ЕКЗИСТЕНЦІЙНИЙ ЗМІСТ ОСНОВНИХ ІДЕЙ В ІНТИМНО-МЕДИТАТИВНІЙ ЛІРИЦІ Т. Г. ШЕВЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.13Ключові слова:
екзистенція, свобода, дійсне і недійсне існування, турбота, внутрішній монолог, пошук шляхів вибору самореалізації в суспільствіАнотація
Аналізуються проблеми інтимно-медитативної лірики Т. Г. Шевченка, написаної у період після його повернення із заслання. Обґрунтовується принциповий антропоцентризм, притаманний світосприйняттю Т. Г. Шевченка, який зумовлює осягнення навколишнього світу, природи України, історії і культури українського народу крізь призму нерозривності людського буття і світу, суб’єктивного і об’єктивного, турбот, переживань, потреб і прагнень особистості.
У статті наведено дослідження нових аспектів екзистенційного змісту конфлікту в інтимно-медитативній поезії Т. Г. Шевченка, створеній в останні роки його життя.
Внутрішній душевний конфлікт людини (прагнення до свободи і відсутність її) тут чітко простежується в кожному з рядків поезії, які виражають прагнення її екзистенції вийти в безкінечне, позачасове, трансцендентне буття за допомогою медитації.
Аналіз інтимно-медитативної лірики Т. Г. Шевченка свідчить про наявність у ній цілого “розсипу” глибоких ідей, що носять екзистенційний характер і мають велику сучасну філософську цінність.
Поет стверджує, що бездуховне суспільство сприяє падінню моральних цінностей і створює умови, за яких гостро постають проблеми існування людини, її занедбаності, сприйняття світу як чужого, ворожого для неї; затверджує необхідність утвердження в суспільстві доленосних людських цінностей (добра, обов’язку, справедливості, краси, віри, та ін.); констатує необхідність утвердження в суспільстві свободи, як одного з основних визначень людського буття. Свобода для Т. Г. Шевченка – це мета існування людини; переконання в тому, що людина може стати щасливою лише за умови, що її народ також щасливий.
Реалізується наскрізна теза дослідження – для Кобзаря весь світ уособлює Україна. Для нього Україна – екзистенційний стан свого індивідуального буття.
Посилання
Doroshkevych O. K. (1926). Trahediia samotnoho zhyttia. Zhyttia y revoliutsiia. 9. S. 83.
Kovtun Yu. I. (2003). Tarasovi muzy. Kyiv : Ukraina, 206 s.
Meizerska T. S. (1996). Slovo Shevchenka: mif, metafora, istoriia. Naukove ese. Odesa : Astroprynt, 61 s.
Movchaniuk V. P. (1993). Medytatyvna liryka T. H. Shevchenka. Kyiv : Nauk. dumka, 146 s.
Nenadkevych Y e. O . (1956). Tvorchist T . H . Shevchenka pislia zaslannia 1857–1858 rr. Kyiv : Derzhkhudlit, 105 s.
Fedchenko P. M. (1989). T. H. Shevchenko. Kyiv : Nauk. dumka, 236 s.
Shevelov Yu. V. 1860 rik u tvorchosti T. Shevchenka. Zapysky naukovoho tovarystva im. T. Shevchenka.
Pratsi filolohichnoi sektsii. T. 224. Lviv : LDU. S. 101-109.
Shevchenko T. H. (2001). Zibrannia tvoriv : u 6 t. T. 2 : Poeziia 1847–1861 / redkol. : M. H. Zhulynskyi (holova) ta in. Kyiv : Nauk.dumka, 784 s.
Shevchuk V . O . (1994). Universalna kartyna svitu u tvorchosti pysmennykiv ukrainskoho baroko.
Ukraina. Nauka i kultura. Vyp. 28. S. 192-201.