетапного вокального навчання студентів-акторів з урахуванням їхньої професійної специфіки. “Зерном” розробленої методики є введення в педагогічний процес навчання вокалу спеціальних фізичних вправ, спрямованих на зняття м’язових затисків, усвідомленого чергування напруги та розслаблення м’язів, що у свою чергу стає необхідним для правильного голосоутворення. Опорний принцип методики: у вільному тілі – вільний голос. Основним у представленій методиці є формування базових співочих навичок, задля чого використовуються: 1) спеціальні фізичні вправи, що сприяють зняттю зайвої м’язової напруги та закріплення навички глибокого та легкого дихання; 2) традиційні вокальні вправи у поєднанні з методом “фізичних дій”, що мають на увазі реалізацію образу (заданого емоційним посилом викладача) через рух і голос; 3) робота над різнохарактерними вокальними творами у русі, що дозволяє студентам-акторам зберегти рівне, кантиленне звучання незалежно від фізичного навантаження. Запропонована методика вокального навчання органічно поєднується з основними практичними дисциплінами освітньо-професійної програми “Акторське мистецтво, а майбутні фахівці одержують другу спеціальність викладача початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів на основі однієї психофізіологічної бази.
Посилання
Holos liudyny ta vokalna robota z nym : monohrafiia [Human voice and vocal work with it: monograph] / [H. Ye. Stasko, O. D. Shuliar, M. Yu. Slyvotskyi ta in.]. Ivano-Frankivsk : Vydavnytstvo Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka, 2010. 336 s. [in Ukrainian].
Gnyd B. P. (1994). Istoriya vokalnoho mystetstva : pidruchnyk [History of vocal art: textbook]. Kyiv : NMAU, 320 p. [in Ukrainian].
Mankovska O. Iu. (2019). Formuvannia stsenichnoi maisternosti maibutnikh aktoriv yak naukova problema. Analitychnyi ohliad [Formation of stage skills of future actors as a scientific problem. Analytical review]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho
Seriia: “Pedahohichni nauky”, (3). Vylucheno iz https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3481 [in Ukrainian].
Kolenko A. V. (2018). Chynnyky uspishnoho formuvannia navychok stsenichnoho movlennia pid chas roboty nad rolliu v klasi stsenichnoi movy ta aktorskoi maisternosti [Factors of successful formation of stage speaking skills while working on a role in the stage language and acting class]. ScienceReview. March. Vol. 6, 3 (10) [in Ukrainian].
Hryn L. O., & Tkalenko K. O. (2022). Metodyka formuvannia vokalnoho holosu v protsesiprofesiinoi pidhotovky maibutnoho aktora [The method of forming a vocal voice in the process of professional training of a future actor]. Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka, (1), 116-121. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-17 [in Ukrainian].
Stadnichenko N. V. (2017). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy pidhotovky maibutnoho aktora do profesiinoho spilkuvannia [Tekst] : dys. ... kand. ped. nauk : 13.00.04 [Organizational and pedagogical conditions for preparing a future actor for professional communication [Text] : dissertation. ... candidate ped. sciences : 13.00.04]. Zaporiz. nats. un-t. Zaporizhzhia. 397 s. [in Ukrainian].
Folomieieva N. (2023). A Metodychni osnovy rozvytku artykuliatsiinoi vyraznosti u protsesi vokalnoi pidhotovky maibutnikh aktoriv [Methodical foundations of the development of articulatory expressiveness in the process of vocal training of future actors]. Sumy : Slobozhanski mystetski studii. Vypusk 2. S. 34-38 [in Ukrainian].
Havran I. A. (2017). Metodychne pidhruntia formuvannia profesiinoi aktorskoi maisternosti studentiv u haluzi audiovizualnoho mystetstva [The methodical foundation of the formation of professional acting skills of students in the field of audiovisual art]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky. Vyp. 2. S. 74–79 [in Ukrainian].
Lokarieva H. V., Hryn L. O. (2014). Vokalne mystetstvo v profesiinii pidhotovtsi aktora muzychno-dramatychnoho teatru: teoriia ta praktyka. Monohrafiia [Vocal art in the professional training of an actor of musical and dramatic theater: theory and practice : monograph]. Zaporizhzhia : Zaporizkyi natsionalnyi universytet. 328 s. [in Ukrainian].
Hryn L. O. (2011). Teoretyko-metodychni osnovy vokalnoi pidhotovky maibutnikh aktoriv : naukovo-metodychnyits posibnyk dlia studentiv speptsialnosti “Teatralne mystetstvo” [Theoretical-methodical foundations of vocal training of future actors: scientific-methodical guide for students majoring in "Theatrical Art"]. Zaporizhzhia : ZNU. 140 s. [in Ukrainian].
Bonenfant Y. (2018). Your Voice Is Hair: Speculations toward a Metaphor for Styling Vocal Identity. Journal of Interdisciplinary Voice Studies. № 3 (2). Р. 143–166 [in Englian].
Zhyshkovych M. (2007). Osnovy vokalno-pedahohichnykh navykiv: Metodychni porady dlia studentiv vokalnykh fakultetiv vyshchykh navchalnykh zakladiv kultury i mystetstv III–IV rivniv akredytatsii [Fundamentals of vocal and pedagogical skills: methodical advice for students of vocal faculties of higher educational institutions of culture and arts of III-IV levels of accreditation]. Lviv. 43 s. [in Ukrainian].
Folomieieva N. (2023). Zastosuvannia elementiv metodyky Artura Lessaka u vokalnii pidhotovtsi aktoriv [Application of elements of Arthur Lessak's method in vocal training of actors]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo, 6 (2), 178–188 https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288165 [in Ukrainian].
Yutsevych Yu. (1998). Teoriia i metodyka formuvannia ta rozvytku spivatskoho holosu : navch.-metod. posibnyk dlia vykladachiv ta studentiv mystetskykh navchalnykh zakladiv, uchyteliv shkil riznoho typu [Theory and methods of formation and development of the singing voice: teaching-method. a guide for teachers and students of art educational institutions, teachers of various types of schools]. Kyiv : IZMN. 160 s. URL : http://kmvd.pnu.edu.ua [in Ukrainian].