СУЧАСНІ ВИКЛИКИ У НАВЧАННІ МАТЕМАТИКИ В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.14Ключові слова:
цифрова трансформація, навчання математики, вища освіта, компетентностіАнотація
Актуальність цифрової трансформації освіти підтверджена низкою державних освітніх документів. Цифровізація освіти є сучасним етапом її інформатизації. У цій статті розглянуті основні виклики у навчанні математики, які має подолати викладач математики закладу вищої освіти (ЗВО) в контексті цифрової трансформації освіти. Цифрова трансформація освіти – це процес глибокого впровадження цифрових технологій у всі аспекти освітньої діяльності, що змінює методи навчання, взаємодію між учасниками освітнього процесу та організацію навчального середовища. Цифрова трансформація освіти – це комплексна зміна всієї системи навчання для підвищення ефективності, доступності та якості освіти в сучасному цифровому суспільстві.
Пояснено, що реформування навчання математики в умовах цифрової трансформації освіти стає неминучим. Розглянуто конкретні приклади використання ШІ для вирішення окремих проблем у навчанні математики. Акцентовано увагу, що застосування цифрових технологій є важливим напрямком реформування методики навчання математики у ЗВО. Цифрове середовище вимагає від науково-педагогічних працівників іншої ментальності, інших підходів і форм роботи зі здобувачами освіти. Важливість розвитку цифрових компетентностей викладачів математики, полягає в тому, що саме вони формують актуальне (логічне, критичне, стратегічне) мислення молодих фахівців ХХІ століття. Якраз сучасні випускники ЗВО з належним рівнем математичної компетентності мають не лише успішно реалізовувати себе в умовах цифрової економіка та суспільства, а й розбудовувати цю цифрову економіку і суспільство. Цифрова трансформація освіти покликана задовольняти зростаючі освітні потреби як студентів, так і викладачів, створюючи взаємопов’язане освітнє середовище для співпраці, інтерактивного та персоналізованого навчання.
Посилання
Закон України «Про освіту» зі змінами 2025 рік № 2145-VIII від 05.09.2017. URL : https://urst.com.ua/act/pro_osvitu
Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п#n16
Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки. URL : https://zakon.rada.gov.ua
/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text
Концепція розвитку цифрових компетентностей. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text
Биков В., Спірін О., Пінчук О. Сучасні завдання цифрової трансформації освіти. Київ, 2019; 2. Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки.
Спірін О. М. Цифровізація освіти, освітнього процесу // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 1099-1100.
Li H, Wang G, Lu M, 2023, Exploring the Path of Educational Digital Transformation and Shanghai Practice. Journal of East China Normal University (Education Science Edition), 41(03): P. 110-120. DOI : http://doi.org/10.16382/j.cnki.1000-5560.
Wan L, Fan F, 2023, Construction and Application of Maturity Model for Educational Digital Transformation. Distance Education Journal, 41(02): P. 3-12. DOI : http://doi.org/10.15881/j.cnki.cn33-1304/g4.2023.02.001
Liu R, 2023, Transformation and Reshaping: Digital Empowerment of the New Ecology of Vocational Education – A Review of the Forum on “Digital Transformation and Development of Vocational Education” at the World Digital.
Андрієвська М., Михайленко Л. Змішане навчання математики: тенденції і можливості. Тези доповідей VI Міжнародної наукової конференції «Актуальні проблеми теорії та методики навчання математики: до 75-річчя кафедри методики навчання математики», м. Київ, 6 листоп. 2023 р. Київ, 2023. С. 142-144.
Matiash, O., Panasenko, O., Horiashyn, A. Learning platforms in the training of future mathematics teachers: analysis of foreign experience. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (55), 2023. P. 9-14. DOI : http://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.284676
Матяш, О. І., Риндюк, В. В. Навчання математики з використанням цифрових навчальних платформ: аналіз закордонного досвіду. Фізико-математична освіта, 38 (3), 202). C. 43-49. URL : https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/251
Mollick, E. R., & Mollick, L. (2022). New Modes of Learning Enabled by AI Chatbots: Three Methods and Assignments. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4300783
Li X, Wang Y, 2021, Technology Empowerment: The Essence, Challenges, and Enhancement of Digital Literacy for Vocational School Teachers. Chinese Vocational and Technical Education, 2021(23): P. 31-37 + 45.
Shu H, Gu X, Digital Transformation of Education in the Age of Digital Intelligence: A Perspective Based on Social Change and Organizational Transformation. Distance Education Journal, 41(02), 2023. P. 25-35. DOI : http://doi.org/10.15881/j.cnki.cn33-1304/g4.2023.02.003