ОСВІТНІЙ ДИСКУРС У ПОШУКАХ ОПТИМАЛЬНИХ КОНЦЕПТІВ: ЗАРУБІЖНІ АКЦЕНТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.01

Ключові слова:

освітній дискурс, педагогічні системи, глобальні педагогічні концепції, глобальна педагогіка, гібридне навчання, педагогіка, що властива усьому світові, штучний інтелект

Анотація

Статтю присвячено відтворенню картини зарубіжного дискурсу у сфері освіти з акцентом на пошуки оптимально ефективних концептів її розвитку. Зокрема йдеться про педагогічні системи, глобальні педагогічні концепції, глобальну педагогіку, педагогіку, що властива усьому світові, гібридне навчання як інструмент реалізації ідей концептів дискурсу; про можливості штучного інтелекту у цьому процесові. Аналіз дискурсу здійснюється переважно на базі доробку дослідників північноамериканських та західноєвропейських країн; певною мірою також науковців з інших країн. Наголошується на тому, що пошуки оптимальних концептів передбачають насамперед забезпечення здобувачів освіти необхідними знаннями для максимально комфортного функціонування на ринку праці й безконфліктної взаємодії у суспільних активностях.

Метою статті є відтворення контенту науково-практичного дискурсу, який пов’язаний з пошуком оптимальних концептів щодо удосконалення передачі, засвоєння і накопичення знань й досить активно розгортається у зарубіжних країнах.

Зазначено, що актуальним питаннями для українського освітнього простору мають стати формування позиції щодо концептів глобальної освіти (глобальної педагогіки), тобто можливість залучення у її контекст з накопиченим досвідом підготовки фахівців, а ще більше з тим, який може бути здобутим у процесі подолання проблем, що породжуватимуся викликами турбулентних траєкторій сучасного суспільного розвитку.

З’ясовується значення ключових понять і термінів дискурсу та їхнє співвідношення. Подається стан дослідження проблеми та межі застосування певних ідей концептів, а також можливих їхніх вислідів на динаміку освітньо-навчального процесу.

У статті здійснено проєкцію основних сентенцій актуальних концептів на можливий вплив щодо формування траєкторій динаміки освітнього простору України.

Посилання

Безвершенко Юлія. (2024). В Україні не існує поняття кар’єри науковця. URL : https://life.pravda.com.ua/society/vchena-yuliya-bezvershenko-v-ukrajini-ne-isnuye-ponyattya-kar-yeri-naukovcya-304329/

Євтух Володимир. (2012). Етнічність: Енциклопедичний довідник. Київ : Фенікс. 396 с.

Євтух Володимир. (2021). Інтелектуальна інфраструктура університету у міжнародній співпраці. Сучасні тенденції міжнародних відносин. Збірник матеріалів всеукраїнської конференції. Київ. С. 20-22. URL : https://if.npu.edu.ua/images/2021/ MRS/07_04/ Zb_konf_mizhn_2.pdf

Євтух В. Б. (2023). Роль педагогічних систем (глобальних педагогічних концепцій) у формуванні дизайну та змісту навчального процесу. Модернізація педагогічної освіти у глобальному вимірі безпеки соціально-турбулентного світу. Збірник матеріалів міжнародного форуму / за заг. ред. проф. В. П. Андрущенка. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. С. 52-53.

Зумери і альфа стають дорослими – які знання їм потрібні: конторверсійні пролегомени. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 98. С. 5-13.

Abdelghani, Rania, Sauzéon, Hélène and Oudeyer, Pierre-Yves. (2023). Generative AI in the classroom: Can students remain active learners? URL : https://doi.org/10.48550/arXiv.2310.03192

An asset-based approach to education: What it is and why it matters. URL : https://teachereducation.

steinhardt.nyu.edu/an-asset-based-approach-to-education-what-it-is-and-why-it-matters/

Andreotti, Vanessa de Oliveira, de Souza, Inn Mario Menezes (eds.). (2014). Postcolonial perspectives on global citizenship education. New York : Routledge. 260 p. URL : https://www.routledge.com

/Postcolonial-Perspectives-on-Global-Citizenship-Education/Andreotti-deSouza/p/book/9781138788060

Arendt Hannan. (1998). The human condition. Second edition. Introduction by Margaret Canovan. Chicago and London. Chicago : University of Chicago Press. 349 p. URL : https://monoskop.org

/images/e/e2/Arendt_Hannah_ The_Human_ Condition

Bobula Michal. (2024). Generative artificial intelligence (AI) in higher education: a comprehensive review of challenges, opportunities, and implications. Journal of Learning Development in Higher Education. No 30. URL : DOI: https://doi.org/10.47408/jldhe.vi30.1137

Bourdie Pierre. (1986). The forms of capital. In: Richardson, J. Handbook of theory and research for the sociology of education. Westport, CT : Greenwood. P. 241–258. URL : https://home.iitk.ac.in/~amman

/soc748/bourdieu_forms_of_ capital.pdf

Bray Aibhín, Girvan, Carina Chorcora, Eilís Ní. (2023). Students’ perceptions of pedagogy for 21st century learning instrument (S-POP-21): Concept, validation, and initial results. Thinking Skills and Creativity. Vol. 49. URL : https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101319

Chen L., Chen P., & Lin Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access. 8. P. 75264–75278. URL : https://doi.org/10.1109/ ACCESS. 2020.2988510

Cooks Leda, Simpson Jennifer (eds.) (2008). Whiteness, Pedagogy, Performance. Lexington Books. 336 p. URL : https://rowman.com/ISBN/ 9780739114629/ Whiteness-Pedagogy-Performance-Dis-Placing-Race

Critical pedagogy: 8 key concepts you need to know. URL : https://www.dns-tvind.dk/critical-pedagogy/

Crompton Helen and Burke Diane. (2023). Artificial intelligence in higher education: the state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 20. Article number 22. URL : https://doi.org/10.1186/ s41239-023-00392-8

Dede Chris. (2024). An AI-enabled model for massive hybrid learning. IAU Horizons. Vol. 29. No 1. May 2024. P. 33-34.

Escudero Bárbara. (2019). How to practice culturally relevant pedagogy. URL : https://www.teachforamerica.org/stories/culturally-relevant-pedagogy

Faas Daniel. (2008). From foreigner pedagogy to intercultural education: An analysis of the German responses to diversity and its impact on schools and students. European Educational Research Journal. Vol. 7. Issue 1. P. 108-123. URL : DOI: 10.2304/eerj.2008.7.1.108

Fanghanel, Joëlle and Cousin, Glynis. (2012). ‘Worldly’ pedagogy: a way of conceptualising teaching towards global citizenship. Teaching in Higher Education. Vol. 17. Issue 1. P. 39-50. URL : https://doi.org/10.1080/ 13562517.2011.590973

Guo S., Zheng Y. & Zhai X. (2024). Artificial intelligence in education research during 2013–2023: A review based on bibliometric analysis. Educaction and Information Technologies. 29 (13). P. 16387–16409. URL : https://doi.org/ 10.1007/s10639-024-12491-8

Gwagwa Arthur. (2024). Generative AI and the risk of digital colonialism in African education. IAU Horizons. Vol. 29. No 1. P. 29-30.

IAU Horizons. Vol. 29. No 1. May 2024. 40 p. URL : www.iau-iau.net

IAU 2023 International Conference Programme. URL : https://na.eventscloud.com/website/42424

/agenda/

Krzysztof W. et al. (2023). The dark side of generative artificial intelligence: A critical analysis of controversies and risks of ChatGPT. Entrepreneurial Business and Economics Review. Vol. 11. No 2. P. 7-24. URL : DOI: 10.15678/EBER.2023.110201

Larvor Brendan & Ahlberg Johanna (2020). Reverse Pedagogy: a citizens' assembly approach to the BAME awarding gap. URL : https://researchprofiles.herts.ac.uk/en/publications/reverse-pedagogy-a-citizens-assembly-approach-to-the-bame-awardin-2

Muñoz Andrés Pedrenño. (2024). Artificial intelligence in higher education: A profound transformation. IAU Horizons. Vol. 29. No 1. P. 37-38.

Myers John P. (2006). Rethinking the social studies curriculum in the context of globalization: Education for global citizenship in the U.S. Theory and Research in Social Education. Vol. 34. Issue 3. P. 370-394. URL : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2006.10473313

Nilsson Ida. (2015). Understanding global education. A case study of the Global High Schools network in Denmark. URL : https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=5469540&file

OId=5469541

Olneck Michael. (2000). Can multicultural education change what counts as cultural capital? American Educational Research Journal. Vol. 37. Issue 2. P. 317-348. URL : DOI: 10.3102/00028312037002317

Ouyang F., Zheng L., & Jiao P. (2022). Artificial intelligence in online higher education: A systematic review of empirical research from 2011–2020. Education and Information Technologies. Vol. 27. P. 7893–7925. URL : https://doi.org/10.1007/ s10639-022-10925-9

Popenici Stefan & Kerr Sharon. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. Vol. 12. Article 22. P. 1–13. URL : https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8

Rembierz Marek Paweł. (2023). Edukacja międzykulturowa jako odkrywanie i afirmowanie człowieczeństwa. U źródeł antropologiczno-aksjologicznych intuicji i zasad pedagogiki międzykulturowej. Zeszyty Naukowe WSNS, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie. Vol. 12. No 1. S. 49-68.

Ronghuai Huang. (2024). Reshaping higher education with vital competences in the intelligent era. IAU Horizons. Vol. 29. No 1. P. 31-33.

Rubene Zanda. (2009). Topicality of сritical еhinking in the post-Soviet educational space. The Case of Latvia. European Education. Vol. 41. Issue 4. P. 24-40. Published online: 08 Dec 2014. URL : https://doi.org/10.2753/EUE1056-4934410402

Siegel Harvey. (2008). Critical thinking as an educational ideal. The Educational Forum. Vol. 45, 1980. Issue 1. P. 7-23. Published online: 30 Jan 2008. URL : https://doi.org/10.1080/00131728009336046

Simion-Howard Gabriela. (2024). Elevating education: Unraveling the intricacies of human and generative AI integration in universities. IAU Horizons. Vol. 29. No 1. P. 38-39.

Singh Jitendra. (2021). Combining the best of online and face-to-face learning: Hybrid and blended learning approach for COVID-19, post vaccine, & post- pandemic .... Journal of Educational Technology Systems • October. URL : DOI: 10.1177/00472395211047865

Soika Brian. (2020). Seven effective ways to promote equity in the classroom. Published on March 19, 2020. URL : https://rossier.usc.edu/news-insights/news/seven-effective-ways-promote-equity-classroom

Spencer John. (2020). 5 models for making the most out of hybrid learning. URL : https://spencereducation.com/5-hybrid-models

Spork. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL : https://en.wikipedia.org/wiki/Spork

Zawacki-Richter O., Marín V. I., Bond M., & Gouverneur F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education. 16. Article No 39. P. 1–27. URL : https://doi.org/10.1186

/ s41239-019-0171-0

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ