СИТУАЦІЇ ВИБОРУ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ УЧНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ У НАВЧАЛЬНО-МУЗИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.21Ключові слова:
ситуації вибору, креативність, навчально-музична діяльність, освітній процес, вчитель музики, учні підліткового вікуАнотація
У статті розглянуто найважливіший педагогічний засіб розвитку креативності підлітків, їх активності, самостійності та індивідуальності, яким виступає спеціально спроектована ситуація вибору в навчально-музичній діяльності, використання якої ставить школярів в умови, пов’язані з необхідністю віддати перевагу одному з варіантів, здійснити самостійний усвідомлений, адекватний і значимий вибір. Автор статті пропонує й мотивує ситуації реального вибору; ситуації вибору навчальних завдань різного рівня; ситуації вибору за певними критеріями; ситуації вибору навчальної мети, яка диференціюється за ступенем спрямованості; ситуації вибору за мотивацією досягнення мети. Простежено зв’язок між розвитком креативних якостей особистості учнів підліткового віку і ситуацією вибору в навчально-музичній діяльності; виявлено потенціал використання ситуації вибору як засобу розвитку креативності підлітків.
Розглянуто здатність до самостійної творчої діяльності і націленість на її результат, що сприяє підвищенню рівня креативності, представляє собою інтегровану якість особистості, в якій сфери психіки, властивості і якості учня пов’язані між собою.
До засобів, що активно впливають на розвиток креативності підлітків, належить ситуація вибору в навчально-музичній діяльності, яка виникає в результаті зіткнення різних поглядів, використання завдань з багатьма даними або вибору з декількох способів найбільш раціональних. Під ситуацією вибору розуміється сукупність обставин зовнішнього світу і внутрішнього стану людини, на тлі якого актуалізується необхідність пошуку і переваги однієї з прихованих або явних альтернатив.
Рішення завдань з неповними даними штовхає учнів на шлях самостійності добування знань, а постановка завдань із зайвими даними ставить їх перед проблемою вибору і оцінки знань, активізуючи тим самим їх пошукову діяльність.
Посилання
Kolyzaeva, N. G . (1989). Formirovanie adaptivnyh harakteristik lichnosti u studentov v nachalnom periode obucheniya : diss. ... kand. psih. nauk. L., 243 s.
Kudryavcev, V. T. Orudijnost i kreativnost: opyt logiko -psihologicheskogo analiza problemy (k kritike idei vybora) [Elektronnyj resurs]. URL: http//tovievich.ru>book/3/126/l.htm.
Maklakov, A . G . (2001). Lichnostnyj adaptacionnyj potencial: ego mobilizaciya i prognozirovanie v ekstremalnyh usloviyah. Psihologicheskij zhurnal. 1. S. 16-24.
Sysoieva, S . O . (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti : pidruchnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv. Kyiv : Milenium, 344 s.
Slastenin, V. A ., Podymova L . S . (1997). Pedagogika: Innovacionnaya deyatelnost. Moskva : IChP “Izdatelstvo Magistr”, 224 s.
Iaremenko, L. A. (2010). Kreatyvnist ta tvorchist yikh spilne ta vidminne. Vyshcha osvita Ukrainy. 4.
S. 117-123.