КОМПОНЕНТИ STEM-ОСВІТИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.13

Ключові слова:

медична і біологічна фізика, медична інформатика, STEM-освіта, майбутні магістри медицини, STEM-навчання, DICOM-Viewer, медичні зображення, візуалізація

Анотація

У роботі здійснено комплексний аналіз наукових публікацій, у яких досліджуються особливості підготовки здобувачів магістерського рівня галузі «Охорона здоров’я» на засадах STEM-підходу.

Сучасні методи медичної діагностики, лікування та біомедичних досліджень ґрунтуються на комбінації теоретичних знань з клінічних дисциплін, анатомії, фізіології, гістології, біохімії, біофізики, інформаційних технологій, передбачають використання технічних засобів, опрацювання методами математичної статистики з використанням спеціального програмного комп’ютерного забезпечення. За таких умов беззаперечною є важливість реалізації STEM-підходу в системі медичної освіти, яка має забезпечити підготовку висококваліфікованих спеціалістів, що здатні ефективно інтегрувати знання з природничих дисциплін, математики з технологічними інноваціями сучасної медицини. На таких засадах побудовані окремі навчальні дисципліни, які є обов'язковими та вибірковими компонентами багатьох освітньо-професійних програм (ОПП) галузі 22 «Охорона здоров’я».

З огляду на швидкий розвиток медичних технологій та цифрових інновацій у сфері охорони здоров’я зростає їх роль у змісті навчальних дисциплін, що поєднують теоретичні знання про фізичні та біофізичні процеси, які відбуваються у живих організмах, механізми впливу зовнішніх чинників на біологічні об’єкти, принципи формування медичних зображень, принципи функціонування сучасного діагностичного та фізіотерапевтичного обладнання, принципи аналізу медичних зображень засобами інформаційні технології та комп’ютерного програмного забезпечення (наприклад, DICOM-Viewer).

В роботі визначені шляхи реалізації ключових цілей STEM-освіти в розрізі об'єкта дослідження, до яких відносимо розширення можливостей для інтеграції знань та формування навичок роботи з інформаційними медичними системами, комп'ютерного моделювання тощо.

Аналіз наукових досліджень свідчить про значущість STEM-підходу в підготовці медичних фахівців, здатних використовувати наукові знання природничих дисциплін для вирішення реальних клінічних завдань. Окрему увагу приділено міждисциплінарній інтеграції, яка дає змогу студентам отримати цілісні системні знання з різних наукових галузей, що є критично важливим для професійної діяльності в галузі охорони здоров'я, оскільки є основою технологічної компетентності, аналітичного та логічного мислення і сприяє підготовці фахівців, здатних ефективно впроваджувати новітні науково-технічні досягнення в клінічну практику та наукові дослідження. STEM-освіта, спираючись на загально наукові принципи, розширює можливості адаптації майбутніх фахівців до нових викликів, зумовлених розв'язанням реальних проблем у сфері медицини. Інтеграція знань з природничих наук, технологічних інженерних рішень, математичного моделювання та інформаційних технології є основою комплексного підходу до розуміння сучасних методів діагностики, лікування та медичних досліджень.

Одним із важливих результатів стало підвищення рівня залучення студентів до науково-дослідної роботи, наукового пошуку, участі в роботі наукового гуртка кафедри та студентського наукового товариства.

Реалізація ключових принципів STEM-підходу в медичній освіті України є важливим кроком для підготовки нового покоління компетентних лікарів, які зможуть ефективно впоратися зі складними завданнями у галузі медицини та охорони здоров’я.

Посилання

Борисюк І., Лоскутова Т., Камінський В. Інтеграція інтерактивних технологій в медичну освіту ЗВО України: роль STEAM-підходу. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 11 (17). URL : https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-778-791

Шевченко О., Андрущенко Н., Сірик Е. Роль steam-освіти у формуванні креативності й інноваційного мислення здобувачів освіти. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 7 (21). URL : https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-7(21)-486-497

Меморандум про створення Коаліції STEM-освіти [Електронний ресурс]. URL : http://csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2016/01/STEM_memorandum_FINAL_%D0%9011.pdf.

Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Урядовий портал. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/

Захаров С. В., Русакова О. О., Смольянова О. В. Мотиваційно-емоційні аспекти вибору професії лікаря вступниками медичного закладу вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 35–41. URL : https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13564

Гриценко Є. М., Пилипюк Є. В., Овчар О. В. Компоненти STEM освіти як складова формування майбутнього лікаря. Сучасні тренди розвитку медичної освіти: перспективи і здобутки : матеріали навчально-наукової конференції з міжнародною участю. м. Полтава, 2022. С. 78–80. URL : http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/18507/1/Gricenko_Komponenti.pdf

Зайцева Г. М., Стучинська Н. В., Пушкарьова Я. М. Формування дослідницьких навичок у майбутніх фармацевтів. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. (2). С. 16–19.

Стучинська Н. В. Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх лікарів у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін : монографія. Київ : Книга Плюс, 2008. 304 с.

Стучинська Н. В. Технологія змішаного навчання вищої математики студентів медичних університетів. Наукові записки. 2022 (154). Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. С. 117-124 URL : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42553

Чалий О. В., Стучинська Н. В., Меленєвська А. В. Вища математика для лікарів та фармацевтів : підручник для студентів вищих медичних навчальних закладів. Київ : Техніка, 2001. 104 с.

Ярмоленко Т. А. Професійно-педагогічні засади впровадження STEM-освіти в Україні. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 12. С. 507–519. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-507-519 93

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ