ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З КОМП’ЮТЕРНИХ НАУК ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТЕХНІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.17Ключові слова:
технічна підготовка, педагогічні умови, інтелектуальні уміння, структура інтелектуальних умінь, майбутній фахівець з комп’ютерних наукАнотація
У статті розглянуто та проаналізовано науково-педагогічні джерела, що розкривають сутнісні аспекти технічної складової професійної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій до професійної діяльності. Визначено та обґрунтовано педагогічні умови, необхідні для забезпечення розвитку інтелектуальних умінь майбутніх ІТ-фахівців під час навчання технічних дисциплін. На основі аналізу джерел з питань розвитку інтелектуальних вмінь студентів визначено завдання дослідження їх структури. Вказано на важливість розвитку інтелектуальних умінь в студента, що є невід’ємною складовою процесу формування професійних компетентностей майбутнього фахівця.
Визначенно і обґрунтувано педагогічні умови та вибір засобів, що забезпечують формування структури інтелектуальних умінь майбутніх фахівців ІТ-галузі. Основою інтелектуальних умінь є система інтелектуальних дій, що складаються з логічних мисленнєвих операцій (прийомів): аналіз, синтез, виділення головного, порівняння, узагальнення, систематизація, конкретизація, абстрагування, доведення, моделювання, прогнозування. Інтелектуальні вміння не даються від народження в готовому вигляді, вони є одночасно і результатом, і умовою розвитку, що здійснюється в процесі навчання і виховання, під час взаємодії з навколишнім середовищем.
Нарощування кожного інтелектуального уміння у процесі вивчення технічних дисциплін можна реалізувати шляхом урізноманітнення вправ, ситуативних завдань, проектів. Психологічні механізми інтелектуальної поведінки формуються, а структура інтелекту емпірично залежить від процесів його формування. Чинником, який визначає успіх людини в тій або іншій складній реальній діяльності, є не рівень розвитку тих або інших інтелектуальних механізмів, які виявляються при виконанні тестів інтелекту, а інтелектуальний потенціал, який обумовлює можливість формування нових механізмів.Посилання
Malezhyk, P . M . (2018). Vyznachennia struktury hotovnosti maibutnikh IT-fakhivtsiv do profesiinoi diialnosti yak pedahohichna problema. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Pedahohichni nauky.
Kropyvnytskyi, Vyp. 173, S. 130-135.
Bodnenko, T . V . (2016). Profesiino-oriientovane navchannia tekhnichnykh dystsyplin maibutnikh fakhivtsiv kompiuternykh system : monohrafiia. Cherkasy : vydavnytstvo “InterlihaTOR”, 372 s.
Voitovych, I . S . (2013). Profesiino oriientovana tekhnichna pidhotovka maibutnikh uchyteliv informatyky : monohrafiia. Kyiv : RVV NPU imeni M. P. Drahomanova, 352 s.
Zharkykh, Y u. S . (2005). Zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u navchanni. Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. Naukovi zapysky. T. IX: radiofizychnyi f-t, viiskovyi in.-t. S. 42-47.
Zakharova, I. V., Polishchuk, N . M. Formuvannia modeli informatsiinoi haluzi [Elektronnyi resurs].
URL : http//www. Nbuv.gov.ua / portal / soc – gum / vchu / N120p 019 – 024. Pdf. C.20.
Korchevskyi, D . O . (2016). Intehratsiia zmistu profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii: teoriia i praktyka : monohrafiia. Kyiv : Pedahohichna dumka, 464 s.
Melnik, L. G. (2005). Na poroge informacionnogo obshestva. Sumy : ITD “Universitetskaya kniga”, 430 s.
Sejdametova, Z . S . (2007). Metodicheskaya sistema urovnevoj podgotovki budushih inzhenerov-programmistov po specialnosti “Informatika” : dis. … dokt. ped. nauk: 13.00.02. Kiyiv, 559 s.
Semerikov, S. O. (2009). Fundamentalizatsiia navchannia informatychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli : monohrafiia. Kyiv : NPU imeni M. P. Drahomanova, 340 s.
Natsionalna ramka kvalifikatsii [Elektronnyi resurs]. URL : http//zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-n#n37
Lovianova, I. V. (2004). Doslidzhennia rivniv sformovanosti intelektualnykh umin starshoklasnykiv.
Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly : zbirnyk naukovykh prats, Vyp. 7. S. 121-128.
Tarenko, L . B . (2008). Formirovanie intelektualnyh umenij studentov sredstvami informacionno-kommunikacionnyh tehnologij. Vestnik TIBSBI. 3.
Druzhinin, V. N. (1999). Psihologiya obshih sposobnostej. Sankt-Peterburg : Piter, 368 s.
Sylenok, H. A. (2014). Zdiisnennia intelektualnoho rozvytku studentiv pid chas navchannia matematyky maibutnikh ahrariiv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 5 (39). S. 397-405.
Malezhyk, P. M., Malezhyk, M. P. (2017). Osoblyvosti modeliuvannia metodychnoi systemy tekhnichnoi pidhotovky maibutnikh spetsialistiv z IKT. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Vyp. 12. S. 121-127.