ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-143.2019.15Ключові слова:
громадянська компетентність, навчання вітчизняній історії, психологічний механізм, методика формування громадянської компетентностіАнотація
Процес розробки фундаментальних основ парадигми освіти, орієнтованих на формування громадянської компетентності демократичної української держави, розпочався в Україні у першій половині 90-х років. Стратегічне завдання української освіти – виховання в особистості любові до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних та загальнолюдських цінностей, утвердження якостей громадянина – патріота України визначено низкою керівних документів, що врегульовують освітню галузь і зокрема історичну.
У статті розкрито проблему формування громадянської компетентності старшокласників на уроках історії України. Розглянуто поняття “громадянська компетентність” як інтегративну якість особистості, сукупність знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань, які допомагають особистості усвідомити своє місце в суспільстві, успішно реалізуватися як громадянина держави. Значна роль у формуванні громадянської компетентності належить старшій школі, яка розширює знання учнів про процеси та явища суспільного життя, права людини, основи життя суспільства, сприяє формуванню громадянської позиції людини, її ціннісних орієнтацій.
Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методичну модель формування громадянської компетентності старшокласників у процесі навчання історії України. Її сутність полягає у внесенні змін у зміст навчання, запровадженні інноваційних форм і методів проведення занять з одночасною організацією творчої діяльності старшокласників та продуктивної взаємодії учителів та учнів. Формувальним етапом експерименту підтверджено ефективність впровадження методичної моделі в процес навчання історії України в старшій школі.Посилання
Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zagalnoi serednyoi osvity [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu : http://mon. gov.ua/content/ /post-derzh-stan-(1).pdf
Bahanov . . (2005). Navchannia istorii v shkoli: innovatsiyni aspekty : posibnyk. Kharkiv : Osnova. 128 p.
Pobiedash I . V . (2016). Metodychni aspekty formuvannia gromadianskoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly u protsesi navchannia istorii. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu. Ser.: Pedahohichni nauky. Mykolaiv, № 3 (54). P. 268-273.
Poznyak S . I. (2007). Uyavlennia shkoliariv pro hromadianyna i formuvannia v nyh hromadianskoi kompetentnosti. Pedahohika i psykhologia. № 4. P. 83-93.
Pometun O . I . (2007). Mizhpredmentnyi pidhid do formuvannia hromadianskoi kompetentnosti starshoklasnykiv. Pedahohichna i psykhologichna nauky v Ukraini. T. 2 . Dydaktyka, metodyka, informatsiini tekhnologii. Kyiv : Pedahohichna dumka, P. 107-117.
Taranenko I. (2000). Hromadianska osvita v Ukraini: stan ta perspektyvy rozvytku. Istoriya v shkolah Ukrainy. № 3. P. 15-18.