ЛІТЕРАТУРНІ ВИМІРИ ПЕЙЗАЖНОЇ ЛІРИКИ У ФОРМУВАННІ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.17Ключові слова:
емоційна сфера, діти старшого дошкільного віку, дитяча література, пейзажна лірика, ліричні твори Т. Шевченка, Л. Українки, емоції ліричного героя, почуття, настрійАнотація
Дитяча література в цілому та пейзажна лірика у сприйнятті дітьми дошкільного віку зокрема – потужний об’єкт досліджень у сфері психолого-педагогічних та філологічних наук, що сприяє репрезентації особливого періоду становлення емоційної сфери особистості дитини та переходу з дошкільного віку у молодший шкільний вік.
Стаття досліджує вплив пейзажної лірики на формування емоційної сфери дітей старшого дошкільного віку. Авторами наукового доробку підкреслено, що емоційний компонент присутній у всіх психічних процесах і станах людини, формуючи основу будь-якої її активності та сфери діяльності. Наголошено, що старший дошкільний вік є сенситивним щодо формування емоційної сфери дитини, як складного психологічного явища, що охоплює розвиток навичок соціальної взаємодії, здатність регулювати емоції та поведінку в колективі, формування міжособистісних зв'язків, а також становлення самооцінки та ідентичності.
Акцентовано увагу на тому, що дитяча література, з її фокусом на відображенні широкого спектру емоцій, станів та почуттів, може слугувати ефективним інструментом для досягнення зазначеної мети. Проаналізовано наукові напрацювання, які підтверджують значущість впливу пейзажної лірики на формування емоційної сфери дітей старшого дошкільного віку. У роботі розглянуто літературні твори, у яких описується природа, та їхню здатність викликати у дітей різноманітні емоції.
Здійснено коротку характеристику ліричних творів митців, творча спадщина яких найчастіше вивчається в закладах дошкільної освіти, зокрема поезія Т. Шевченка, Л. Українки, О. Олеся. Узагальнено зміст пейзажної лірики митців, який, на думку авторів статті, представлений окремими ідейно-естетичними лініями: зокрема, акцентується необхідність охорони, захисту та шанування природи; пейзаж розглядається як джерело філософського осмислення буття; підкреслюється значення духовного та морального самовдосконалення; відображається велич і краса світу, а також прагнення до поклоніння природі; розглядаються питання життя і смерті у контексті взаємодії людини і природи.
Посилання
Дмитріюк Н. С., Кордунова Н. О. Психологічні проблеми емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку. URL : http://appsychology.org.ua/data/jrn/v4/i16/6.pdf
Дошкільна освіта на шляху зростання духовної особистості дитини : метод. посіб. до парціал. програми «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» / [А. М. Богуш та ін. ; наук. керівник : А. М. Богуш]; Нац. акад. пед. наук України [та ін.]. Київ; Одеса : Юстон, 2024. 363 с.
Ісмаїлова Н. Способи формування соціально-емоційного розвитку у дітей дошкільного віку. Грані. Науково-теоретичний альманах. 2023. Том 26. № 3. С. 176-181.
Компанець Н. М. Розвиток та формування емоційно-вольової сфери у дітей дошкільного віку : науково-методичний посібник. Київ : Актуальна освіта, 2023. 42 с.
Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка. Сучасна інтерпретація : посібник для вчителя. Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2014. 84 с.
Кузьма О. Творчість Лесі Українки в літературознавчому дискурсі ХХІ століття. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія Випуск 1 (45), 2021. С. 542-548.
Олесь О. Твори : в 2 т. / упоряд., авт. передм. та прим. Р. П. Радишевський. Київ : Дніпро, 1990. Т. 1: Поетичні твори. Лірика. Поза збірками. З неопублікованого. Сатира. 958 с.
Психологія людини: Л. С. Виготський та сучасна наука : зб. ст. / за ред. М. В. Папучі. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. Вип. 1. 127 с.
Ревть А. Б. Емоційна сфера дитини дошкільного віку. Scientific forum: theory and practice of research. March 10, 2023. Valencia, Kingdom of Spain. Collection of scientific papers “SCIENTIA”. Р. 189-191.
Соцька О. Від знань та емоцій до екологодоцільної поведінки. Дошкільне виховання. 2014. № 11. С. 24-27.
Тафінцева С. Емоційний розвиток дітей у психологічній практиці: організаційно-методичні аспекти. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія. 2022. Вип. 2 (55). С. 39-44.
Цуркан І. Романтичний образ природи в творчості Олександра Олеся та європейських символістів. URL : https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle
Ekman P., Cordaro D. What is meant by calling emotions basic. Emotion Review. 2011. Vol. 3(4). P. 364-370.
Harris R. D. A Meta-Analysis on Early Childhood Social-Emotional Development. Child development. 2012. № 78. P. 183-197.
How Emotions Are Made: The Secret Life of the Brain by Lisa Feldman. URL : https://knigoed.club/964-jak-narodzhujutsja-emociyi-liza-feldman-barrett.html
Izard C. E. Forms and functions of emotions: Matters of emotion-cognition interactions. Emotion Review. 2011. Vol. 3. P. 371-378.