СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ НАСКРІЗНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.20Ключові слова:
молодші школярі, наскрізні уміння, позашкільна освіта, педагогічні умови, структурно-функціональна модель, інтерактивні методи, критичне мислення, комунікативні навички, проєктна діяльність, особистісно орієнтований підхідАнотація
Стаття присвячена розгляду структурно-функціональної моделі реалізації педагогічних умов формування наскрізних умінь у молодших школярів у позашкільних навчальних закладах. Визначено актуальність проблеми у контексті сучасних освітніх реформ та необхідності підготовки учнів до викликів ХХІ століття. Зазначено, що формування наскрізних умінь є ключовим завданням освітнього процесу, оскільки сприяє розвитку особистості, здатності до адаптації в динамічному суспільстві, а також підготовці до майбутньої професійної діяльності.
Проаналізовано концептуальні підходи до формування наскрізних умінь, зокрема компетентнісний, діяльнісний та особистісно орієнтований підходи. Досліджено значення інтерактивних методів, проєктної діяльності та розвивального середовища у забезпеченні ефективного розвитку критичного мислення, комунікативних навичок, творчості та соціальної компетентності учнів. Визначено основні педагогічні умови, що сприяють розвитку наскрізних умінь у молодших школярів, серед яких індивідуалізація навчального процесу, використання сучасних освітніх технологій та впровадження різних форм активної взаємодії між учнями, педагогами та батьками.
Запропоновано структурно-функціональну модель, що включає цільовий, змістовий, організаційно-процесуальний та контрольно-оцінювальний складники. Розкрито особливості кожного з компонентів та обґрунтовано їхню роль у формуванні наскрізних умінь. Описано результати емпіричного дослідження щодо впровадження цієї моделі у практику позашкільної освіти, що підтвердило її ефективність та доцільність застосування. Доведено, що використання запропонованої моделі сприяє більш гармонійному розвитку особистості школярів, формуванню в них здатності до критичного осмислення інформації, продуктивної комунікації, командної роботи та творчого самовираження.
На основі отриманих даних сформульовано рекомендації щодо оптимізації процесу розвитку наскрізних умінь (soft skills) у дітей молодшого шкільного віку. Окреслено перспективи подальших досліджень у цьому напрямі, зокрема розширення можливостей інтеграції наскрізних умінь у систему позашкільної освіти через співпрацю з формальною освітою, розроблення нових методичних підходів та впровадження цифрових технологій у освітній процес.
Посилання
Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. Ст. 380.
Державний стандарт початкової освіти. Міністерство освіти і науки України. Київ, 2018. 80 с.
Савченко О. Я. Компетентнісний підхід у сучасній початковій освіті: теоретичні аспекти та практика впровадження. Київ, 2019. 256 с.
Ткаченко О. В. Формування критичного мислення в молодших школярів у процесі навчання. Харків : Освіта ХХІ століття, 2020. 192 с.
Дейкстра П., Верберг В. Методика навчання у позашкільній освіті: європейський досвід. Амстердам : Освіта і суспільство, 2021. 220 с.
Підласий І. І. Основи педагогічного вимірювання. Київ : Освіта, 2018. 288 с.
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у початковій школі: теорія і практика. Київ : Грамота, 2021. 240 с.
OECD. Future of Education and Skills 2030, OECD Publishing, 2020. URL : https://www.oecd.org/education/2030/. Англ.