ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ ТВОРІВ РІЗНИХ ЖАНРІВ ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО Й МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.07Ключові слова:
літературознавство, жанри літератури, діти старшого дошкільного віку, молодші школяріАнотація
Література є основним видом мистецтва, що вивчається в закладах дошкільної освіти та школі протягом усього періоду навчання. Одним із найважливіших завдань ознайомлення з художньою літературою є розкриття сили слова й відчуття його смислових відтінків, адже через слово письменник передає емоції, переживання та думки героїв. Саме тому дітей потрібно навчати бачити, як ідейно-тематичний зміст твору втілений автором у його образній формі, як оформлено цей зміст і за допомогою яких художніх засобів він виражений: жанрові особливості, композиційна структура, спосіб викладу та образотворчі прийоми поетичної мови.
У статті розглянуто літературознавчі основи вивчення творів різних жанрів дітьми старшого дошкільного й молодшого шкільного віку. Автори торкаються проблеми процесу виховання грамотного читача. Вони зауважують, що ознайомлення з основними літературними жанрами, розвиток у дітей інтересу до вибору та читання книг, а також формування потреби в читанні сприятимуть накопиченню знань, які є доступними та надзвичайно важливими для їхнього віку.
Автори переконані, що сприймання літературного твору є складним внутрішній процесом, у якому взаємодіють пам’ять, емоції, свідомість, уява та спогади. Ця взаємодія надає процесу творчих ознак і сприяє розвитку емоційної сфери читача. Зроблено акцент на складових роботи над художнім твором в закладі дошкільної освіти та початкових класах. вивчення різних жанрів літератури дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку є багатогранним процесом, який вимагає комплексного підходу, що враховує жанрові особливості, вікові потреби та педагогічні завдання. Це сприяє не лише освітньому, а й духовному розвитку дітей, формуючи основи їхньої майбутньої особистості.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33 «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція». URL : http://surl.li/qjxo (дата звернення: 20.10.2022).
Галич О. Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури : підручник. 2-ге видання. Київ : Либідь, 2005.
Коваль Г., Іванова Л., Суржук Т. Методика читання : навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009.
Колеснік К., Лапшина І. Стимулювання у майбутніх педагогів інтересу до дитячої книги й читання. Українська дитяча література: здобутки й перспективи розвитку : збірник статей. Упор. Лапшина І. М., Віннічук А. П. Вип. 5. Вінниця : ВДПУ, 2023. С. 7-12.
Комарівська Н. О., Колеснік К. А. Упровадження системи методичних прийомів формування морального виховання молодших школярів у процесі аналізу літературних творів на уроках позакласного читання. Мова й література у вимірах сьогодення: мовознавчий та лінгводидактичний аспекти : матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції педагогічних, науково-педагогічних працівників та студентів (м. Чернігів, 21-22 лютого 2024 р.). Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2024. С. 181-184.
Миропольска Н. Формування художньої культури учнів загальоноосвітньої школи засобами мистецтва слова : автореф. дис. ... доктора пед. наук. Київ, 2003. 36 с.
Руденко Л. Естетичне виховання учнів засобами слова. Початкова школа. 1996. № 3. C. 25-28.
Типова освітня програма ; під кер. Савченко О. Я. 1-2 клас. URL : https://bit.ly/3FEpGeK.