РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ ЗНМ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.15Ключові слова:
загальне недорозвинення мовлення ІІІ рівня, спеціальна група для дітей з порушенням мови, вихователь, мовленнєвий розвиток, корекційно-логопедична робота, лексика, граматика, зв’язне мовлення, діти старшого дошкільного вікуАнотація
У статті використано теоретичний аналіз наукової літератури з питань логопедії та дошкільної педагогіки, а також власний досвід роботи з дітьми, які мають загальне недорозвинення мовлення ІІІ рівня.
Відзначено, що порушення мовлення у дітей, зокрема загальне недорозвинення мовлення, є актуальною проблемою сучасної педагогіки та медицини. Діти із мовленнєвими порушеннями потребують спеціальної корекційної роботи, спрямованої на формування правильної вимови, лексико-граматичних компонентів мовлення, розвитку зв’язного мовлення та комунікативних умінь.
Зазначено, що діти із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня стикаються з серйозними труднощами у спілкуванні, що значно ускладнює їх соціально-емоційний розвиток. Формування правильного мовлення таких дітей є складним, але надзвичайно важливим завданням, що лягає на плечі логопедів та вихователів спеціальної групи для дітей з порушенням мови.
Стаття присвячена аналізу досвіду вихователя спеціальної групи для дітей з порушенням мови в роботі з дітьми, які мають ЗНМ ІІІ рівня. У ній висвітлено особливості мовленнєвого розвитку таких дітей, визначено основні труднощі, з якими стикаються вихователі, та запропоновано комплекс заходів, спрямованих на розвиток різних компонентів мовлення (лексики, граматики, зв’язного мовлення), а також на формування комунікативних навичок.
Авторами визначено роль вихователя в корекційно-розвивальній роботі, проаналізовано методи і прийоми, які сприяють розвитку мовлення дітей із ЗНМ ІІІ рівня, подано рекомендації для вихователів спеціальних груп для дітей з порушенням мови щодо організації навчально-виховного процесу.
Результати дослідження дозволили виявити, що діти з ЗНМ ІІІ рівня потребують індивідуального підходу, який враховує особливості їхнього мовленнєвого розвитку. Авторами зроблено висновки про те, що вихователь відіграє важливу роль у розвитку мовлення дітей з ЗНМ ІІІ рівня. Доведено, що завдяки своєчасній і систематичній корекційно-розвивальній роботі можна досягти значних успіхів у подоланні мовленнєвих порушень та сприяти повноцінному розвитку дитини.
Посилання
Darda S. M. (2017). Korektsiini zaniattia z lohopedii v DNZ : u 2 chastynakh [Remedial classes in speech therapy in DNZ : in 2 parts]. Chastyna 1. Vyd. 2-he, bez zmin. Ternopil : Mandrivets. 336 s. [in Ukrainian].
Kontseptsiia spetsialnoi osvity osib z psykhichnymy ta fizychnymy vadamy v Ukraini [The concept of special education of persons with mental and physical disabilities in Ukraine] // Vstup do spetsialnosti: Lohopediia : navch. posibnyk / I. M. Omelchenko, V. V. Tarasun, L. O. Fedorovych. Kremenchuk : Khrystyianska Zoria, 2011. 416 s. [in Ukrainian].
Kravtsova I. V., Stakhova L. L. (2020). Prohrama “Korektsiino-rozvytkova robota z ditmy iz zahalnym ta fonetyko-fonematychnym nedorozvynenniam movlennia” [The program "Corrective and developmental work with children with general and phonetic-phonemic underdevelopment of speech"]. Ternopil : Mandrivets. 80 s. [in Ukrainian].
Trofymenko L. (2007). Novyi zmist korektsiinoho navchannia z rozvytku movlennia ditei serednoho doshkilnoho viku iz ZNM II-III stupeniv [The new content of remedial training on the development of speech of children of middle preschool age with SEN II-III degrees]. Defektolohiia. № 3. S. 34-40 [in Ukrainian].
Sheremet M. K. (2013). Lohopediia [Speech therapy]. Pidruchnyk, tretie vydannia, pereroblene i dopovnene / za red. M. K. Sheremet. K. : Vydavnychyi Dim “Slovo”. 672 s. [in Ukrainian].
Chekan O. I., Dochynets H. D., Vovchok V. M. (2022). Systema roboty z rozvytku zviaznoho movlennia ditei iz ZNM v ihrovii diialnosti [The system of work on the development of coherent speech of children with SEN in game activities]. Nauka maibutnoho : zbirnyk naukovykh prats studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh. Mukachevo : RVV MDU. Vypusk 1 (9). S. 163-169 [in Ukrainian].