ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СПОРТИВНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.09Ключові слова:
патріотизм, патріотичне виховання, фізична культура, спортивно-патріотичне виховання, здобувачі загальної середньої освіти, принципи спортивно-патріотичного виховання, суб’єкти спортивно-патріотичного вихованняАнотація
Розробка концептуальних засад патріотичного виховання учнівської молоді є актуальною проблемою сучасної психолого-педагогічної науки. Уроки фізичної культури у закладах загальної середньої освіти, позакласні і позашкільні спортивно-масові виховні заходи мають для цього великий потенціал. Метою нашого дослідження є визначення теоретико-методологічних засад спортивно-патріотичного виховання здобувачів закладів загальної середньої освіти, а саме аналіз дефініції «спортивно-патріотичне виховання» як сучасної психолого-педагогічної проблеми, визначення основних принципів і субʼєктів спортивно-патріотичного виховання учнівської молоді. Проаналізувавши сучасні визначення поняття «патріотизм» і «патріотичне виховання» ми запропонували власне формулювання терміну «спортивно-патріотичне виховання». Окрему увагу було приділено вивченню основних нормативно-правових документів, які визначають стратегію патріотичного виховання української молоді в тому числі засобами фізичної культури і спорту. На їх основі нами було визначено принципи спортивно-патріотичного виховання учнівської молоді, такі як принцип цілеспрямованості, принцип систематичності й послідовності, принцип природовідповідності й доступності, принцип гармонійного розвитку усіх сторін особистості, принцип комплексного підходу, принцип свідомості і активності, принцип єдності педагогічних вимог школи, сім’ї і громадськості. Наш перелік принципів спортивно-патріотичного виховання учнів, доповнено принципами національно-патріотичного виховання, сформульованими у Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України. У рамках дослідження ми також визначили субʼєктів спортивно-патріотичного виховання, які приймають безпосередню і опосередковану участь у формуванні національної свідомості підростаючого покоління. Подальшого дослідження і експериментальної перевірки потребує питання практичної реалізації ідей спортивно-патріотичного виховання учнівської молоді в межах закладів загальної середньої освіти і поза ними.
Посилання
Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / [упоряд. Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М.]. [Б. м., 2016?]. 40 с.
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12
Бех І. Д., Чорна К. І. Програма українського національного виховання дітей та учнівської молоді. Київ : ІПВ, 2014. 29 с.
Отравенко О. В. Національно-патріотична спрямованість професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 6 (303), Жовтень. 2016. Ч. 1. С. 272-281.
Отравенко О. В., Пелипась Д. С. Спортивно-патріотичне виховання як складова якісної професійної підготовки майбутніх фахівців. Grailof Science. International scientific journal. № 28 (June, 2023). 2023. № 28. С. 393-398. URL : https://doi.org/10.36074/grail-of-science.09.06.2023.63
Караман О. Л. Національно-патріотичне виховання дітей і молоді в різних інститутах соціалізації. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка № 7 (296), 2015. С. 219-234.
Онопрієнко О. М., Онопрієнко О. В. Педагогічні засади патріотичного виховання в сучасній освітній парадигмі вищої школи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 143. С. 77-80.
Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Т. 2. Київ : Вид-во «Радянська школа», 1976. С. 149-419.
Карпенко М. І. Формування культури здоровʼя школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ, 2013. 226 с.