ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА І СТУДЕНТА В ХОДІ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.03Ключові слова:
дослідницькі уміння, проблемне навчання, проблема, задача, майбутній педагог, творча активність, методи, форми, прийомиАнотація
У статті розглядаються особливості реалізації дослідницьких умінь в процесі підготовки майбутнього вчителя іноземної мови та основні ідеї проблемного навчання, методи й прийоми, організаційні форми та засоби доцільного використання навчальних проблемних ситуацій, постановки і вирішення навчальних проблем, способи пред’явлення їх викладачем, прийняття та вирішення студентами проблем. Доведено, що однією з необхідних умов ефективної реалізації дослідницьких умінь у вищому навчальному закладі є співпраця, співробітництво викладача та студентів. Різноманітні визначення поняття дослідницьких умінь зумовлюють й різну їх класифікацію. Рівень розвитку творчого потенціалу в кожного педагога свій. Цей факт виключає усереднення в освіті, обумовлює необхідність особистісно орієнтованого навчання, врахування специфіки професійної підготовки студентів, їх інтересів та потреб, здібностей та можливостей. Іноземна мова виступає як засіб комунікації, спілкування з представниками інших націй, отже в освіті продовжує розвиватися і надалі культурологічний або інтеркультурний підхід у навчанні в рамках концепції “діалогу культур”, з метою формування полімовної грамотності студентів.
Однією з головних цінностей майбутнього педагога стає творча активність, а, відповідно, найефективнішим методом формування дослідницьких умінь в студентів – майбутніх учителів іноземної мови, на нашу думку, стає раціональне використання елементів проблемно-пошукового навчання у всіх формах вузівської навчальної роботи: лекціях, семінарах, практичних заняттях, педагогічній практиці, курсових і дипломних роботах та ін. Однією з умов формування дослідницьких умінь майбутніх учителів іноземних мов є наявність суб’єкт-суб’єктної взаємодії. Така умова потребує постановки проблемного запитання у доступній формі.
Отже, для розвитку здатності майбутнього вчителя іноземної мови впроваджувати дослідницькі уміння у процес навчання необхідно оновлювати не лише зміст навчальних програм з усіх дисциплін, а й методики їх викладання; наполегливо впроваджувати в навчальний процес дискусійну форму проведення практичних занять; передбачати для студентів самостійний пошук причинно-наслідкових зв’язків і закономірностей суспільних процесів та явищ; проводити творчі конкурси студентських робіт.
Посилання
Andrushchenko V . P . Svitanok Yevropy: Problema formuvannia novoho uchytelia dlia obiednanoi Yevropy KhKhI stolittia. Kyiv, 2011. 1099 s.
Andrushchenko V . P ., Vovk L . P . Istoriia vyshchoi pedahohichnoi osvity v konteksti tsinnostei sotsiokulturnykh system. Pamiat stolit. 2006. 3-4.
Amonashvyly S h. A . Psykholohycheskye osnov pedahohiky sotrudnychestva. Kyiv : Rad. Shkola, 1991. 110 s.
Zahalna psykholohiia : pidruchnyk / za zah. red. akad. S. D. Maksymenka. 2-he vyd., pererobl. i dop.
Vinnytsia : Nova Knyha, 2004. – 704 s.
Karamushka L . M . Psykholohiia osvitnoho menedzhmentu : navch. posibnyk dlia studentiv vyshch. navch. zakladiv. Kyiv : Lybid, 2004. 424 s.
Kostiuk H. S. Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti. Kyiv, 1989. 248 s. S. 22.
Lozova V. I., Trotsko H. V. Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia : navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh navchalnykh zakladiv). Kharkiv, 1997. 338 s.
Matyushkin A. M. Teoreticheskie voprosy problemnogo obucheniya. Hrestomatiya po vozrastnoj i ped. psihologii. Raboty sovetskih psihologov perioda 1946–1980 gg. / pod red. I. I. Ilyasova, V. Ya. Lyaudis.
Moskva : Izd-vo Mosk.un-ta, 1981. – S. 274-279.
Pidkasistyj P. I. Pedagogika. – Moskva, 1997.
Rubinshtejn S. L. O myshlenii i putyah ego issledovaniya. – Moskva : Chelovek i mir, 1958. 146 s.
Fridman L. M. Pedagogicheskij opyt glazami psihologa : kn. dlya uchitelya. Moskva, 1987. 224 s. H utorskoj A . V . Pedagogicheskie sredstva realizacii evristicheskogo potenciala obrazovaniya.
Pedagogika. 2009. 3. S. 17-24.