ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА В СУЧАСНОМУ ЦИФРОВОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.06Ключові слова:
Інформаційна безпека, цифрова епоха, майбутні вчителі інформатики, кібербезпека, педагогічна підготовка, цифрова культура, виховна роботаАнотація
У статті розглядаються актуальні питання інформаційної безпеки в освітньому середовищі, зокрема з акцентом на підготовку майбутніх вчителів інформатики до виховання молодого, свідомого та інформаційно-компетентного покоління. У світлі швидкого розвитку цифрових технологій та їх інтеграції в освітній процес, викладачі повинні не лише оволодіти новітніми знаннями у сфері інформаційних технологій, але й навчити здобувачів освіти критично мислити, розуміти ризики і відповідально використовувати інформаційні ресурси. Методологія дослідження базується на системному аналізі світової наукової літератури, міжнародних досліджень, а також прогресивної педагогічної практики і виховних компонентів підготовки, що дає змогу охопити широкий спектр напрямків у цій важливій темі.
Представлено детальний аналіз основних складових інформаційної безпеки, включаючи технічні, організаційні та педагогічні аспекти, які визначають безпечне навчальне середовище. Зокрема, визначено показники готовності вчителів до забезпечення захищеності інформаційних ресурсів, а також розкрито ключові компетенції вчителя у формуванні цифрової культури та цифрової грамотності здобувачів освіти. Ці компетенції включають в себе не лише знання щодо використання сучасних технологій, але й здатність навчити здобувачів освіти розпізнавати фейки, захищати свої особисті дані та дотримуватись етики у віртуальному просторі. Метою є систематизація існуючих знань та формулювання практичних рекомендацій для викладачів педагогічних університетів, акцентуючи увагу на виховних аспектах у контексті цифровізації, які мають першочергове значення для формування безпечного та ефективного освітнього середовища в умовах сучасного інформаційного суспільства.
Посилання
Горська К. Кібербезпека та інноваційне цифрове освітнє середовище.
URL : https://www.researchgate.net/profile/KaterynaHorska/publication/348054972_
CYBERSECURITY_AND_INNOVATIVE_DIGITAL_EDUCATIONAL_ENVIRONMENT/links
/62f2213145322476938f3c26/CYBERSECURITY-AND-INNOVATIVE-DIGITAL-EDUCATIONAL-ENVIRONMENT.pdf_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9
uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19 http://kabfizroippo.at.ua/Seminar/Book_AVV.pdf.
NCC Group. Формування кіберстійкості у вищій освіті / NCC Group.
URL : https://www.timeshighereducation.com/campus/building-cyber-resilience-higher-education
Гамбург І. Деякі нові тенденції в освіті та підготовці з кібербезпеки для підприємців. URL: https://www.researchgate.net/publication/372443237_Some_Emerging_Trends_in
_Cybersecurity_Education_and_Training_for_Entrepreneurs/fulltext/64b72fe195
bbbe0c6e467a43/Some-Emerging-Trends-in-Cybersecurity-Education-and-Training-for-Entrepreneurs.pdf_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0a
W9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
http://kabfizroippo.at.ua/Seminar/Book_AVV.pdf.
Гільєн-Гамес Ф. Д. Цифрова безпека в освітніх контекстах: цифрова компетентність та виклики для належної практики. URL : https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/07380569.2024.2390319?needAccess=true
Муковіз О., Красюк Л., Моцик Р. Педагогічні умови формування інформаційно-цифрової компетентності в молодших школярів на уроках інформатики.
URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2023/1/2.pdf
Торрес-Ернандес Н., Гальєго-Арруфат М-Х. Індикатори для оцінювання цифрової компетентності майбутніх учителів у галузі безпеки: Систематичний огляд.
URL : https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10639-022-10978-w.pdf