КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.26Ключові слова:
концептуальні засади, інформаційно-цифрова компетентність, методика навчання, фізика і технічні дисципліни, цифровізація, майбутні фахівці комп’ютерних технологійАнотація
Стаття присвячена проблемі окреслення концептуальних засад розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Дане дослідження набуло особливої актуальності в умовах цифровізації освіти. Встановлено, що за даного стану розвитку суспільства особливої ваги набуває фактор систематизації інформації, представленої у цифровому форматі. Узагальнюючи досвід електронізації освітнього процесу в інших державах, визначено концепцію електронізації та цифровізації освітнього процесу. Виходячи з сучасного розуміння науково-технічного прогресу, системна автоматизація викликала підготовку фахівця нового типу з якісно вищим рівнем професійної підготовки. Такий підхід передбачає перехід від екстенсивних до інтенсивних методів навчання фізики і технічних дисциплін на базі інформаційно-цифрових технологій. На основі проведеного аналізу розробили модель засад формування методичної системи розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій у навчанні фізики і технічних дисциплін.
У статті окреслено концептуальні засади розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій.
Для досягнення поставленої мети були використані такі методи: аналіз теоретичних джерел із проблеми розвитку компетентностей, вивчення й узагальнення передового педагогічного досвіду. Визначені компоненти та модель є підґрунтям створення структури і змісту професійної підготовки майбутнього фахівця спеціальності “Професійна освіта (Комп’ютерні технології)”. Дотримання окреслених засад забезпечує вибір оптимальних форм, методів і засобів навчання, а також змісту фізики та технічних дисциплін при підготовці майбутніх фахівців комп’ютерних технологій для розвитку їхньої інформаційно-цифрової компетентності.
Посилання
Bendes, Yu. P., Serhiienko, V. P., Syrotiuk, V. D. (2017). Teoretyko-metodychni zasady navchannia fizyky maibutnikh fakhivtsiv IT haluzi z vykorystanniam innovatsiinykh tekhnolohii: monohrafiia. Kyiv : Hrin D.S., 413 s.
Bespalko, V. P. (1989). Slahaeme pedahohycheskoi tekhnolohyy. Moskva : Pedahohyka, 192 s.
Dolnyk V. R. (1994). Neposlushnoe dytia byosfer. Moskva : Pedahohyka-Press, 208 s.
Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018 – 2020 roky: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 sichnia 2018 r. 67 -r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80/ed20180117#n23 (data zvernennia: 27.01.2019).
Martyniuk, O . O . (2018). STEM-tekhnolohii yak zasib formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti vchyteliv ta uchniv. Zb. nauk. pr. Kamianets-Podilskoho nats. un-tu imeni Ivana Ohiienka. Seriia pedahohichna. Kamianets-Podilskyi, Vyp. 2 4: STEM-intehratsiia yak vazhlyva peredumova upravlinnia rezultatyvnistiu ta yakistiu fizychnoi osvity. S. 18-22.
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012–2021 roky: skhval. Ukazom Prezydenta Ukrainy vid 25 chervnia 2013 r. 344/2013. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (data zvernennia: 01.02.2019).
Otsiniuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti uchniv ta pedahohiv v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv v osviti : posibnyk / V . I u. B ykov, O. V . O vcharuk ta in. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2017. 160 s.
Pedahohyka: pedahohycheskye teoryy, system, tekhnolohyy: uchebnyk dlia stud. vssh. y sred. ped. ucheb. zavedenyi. Yzd. 4-e yspr. / S. A. Smyrnov, Y. B. Kotova, E.N. Shyianov y dr. ; pod red.
S. A. Smyrnova. Moskva : Akademyia, 2001. 512 s.
Sadovyi, M. I. (2016). Suchasna fizychna kartyna svitu: [navch. pos. dlia stud. ped. vyshch. navch. zakl.] / M. I. Sadovyi, O. M. Tryfonova. – Kirovohrad : PP “TsOP “Avanhard”, 180 s.
Tarasenko, R. O. (2014). Kontseptualni zasady formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh perekladachiv dlia ahrarnoi haluzi. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Vyp. 34. S. 334-340. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_34_49 (data zvernennia: 08.06.2019).
Tryfonova, O. M. (2018). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist: zarubizhnyi ta vitchyznianyi dosvid.
Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky (TsDPU im. V. Vynnychenka). Kropyvnytskyi, Vyp. 173, ch. II. S. 221-225.
Ferrari, A. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. – Euaropean Commission Joint Research Center. Institute of Prospective Tdechnologies Studies.: European Union, 2012. 92 p.