ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ЯК МІЖДИСЦИПЛІНАРНЕ ПОНЯТТЯ

Автор(и)

  • Т. Л. Груба

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.07

Ключові слова:

мовна особистість, антропоцентричний аспект, соціоцентричний аспект, дисциплінарний аспект

Анотація

У статті на основі аналізу спеціальної літератури з психології, лінгвістики, лінгводидактики висвітлено основні проблеми, які розробляють дослідники мовної особистості, наведено визначення, виокремлено три аспекти, за якими сформульовано поняття “мовна особистість”: антропоцентричний, соціоцентричний, дисциплінарний. Особливу увагу приділено лінгвістичному й лінгводидактичному напрямам дослідження. У результаті аналізу й синтезу семантичного наповнення поняття “мовна особистість” визначено складність і неоднорідність цього утворення, його динаміку, оскільки мовна особистість перебуває в постійному розвитку під впливом соціокультурних умов і обставин. Доведено, що виокремлені науковцями аспекти дослідження мовної особистості взаємопов’язані, бо виходять “за межі” певної наукової галузі, взаємодіють, доповнюють одне одного, стають основою для виділення нових, що виникають під впливом різних умов, а також сутнісних характеристик мовної особистості.

У сучасних соціокультурних реаліях зростає актуальність формування національно свідомої мовної особистості, яка здатна взяти відповідальність за долю рідної мови, за власний мовленнєвий вчинок. Останні дослідження доводять нерозривність між мовною особистістю, мовною ментальністю й національним характером, оскільки в мові кодуються глибинні пласти національної самосвідомості, культурної самобутності народу. Отже, культурна спадкоємність, як спосіб зв’язку між поколіннями даного народу, можлива лише через мову. Всі інші форми спадкоємності (матеріальна культура з усім її різноманіттям, різновиди художньої творчості) вторинні щодо мови.

Акцентовано на складності структури поняття “мовна особистість” з огляду на його розгляд у широкому контексті (знання мови, володіння мовними засобами, прагнення дослідників виокремити низку окремих компетенцій/компетентностей тощо).

Посилання

Bodnar, A. Ya., Makarenko, E. M. (2005). Vzaiemodiia movnykh i mentalnykh struktur u formuvanni natsionalnoi samosvidomosti (na prykladi ukrainskoi ta rosiiskoi mov) [Elektronnyi resurs]. Nauk. zap.

NaUKMA. Ser. Ped., psykhol. nauky ta sots. robota. T. 4 7. S. 5 6-60. URL : http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7755/Bodnar_Vzayemodiya_movnykh_i_mental nykh_struktur.pdf

Vajsgerber, J. L. (2004). Rodnoj yazyk i formirovanie duha / per. s nem., vstup. st. i komment.

O. A. Radchenko. Izd. 2-e, ispr. i dop. Moskva : Editorial URSS, 232 s.

Holub, N . (2003) Oznaky kompetentnosti movnoi osobystosti uchnia. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. 1 (48). S. 45-52. URL: http://lib.iitta.gov.ua/3362/

Holubovska, I. O. (2008). Movna osobystist yak linhvokulturnyi fenomen [Elektronnyi resurs]. Studia Linguistica : zb. nauk. prats. Kyiv : Vydav.-polihraf. tsentr “Kyivskyi universytet”, Vyp. 1. S. 25-33.

URL : http://www.philology.kiev.ua/library/zagal/Studia_Linguistica_1/025_033.pdf

Horoshkina, O . M . (2009). Formuvannia movnoi osobystosti vypusknyka profilnoi shkoly: linhvodydaktychnyi aspekt [Elektronnyi resurs]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P . D rahomanova. Seriia 8. Filolohichni nauky. (movoznavstvo i literaturoznavstvo) : zbirnyk naukovykh prats / v idp. red. L. I . M atsko. Kyiv : NPU imeni M. P . Drahomanova, Vyp. 3 : do 175-richchia NPU im. M. P. D rahomanova. S. 206-211. URL : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2318

Iermolenko, S ., Matsko, L . (1994). Navchalno-vykhovna kontseptsiia vyvchennia ukrainskoi (derzhavnoi) movy. Dyvoslovo. 7. S. 28-33.

Zahnitko, A. P. (2013). Slovnyk suchasnoi linhvistyky : poniattia i terminy : u 4 t. Donetsk : DonNU, T. 2. 350 s.

Zahnitko, A., Zahnitko, N. (2016). Teoriia suchasnoi linhvopersonolohii: rivni y katehorii [Elektronnyi resurs]. STUDIA UKRAINICA POSNANIENSIA, vol. IV . pp. 23 -32. URL : https://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/download/5796/5866

Ivancova, E. V. (2010). O termine “yazykovaya lichnost”: istoki, problemy, perspektivy ispolzovaniya [Elektronnij resurs]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya. 4 (12). S. 24-32.

URL : http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000460911

Karaulov, Yu. N. (2010). Russkij yazyk i yazykovaya lichnost. Izd. 7. Moskva : Izdatelstvo LKI, 264 s.

Krasnkh, V. V. (2003). “Svii” sredy “chuzhykh”: myf yly realnost? Moskva : YTDHK “Hnozys”, 375 s.

Kulyk, O., Ruban, I. (2014). Movna y movlennieva osobystist: problema definitsii [Elektronnyi resurs].

Teoretychna i dydaktychna filolohiia. Vyp. 17. S. 76-89. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tidf_2014_17_9

Kucherenko, I. A. (2014). Urok – naispryiatlyvishe seredovyshche rozvytku movnoi osobystosti uchnia osnovnoi shkoly [Elektronnyi resurs]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 8.

Filolohichni nauky (movoznavstvo i literaturoznavstvo) : zb. naukovykh prats. Vyp. 5 / za red. akademika L. I. M atsko. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P . D rahomanova, S. 3 26-333. URL : http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/7124/1/Kucherenko.pdf

Mamchur, L. I. (2016). Rozvytok movnoi osobystosti priorytetnyi napriam suchasnoi linhvodydaktyky [Elektronnyi resurs]. Aktualni problemy linhvodydaktyky: realii ta perspektyvy : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii / z a zah. red. I. V . H aidaienko. Kherson, S. 1 05-111. URL : https://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/6789/6388/1/Mamchur%20L.%20Rozvutok%20movnoi%20o sobustosti.pdf

M atsko, L . I . (2013). Movna osobystist Andriia Malyshka yak linhvokulturolohichnyi fenomen natsionalnoho vykhovannia u svitli linhvofilosofii [Elektronnyi resurs]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16 : Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky. Vyp. 20.

S. 141-146. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2013_20_37

Nidzelska, Y u. M . Spivvidnoshennia sutnostei tsinnosti, otsinka ta movna osobystist u linhvistytsi [Elektronnyi resurs]. Suchasnyi stan i perspektyvy linhvistychnykh doslidzhen ta problem perekladu : Vseukrainska naukova konferentsiia pamiati doktora filolohichnykh nauk, profesora D. I. Kveselevycha.

URL : http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/17786

O vsiienko, L . Formuvannia movnoi osobystosti studenta-filoloha na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Elektronnyi resurs]. URL : http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/bitstream/handle/ 8989898989/187/Formuvannia movnoi osobystosti studenta-filoloha na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu.pdf?sequence=1&isAllowed=

Romanchenko, A. P. (2016). Movna, komunikatyvna, dyskursyvna osobystist: problema koreliatsii poniat [Elektronnyi resurs]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia : Filolohiia.

Vyp. 25(1). S. 68-70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2016_25(1)__21

S lovnyk-dovidnyk z ukrainskoi linhvodydaktyky : navchalnyi posibnyk / k ol. avtoriv za red.

M. Pentyliuk. Kyiv : Lenvit, 2015. 320 s.

Struhanets, L. (2012). Poniattia “movna osobystist” v ukrainistytsi [Elektronnyi resurs]. Kultura slova.

Vyp. 7 7. S. 1 27-133. URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/110242/22-Struhanets.pdf?sequence=1

U krainska mova : korotkyi tlumachnyi slovnyk linhvistychnykh terminiv / S . Y a. Y ermolenko, S. P. Bybyk, O. H. Todor ; za red. S. Ya. Yermolenko. Kyiv : Lybid, 2001. 224 s.

Shabat-Savka, S. (2011). Komunikatyvna intentsiia i psykhomentalnyi prostir movnoi osobystosti [Elektronnyi resurs]. Mova i kultura. Vyp. 14, t. 4. S. 44-50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mik_2011_14_4_9

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-16

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ