ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНИХ ПРАКТИК ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Григоров Г. А., Григорова М. О., Великодна Є. М., Даліба О. К., Рудень В. Б.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.06Ключові слова:
екологічне виховання, дошкільна освіта, природоорієнтоване навчання, екологічна свідомість, екологічна культура, екологічні програми, підвищення кваліфікації педагогів, сталий розвитокАнотація
Сучасні екологічні виклики, такі як зміна клімату, забруднення навколишнього середовища та проблема утилізації відходів, зумовлюють необхідність формування екологічної культури вже на етапі дошкільного дитинства. У статті проведено аналіз методологічних підходів в галузі екологічної культури та свідомості дітей молодшого віку в різних країнах та розглянуто можливість впровадження деяких з них у систему вітчизняного екологічного виховання. Автори обґрунтовують, що саме ранній вік є найбільш сензитивним періодом для закладення основ відповідального ставлення до природи, а ключову роль у цьому процесі відіграє не тільки кваліфікований вихователь, а й оптимальне освітнє середовище, яке надає можливість до отримання практичного досвіду взаємодії з природою.
У дослідженні проводиться комплексний огляд міжнародного досвіду впровадження інноваційних моделей екологічної освіти. Детально аналізуються такі практики, як німецькі «лісові дитячі садки», де навчання відбувається в природному середовищі; шведська програма «Class Mulle», заснована на грі та використанні природного середовища; американські програми «Project Learning Tree» та «Aquatic Project WILD», що орієнтовані на дослідницьку діяльність; а також японський підхід, який інтегрує національні культурні особливості в екологічне виховання. Кожна з цих моделей демонструє позитивний вплив не лише на екологічну свідомість, але й на когнітивний, фізичний, емоційний та соціальний розвиток дітей.
На основі вивченого досвіду стаття пропонує конкретні практичні рекомендації для створення ефективного еколого-освітнього середовища в дошкільних закладах. Серед них: організація просторів з натуральними матеріалами (дерево, каміння), створення лесоподібних зон для дослідницької та творчої діяльності, встановлення компостерів та резервуарів для дощової води для демонстрації природних циклів, використання обладнання на відновлюваних джерелах енергії.
Окремо акцентується увага на критичній ролі людського фактору – вихователів та батьків. Підкреслюється, що без підвищення їхньої екологічної обізнаності та чуттєвості до природи неможливо забезпечити якісне та довгострокове екологічне виховання. Запропоновано заходи щодо вдосконалення підготовки педагогів через збагачення навчальних програм та організацію курсів підвищення кваліфікації, а також просвітницьку роботу з батьками через лекції, семінари та спільні заходи.
У висновках зазначається, що успішна реалізація екологічного виховання можлива за умови створення збагаченого природного середовища, системної підготовки педагогів на основі апробованих міжнародних методик та їхньої адаптації до національного контексту, а також активного залучення родин до формування екологічної культури майбутніх поколінь.
Посилання
Басюк Д. І., Cрібна С. В., Примак Т. Ю. Досвід країн європейського союзу щодо розвитку смарт - дестинацій. Ефективна економіка. 2019. № 1. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=
&z=6823.
Про затвердження Концепції екологічної освіти в Україні: Рішення колегії міністерства освіти і науки України № 13/6-19 від 20.12.2001. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text.
Alignment of Project Learning Tree Environmental Education Pre K-8 Activity Guide To California English-Language Arts Content Standarns. 2008. 48 p. URL : https://class.ucanr.edu/sites/default
/files/2014-11/201187.pdf.
Ariemann-Hagser E., Elliott S. Transcultural explorations in nature-based early childhood education. The Changing World of the Outdoor Learning in Europe, 2018. P. 89-103.
Aslan A., Zhu C. Investigating variables predicting Turkish pre‐service teachers’ integration of ICT into teaching practices. British Journal of Educational Technology. 2017. Vol. 48, no 2. P. 552–570.
Bancalari K., Glettler Ch., Kaplenig R., Schweinberger J. Waldkindergärten in Österreich Elementare Bildung im Wald. 2021. 72 p. URL : https://www.bfw.gv.at/wp-content/uploads/gcw_waldkindergarten
_2021_2.pdf.
Chawla L. Childhood nature connection and constructive hope: A review of research on connecting with nature and coping with environmental loss. People and Nature. 2020. Vol. 2 (3). P. 619–642.
Dzhura N. М., Prystaiko M. Y. Building environmental awareness among preschoolers. SWorldJournal. 2020. Issue 6. Part 4. Р. 69-72.
Kiener S. Zum Forschungsstand über Waldkindergärten. Schweiz. Z. Forstwes. 2004. Vol. 155 (3–4). P. 71–76. URL : https://buntspechte-cappel.de/wp-content/uploads/2016/03/ForschungWaldkindergarten.pdf
Konzeption des Waldkindergartens Sahlenburg, 2020. 26 p. URL : https://www.paritaetischer.de
/fileadmin/Kreisverbaende/Cuxhaven/Kindertagesstaetten/
Konzeption_des_Waldkindergartens_Sahlenburg_April_2020.pdf.
Michiko I., Sue E., Midori M., Hiroe K. Nature-based early childhood activities as environmental education?: A review of Japanese and Australian perspectives. Japanese Journal of Environmental Education. 2019. Vol. 28-4. P. 22-28.
National Institute for Educational Policy Research. Teacher’s Handbook for Environmental Education for Kindergartens and Primary Schools. 2018. URL : http://www.nier.go.jp/taihatsu/pdf/kankyo_k_n_e.pdf.