ПРАКТИКА “ПЕРШІ ДНІ ДИТИНИ У ЗЗСО” ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.16

Ключові слова:

заклад вищої освіти, бакалаврський рівень, практична підготовка, практика “Перші дні дитини у ЗЗСО”, учитель початкових класів, етапи навчальної практики, педагогічні спостереження, анкетування

Анотація

Актуальність статті зумовлена важливістю розв’язання протиріччя між необхідністю здійснювати практичну підготовку майбутніх учителів початкових класів в умовах сучасних викликів та відсутністю належного організаційного та змістового забезпечення даного напряму діяльності у педагогічних ЗВО.

У статті узагальнено досвід організації та проведення практики “Перші дні дитини у ЗЗСО” зі здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 013 Початкова освіта у Комунальному закладі “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради через детальний опис перебігу практики в ході організаційного, практичного та підсумкового етапів роботи.

Представлено результати анкетування майбутніх фахівців після його проведення. У ході анкетування з’ясовано, що ефективність адаптації першокласників до шкільного навчання залежить від багатьох факторів – психологічних, методичних, дидактичних, соціальних тощо. Студенти продемонстрували уміння аналізувати психологічний стан і рівень підготовки дітей до школи, виокремлювати професійно значущі знання, вміння та якості, необхідні для успішної адаптації та навчання першокласників, бачити суперечності, труднощі сучасного освітнього процесу та знаходити шляхи їх подолання.

Авторами відстежено взаємозалежність організаційної та змістової складових навчальної практики, підкреслено зв’язок практики “Перші дні дитини в ЗЗСО” з іншими освітніми компонентами, з освітньою програмою спеціальності “Початкова освіта”.

Запропоновано завдання, які доречно додати до змісту відповідного силабуса й запропонувати майбутнім учителям за результатами зворотного зв’язку в наступному навчальному році.

Посилання

Kaliuzhna T. H. Suchasni vymohy do profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Modern requirements to professional training of a future teacher]. Retrieved from : http://surl.li/gltxlm [in Ukrainian].

Kiryk M., Danylova L. (2019). Nova ukrainska shkola: orhanizatsiia diialnosti uchniv pochatkovykh klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [New Ukrainian School: organization of activities of primary school students in educational institutions]. Lviv : Svit. 136 s. [in Ukrainian].

Korzhuk O. Pedahohichna praktyka yak skladova profesiinoi pidhotovky kompetentnoho vykhovatelia. [Pedagogical practice as a component of professional training of a competent educator]. Retrieved from : http://surl.li/peorhj [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama Pochatkova osvita dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity haluzi znan 01 “Osvita/Pedahohika” za spetsialnistiu 013 “Pochatkova osvita” : zatverdzheno Rishenniam Vchenoi rady Komunalnoho zakladu “Kharkivska humanitarno-pedahohichna akademiia” Kharkivskoi oblasnoi rady vid 26.06.2020 r. protokol № 13 (2020). [Educational and professional program for the first (bachelor) level of higher education of 01 Education/Pedagogy branch knowledge in the specialty 013 Primary Education]. Kharkiv, 27. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” : Nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.12.2020 № 2736-20. [On approval on the professional standard by professions “Primary school teacher in educational institution”, “A teacher in educational institution”, “Primary education teacher (with a diploma of junior specialist)”]. Retrieved from : http://surl.li/ezzpdv [in Ukrainian].

Tolmachova I. M., Ilina O. O. (2023). Praktyka “Probni zaniattia u ZVO”: suchasni vektory realizatsii [Practice “Trial lessons in a higher education institution”: modern implementation vectors]. Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka. Zaporizhzhia: ZNU. Vyp. 1 (45), 208-214 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ