ГОТОВНІСТЬ ДО ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.05

Ключові слова:

майбутні вихователі закладів дошкільної освіти, професійна діяльність, професійний імідж, партнерська взаємодія, готовність, діти раннього та дошкільного віку

Анотація

У статті схарактеризовано готовність до партнерської взаємодії як складову професійного іміджу майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Проаналізовані актуальні позиції вітчизняних науковців з питань професійного іміджу вихователів закладів дошкільної освіти та розуміння партнерської взаємодії у сфері дошкілля. Акцентовано увагу на тому, що професійний імідж майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти є вагомим аспектом їхньої успішної кар’єри, що відображає не лише зовнішній вигляд, але й внутрішні якості, професійні знання, навички та вміння; сприяє встановленню довіри та поваги з боку вихованців, їхніх батьків, колективу ЗДО, громадськості, а також підвищує ефективність освітньо-виховного процесу. Відповідно, однією із вагомих складових професійного іміджу названо сформовану у майбутніх вихователів готовність до партнерської взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу ЗДО. Це – комплексний феномен, що включає в себе: усвідомлення важливості партнерства з батьками та іншими учасниками освітнього процесу, позитивне ставлення до співпраці, мотивацію до встановлення та підтримки партнерських відносин, знання принципів та форм партнерської взаємодії, володіння комунікативними навичками, здатність до емпатії та розуміння потреб інших, вміння вирішувати конфліктні ситуації, здатність до самоаналізу та оцінки ефективності власної діяльності, готовність до постійного самовдосконалення. Готовність майбутніх вихователів до партнерської взаємодії є ключовим аспектом їхньої професійної підготовки, що передбачає набуття не тільки фахових знань, умінь, навичок, а й особистісних та професійних якостей, мотивації до здійснення співпраці з усіма учасниками освітнього процесу закладів дошкільної освіти. Формування означеної готовності – це безперервний процес, який здійснюється не тільки у процесі навчання майбутніх фахівців дошкільної освіти, а й триває протягом усієї професійної діяльності.

Посилання

Апрєлєва І. В. Готовність майбутніх педагогів до партнерської взаємодії з батьками як важлива складова гуманізації дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 89. Київ : видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 5-10.

Взаємодія закладу дошкільної освіти та сім’ї у вихованні самостійності дітей старшого дошкільного віку : навчально-методичний посібник / укл. : О. В. Лісовець. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2022. 99 с.

Йокоб А. Професійний імідж майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти як проблема психолого-педагогічних студій. Молодь і ринок. 2022. № 7-8 (205-206). С. 159-162.

Козлова О. Г. Відображення особистісно-професійного іміджу вчителя у феномені педагогічної майстерності. Постметодика. 2012. № 6. С. 40-44.

Коханова О. П. Дослідження специфіки партнерської взаємодії в процесі фахового навчання майбутніх учителів. Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Проблеми сучасної психології. 2010. Випуск 10. С. 336-344.

Марєєва Т. Професійний імідж вихователів дошкільних навчальних закладів і його структура. Науковий погляд у майбутнє. 2017. № 3 (06-03). С. 10-19.

Онаць О., Данко А. Психологічні аспекти педагогіки партнерської взаємодії в закладах освіти в підручнику для керівника. Проблеми сучасного підручника. 2023. № 29. С. 172-184.

Педагогічне партнерство ЗДО з учасниками освітнього процесу : навчально-методичний посібник / укл. Л. В. Бобро. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2024. 146 с.

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Мінекономіки України № 755-21 від 19.10.2021 р. URL : https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Татаринцева Г. Методологічні підходи до визначення поняття «партнерство». Наука молода. 2007. № 8. С. 145-150.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ