ОСОБЛИВОСТІ ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В ВІРТУАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.17

Ключові слова:

віртуальне освітнє середовище, віртуальне навчання, фахова підготовка педагогів, пізнавальний процес, професійна освіта, інформаційно-комунікаційні технології

Анотація

Світові тенденції розвитку цифрових технологій в ХХІ столітті та їх інтеграція в усі сфери діяльності суспільства істотно вплинули й на систему професійної освіти, оновлюючи засоби, форми і методи організації навчального та виховного процесу. Статтю присвячено актуальній проблемі цифровізації освітнього процесу під час фахової підготовки педагогів професійного навчання в віртуальному освітньому середовищі закладу вищої освіти.

Розглянуто специфіку віртуального освітнього середовища та його сутність, проаналізовано результати наукових праць українських та зарубіжних учених, які досліджували психолого-педагогічні умови створення сучасного віртуального простору в закладах вищої освіти, а також вплив інформаційно-комунікаційних технологій на ефективність професійно-педагогічної підготовки студентів галузі професійної освіти.

Визначено, що віртуальне освітнє середовище включає в себе комплекс дидактичних принципів, інформаційно-комунікаційних ресурсів, технологічних інструментів та платформ, які підтримують навчальний процес і забезпечують ефективну комунікацію між учасниками освітнього процесу.

Доведено, що віртуальне середовище сприяє підвищенню мотивації до навчально-пізнавальної діяльності, покращенню рівня емоційного сприйняття нового матеріалу та рівня самостійності студентів, розкриттю індивідуальних та творчих здібностей студентів. Зазначено, що віртуальне навчання має потенціал для значного покращення доступу до освіти, але для максимального використання його можливостей необхідно вирішити ряд технічних, педагогічних та організаційних проблем (труднощі в мотивації та самодисципліні, технічні обмеження, відсутність практичних навичок, недостатній рівень цифрової грамотності, соціальна ізоляція, зниження ефективності передачі знань та проблеми з оцінюванням тощо).

Посилання

Grib’yuk O. O. Virtualne osvitnye seredovishe yak innovacijnij resurs dlya navchannya i doslidnickoyi diyalnosti studentiv [Virtual educational environment as an innovative resource for students' learning and research activities]. URL : https://lib.iitta.gov.ua/1115/ [in Ukrainian].

Gurzhij A. M., Gurevich R. S., Konoshevskij L. L., Konoshevskij O. L. (2017). Multimedijni tehnologiyi ta zasobi navchannya : navchalnij posibnik [Multimedia technologies and teaching aids: a study guide] ; za red. akademika NAPN Ukrayini Gurzhiya A. M. Vinnicya : Nilan LTD. 556 s [in Ukrainian].

“Nespravzhnya osvita”. Yak pandemiya vikrila problemi onlajn-navchannya ["False education". How the pandemic exposed the problems of online learning]. URL : https://www.uarp.org/news/1599830216 [in Ukrainian].

Pahomova O. V., Bondarenko O. V. (2019). Ponyattya “virtualne informacijno-osvitnye seredovishe” u suchasnij vitchiznyanij ta zarubizhnij literaturi [The concept of "virtual informational and educational environment" in modern domestic and foreign literature]. Innovacijna pedagogika : zb. nauk. prac. Odesa. Vip. 16; t. 2. S. 167-171 [in Ukrainian].

Cloud Assess. What is a Virtual Learning Environment (VLE)? (2023). Types & Benefits. URL :

https:// https://cloudassess.com/blog/virtual-learning-environment/ [in Englian].

Petare P. A., Shamim M., Gupta T., Verma R., & Singh G. (2023). Exploring The Impact of Virtual Learning Environments on Student Engagement and Academic Achievement. Journal of Survey in Fisheries Sciences. URL : https://sifisheriessciences.com/ journal/index.php/journal/article/view/1980 [in Englian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ