ПРОФЕСІЙНА ДИЗАЙН-ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.18Ключові слова:
дизайн-підготовка, учитель технологій, професійна підготовка, компетентність, інноваційні методики навчання, професійні якості, креативність, педагогічна діяльністьАнотація
У статті розкрито питання професійної дизайн-підготовки майбутніх учителів технологій в контексті сучасної освіти. Актуальність теми дослідження зумовлена стрімким розвитком технологій та змін у навчальних програмах, що вимагає впровадження інноваційних методик навчання, а це означає, що учителі повинні мати не лише глибокі знання предмету, але й навички та креативність у використанні технологічних інструментів для підвищення ефективності навчання.
Професійна дизайн-підготовка стає ключовим елементом у підготовці майбутніх учителів технологій, дозволяючи їм ефективно впроваджувати інновації у свою педагогічну діяльність. Розкрито поняття «професійна підготовка», а також наведено визначення «професійна дизайн-підготовка майбутніх вчителів технологій». Представлено змістовну характеристику дизайн-підготовки майбутніх учителів технологій на сучасному етапі розвитку освіти.
Досліджено та обґрунтовано психолого-педагогічні аспекти проблеми дизайн-підготовки майбутніх учителів технологій. Ґрунтовно проаналізовано загальні тенденції та перспективи розвитку системи вищої освіти в Україні. Розглянуто основні професійні компетентності з підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності А4 «Середня освіта (Технології)», які дозволяють забезпечити ефективну реалізацію професійної педагогічної діяльності майбутніх учителів технологій у світі дизайну.
Звертається увага на необхідність внесення змін в освітні програми щодо дизайн-підготовки учителів технологій, конкурентоспроможних на сучасному ринку праці та здатних гарантувати прогресивний розвиток сучасного суспільства.
Дослідження базується на результатах проведеного ґрунтовного аналізу з визначеної проблематики, що дозволяє висвітлити сутність та запропонувати ефективні шляхи її вирішення. Результати дослідження можуть бути корисними для науковців, вчителів та здобувачів закладів вищої освіти, які працюють у галузі підготовки майбутніх вчителів технологій.
Посилання
Галузева Концепція розвитку неперервної педагогічної освіти. Затверджена Міністерством освіти і науки України 14.08.2013, № 1176. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1176729-13.
Жлудько В. М. Дизайн-освіта в аксіологічному вимірі. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки : збірник. Чернігів : ЧНПУ, 2010. С. 210-213.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Схвалена Указом Президента України від 25 червня 2013 р., № 344/2013 URL : http://www.zakon2.rada.-gov.ua./laws/ show/344/2013.
Нова українська школа: порадник для вчителя / під заг. ред. Бібік Н. М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с. URL : https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf.
Сучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький (Київська область) : Домбровська Я. М., 2016. 473 с.
Тименко В. П. Безперервна система загальної дизайн-освіти: стан і перспективи розвитку. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені П. Г. Тичини: спеціальний випуск. Київ : Науковий світ. ТМ, 2002. С. 108-110.