ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ І МОЛОДІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ: СУЧАСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ІНТЕРПРИТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.10Ключові слова:
фізичне виховання, вітчизняна педагогічна думка, історичний період, сучасні наукові дослідженняАнотація
Важливим аспектом педагогічної науки, спрямованої на формування теоретичних і практичних засад національного виховання підростаючого покоління, є вивчення й узагальнення вітчизняного педагогічного досвіду фізичного виховання дітей і молоді, оскільки наукове вирішення сучасних освітніх проблем неможливе без знання педагогічної спадщини минулого.
У статті проаналізовано наукові розвідки сучасних учених щодо дослідження теорії й практики фізичного виховання в спадщині вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст.
Встановлено, що на сучасному етапі розширилось предметне поле теоретичних досліджень із вивчення поглядів вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст. на фізичне виховання підростаючого покоління. Аналіз досліджень сучасних учених засвідчує, що розкриття значення фізичного виховання у процесі формування гармонійно розвиненої особистості, формування в молодого покоління здорового способу життя займали чільне місце в працях передових вчених, педагогів означеного історичного періоду. На сьогодні є низка праць, у яких схарактеризовано внесок педагогів-просвітників (І. Боберського, О. Духновича, І. Миропольського, С. Русової, І. Ставровського, К. Ушинського та ін.) у розвиток фізичного виховання дітей та молоді, проаналізовано їхню роль у розбудові вітчизняної системи фізичного виховання.
Здійснений історіографічний аналіз теорії й практики фізичного виховання в спадщині вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст. репрезентує можливості не лише подальшого вивчення означеної проблеми, а й практичного втілення позитивного історико-педагогічного досвіду в реалії вітчизняної системи освіти на сучасному етапі.
Подальшого розгляду потребують організаційні та змістові аспекти фізичного виховання в історії вітчизняної педагогіки.
Посилання
Вербець В., Балух М., Бигар Г. Проблема здоров’ябереження в педагогіці: історичний аспект. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 2024. № 1-2. С. 135-136.
Гаркуша С. В. Проблема здоров’язбереження в історії вітчизняної педагогічної науки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2015. Вип. 132. С. 23-28. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_132_8
Дорошенко Е. Ю. Теорія і практика фізичного виховання молоді у вітчизняній педагогіці другої половини ХІХ – початку ХХ століття : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2001. 223 с.
Золочевський В. В. Теорія і практика організації фізкультурно-масової роботи із студентською молоддю у вітчизняній педагогіці (кінець ХІХ – перша половина ХХ ст.) : автореф. дис. … канд. пед. наук. Харків, 2009. 20 с.
Євтух М. Б. «Педагогія» І. А. Ставровського і її роль у розвитку вітчизняної педагогічної думки. Київ, 1994. 41 с.
Кречетов О. Витоки ідеї формування здорового способу життя (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Педагогічні науки. Збірник наукових праць. Полтава, 2011. С. 97-102.
Кучерган Є. Проблема здоров’язбереження в історії розвитку педагогічної думки. Педагогіка вищої та середної школи. 2016. Вип. 48. С. 112-120.
Лук’янченко М. І. Іван Ставровський про формування здорового способу життя підростаючого покоління. Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка (педагогічні науки). Луганськ, 2011. № 10 (221). С. 114-121.
Лук’янченко М. І. Теорія й практика фізичного виховання в спадщині вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. 2012. № 4 (20). С. 24-29. URL : file:///D:/%D0%97%D0%
B0%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BA%D0%B8/Fvs_2012_4_8.pdf
Марчук С. С. Ідеї фізичного виховання школярів у педагогічній спадщині К. Д. Ушинського : дис. … канд. пед. н. : 13.00.01. Луцьк, 2015. 264 с.
Окопний А. Теоретичні аспекти фізичного виховання у педагогічній спадщині Олександра Духновича та Івана Ставровського. Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. Львів, 2005. Вип. 9. Т. 4. С. 323-326.
Українська педагогіка в персоналіях : у 2 кн. Кн. 2: XX століття : навч. посібник для вищих навч. закладів / ред. О. В. Сухомлинська. Київ : Либiдь, 2005. 552 с.
Цьось А. В., Чирва Т. К. Актуальні питання фізичного виховання дітей: за працями К. Д. Ушинського. Педагогіка і психологія. 2002. № 12. С. 198-203.
Черпак Ю. В. Розвиток тіла і волі дитини у творах Костянтина Ушинського. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2023. Вип. 2. С. 120-130.
Черпак Ю. В. Вітчизняний громадсько-педагогічний рух за розвиток фізичного виховання дітей і молоді (остання чверть XIX ст. ‒ 1917 р.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2018. 20 с.