СУЧАСНІ ВИМІРИ ТА ПРІОРИТЕТИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • С. І. Одайський

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.20

Ключові слова:

вища освіта, заклад вищої освіти (ЗВО), автономія, академічна мобільність, академічна свобода, якість вищої освіти, якість освітньої діяльності, Європейський простір вищої освіти (ЄПВО)

Анотація

Статтю присвячено розкриттю сучасних ідей, вимог, пріоритетів та позицій науковців у порівняльному аспекті щодо перспектив розвитку вищої освіти України та її інтеграції в європейський освітній простір. Акцентується увага на питанні вивчення й упровадження в діяльність вітчизняних ЗВО європейського досвіду вищої освіти та досягнень світових університетів, враховуючи автономію, академічну мобільність і академічні свободи. Окреслюються шляхи забезпечення якості вищої освіти та якості освітньої діяльності ЗВО в умовах суспільних змін.

Зроблено порівняльний аналіз ідей, вимог, пріоритетів, наукових позицій щодо перспектив та шляхів розвитку вищої освіти України в період реформаційних освітніх перетворень; акцентування тих аспектів, які пов’язані з вивченням і впровадженням європейського досвіду вищої освіти на засадах цілей і завдань Болонського процесу та досягнень університетів світового рівня; розкриття питань забезпечення системи якості вищої освіти та якості освітньої діяльності ЗВО, впровадження автономії, академічної мобільності та академічних свобод; висвітлення змін, що відбуваються в міжнародному і національному освітньому просторі на сучасному етапі його розвитку та знаходять своє відображення в нормативно-правових документах.

Закцентувано увагу на розв’язанні одного з важливіших завдань розвитку вищої освіти на сучасному етапі реформування й модернізації освітньої галузі, а саме: створення цілісної системи забезпечення якості вищої освіти України та успішну реалізацію її складових в контексті сучасних освітніх змін та впливів, базуючись на стратегічних цілях і завданнях вищої освіти. Науковій і освітянській спільноті важливо виконати далекоглядну суспільну місію – зберегти кращі надбання і здобутки української вищої школи та попередити втрату національної ідеї освіти, зміст якої полягає в збереженні і примноженні національних освітніх традицій.

Посилання

Bebko, S. (2018). Perspektyvy rozvytku rynku osvitnikh posluh Ukrainy z urakhuvanniam kytaiskoho dosvidu. Vyshcha shkola. 3. S. 62-70.

Bolonskyi protses 2020 – Prostir yevropeiskoi vyshchoi osvity u novomu desiatyrichchi. Komiunike Konferentsii Yevropeiskykh ministriv, vidpovidalnykh za vyshchu osvitu. Loven / Luven-la-Nev, 28-29 kvitnia 2009. URL: http://pedagogy.lnu.edu.ua/departments/ pedagogika/bolon/10.pdf.

Vsesvitnia deklaratsiia pro vyshchu osvitu dlia KhKhI stolittia: pidkhody i praktychni zakhody, 1998.

URL: http://euroeducation.org.ua/inshi-programni-dokumenty/1vsesvitnya-deklaraciya-pro-vyshchu-osvitu-dlya-hhi-stolittya-pidhody-i.

Hershunskyi B. S. Fylosofyia obrazovanyia dlia KhKhI veka (v poyskakh praktyko-oryentyrovannkh obrazovatelnkh kontseptsyi). Moskva : Sovershenstvo, 1998. 432 s.

Holovenkin V. (2014). Universytetska systema zabezpechennia yakosti. Vyshcha shkola. 11-12. S. 15-23.

Darahan, T., Tymoshenko, N., Vlasiuk, O. Avtonomiia vyshchykh navchalnykh zakladiv: normatyvno-pravovi akty, vstanovleni Zakonom Ukrainy “Pro vyshchu osvitu”. Vyshcha shkola. 2017. 7. S. 40–45.

Dohovor o Evropeiskom Soiuze. Maastrykht, 7 fevralia 1992 h. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/994_029.

Zinkovskyi, Yu. (2013). Imperatyv suchasnoi paradyhmy vyshchoi osvity. Vyshcha shkola. 9. S. 7-19.

Ivlieva, L., Sidorina, Ye., Karbovska, S. Perspektyvy innovatsiinoho rozvytku osvity. Vyshcha shkola. 2013. 10. S. 49-58.

Klimova, H. P. (2012). Innovatsiinyi rozvytok vyshchoi osvity Ukrainy: metodolohichnyi aspekt analizu.

Aktualni pytannia innovatsiinoho rozvytku: Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia. 3. S. 90– 105.

Klimova, H. P. (2016). Interpretatsiia poniattia “iakist vyshchoi osvity”: sotsioloho-filosofska refleksiia.

Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho : Visnyk Natsionalnoho universytetu. Seriia : Filosofiia. 3. S. 34-44.

Kremen, V. H. (2015). Problemy yakosti ukrainskoi osvity v konteksti suchasnykh tsyvilizatsiinykh zmin. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 1. S. 8-15.

Kuklin, O. V. Kontseptualni zasady innovatsiinoho rozvytku vyshchykh navchalnykh zakladiv. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op =1&z=1186.

Lynovytska, O. (2011). Akademichni svobody ta universytetska avtonomiia. Vyshcha osvita Ukrainy. 3. S. 27–31.

Pohrebniak, V., Dashkovska, O., Solodenko, A. 2018. Do problem stvorennia systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity u vitchyznianii vyshchii shkoli. Vyshcha shkola. 7-8. S. 21-27.

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 1 556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/1556-18.

Pro zainiatist naselennia : Zakon Ukrainy vid 05.07.2012 5067-VII. URL: http://zakon.rada.gov.ua /laws/show/5067-17.

Syladii, I. (2017). Novi tendentsii v rozvytku vitchyznianoi osvity. Vyshcha osvity Ukrainy. 1. S. 56-64.

Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: Rekomendatsii osvitnoi polityky. Kyiv : K.I.S., 2003. 296 s.

Sukharnikov, Yu. (2015). Metodolohichni zasady perebudovy i osuchasnennia vyshchoi osvity Ukrainy.

Vyshcha shkola. 11-12. S. 35-61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-16

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ