МЕТОДИКА ОПРАЦЮВАННЯ ПСИХОАНАЛІТИЧНОГО ТА ЕКЗИСТЕНЦІЙНОГО ДИСКУРСІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ РОМАНІВ В. ДОМОНТОВИЧА ТА Г. ГЕССЕ: КОМПАРАТИВІСТИЧНИЙ ПІДХІД

Ліпницька І. М., Григоренко І. В., Гальона Н. П.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.11

Ключові слова:

компаративістика, психоаналіз, модернізм, внутрішній монолог, структура, екзистенційний дискурс, фройдизм, юнгіанство, методика викладання

Анотація

Вивчення модерністської літератури передбачає не лише засвоєння фактологічного матеріалу, але й оволодіння методами міждисциплінарного аналізу. Поєднання психоаналітичної критики та екзистенційної філософії дозволяє глибше розкрити природу художньої суб'єктивності в літературі модернізму. У сучасному освітньому процесі важливо створити умови для рефлексії над темами ідентичності, свободи, кризи, втрати та відчуження, які є наскрізними у модерністському наративі. Аналізуючи твори Віктора Домонтовича та Германа Гессе, здобувачі розширюють досвід критичного мислення та навички трансформації філософських концептів у аналітичні інструменти.

У статті запропоновано модель компаративного дослідження романів "Без ґрунту" Віктора Домонтовича та "Степовий вовк" Германа Гессе. Методологія спирається на поєднання психоаналітичного та екзистенційного підходів, з особливою увагою до внутрішнього монологу, символізму та фрагментарної структури як спільної поетики модерністської прози. Надано дидактичні рекомендації, зразки аналітичних завдань, модулі для практичних занять.

Романи “Без ґрунту” В. Домонтовича та “Степовий вовк” Г. Гессе становлять ідеальну платформу для практичного застосування міждисциплінарного аналізу: психоаналізу (Фройд, Юнг), екзистенціалізму (Сартр, Камю) та поетики модернізму (фрагментація, символізм, саморефлексія). Цей підхід дозволяє здобувачам освіти опанувати складні аналітичні інструменти. Романи “Без ґрунту” та “Степовий вовк” демонструють типологічну схожість в інтерпретації особистісної кризи, роздвоєності свідомості, значущості символічного світу. У курсі компаративістики рекомендуємо розглядати ці твори у порівняльному аспекті як модель модерністської рефлексії.

Посилання

Агеєва В. Поетика парадокса : Інтелектуальна проза Віктора Петрова-Домонтовича. Київ : Факт, 2006. 432 с.

Балей С. З. Психологія творчості Шевченка. Збруч. 2016. 9 березня. URL : https://zbruc.eu/node/48532

Волощук Є. Духовні та естетичні засади модернізму (на матеріалі німецькомовних літератур). Вікно у світ. 2006. № 1. С. 46-76.

Гессе Г. Степовий вовк / пер. з нім. Є. Поповича. Харків : Фоліо, 2011. 283 с.

Давидова Т. І. Шлях до себе : роман “Степовий вовк” крізь призму юнгіанського процесу індивідуації. Антропологічні виміри філософських досліджень. 2015. Вип. 7. С. 28-35. URL : https://doi.org/10.15802/ampr2015/43391

Домонтович В. Без ґрунту. Київ : Гелікон, 2000. 520с.

Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ : Основи-Stretovych, 2024. 632 с.

Hermann Hesse. Die Gedichte. Frankfurt a.M. : Suhrkamp Verlag, 2002. 848S.

Limberg Renate. Therapeutische Aspekte in der Malerei Hermann Hesses. URL : https://hesse.projects.gss.ucsb.edu/papers/limberg-r.html .

Mileck Joseph. Hermann Hesse. Dichter, Sucher, Bekenner. Biographie. Suhrkamp Taschentuch Verlag. Frankfurt a. Main, 1987. S. 441.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ