АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ВПЛИВОМ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ Й ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ СФЕРИ

Автор(и)

  • С. І. Одайський

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-143.2019.18

Ключові слова:

вища освіта, стандарт вищої освіти, Європейські стандарти і рекомендації, Національна рамка кваліфікацій, Національний рейтинг університетів, глобалізація, інтернаціоналізація

Анотація

У статті розкриваються актуальні проблеми розвитку вищої освіти України в умовах реформаційних процесів та впливу глобалізації та інтернаціоналізації на освітню сферу; зосереджується увага на висвітленні питання стандартів вищої освіти, їх узгодження з Європейськими стандартами і рекомендаціями, Законом України “Про вищу освіту” і Національною рамкою кваліфікацій; аналізується питання розроблення й реалізації Національного рейтингу університетів в контексті глобалізації освітнього процесу. Це має важливе значення для реалізації призначення вищої школи – забезпечити освітньо-професійні потреби, світогляд, багатство властивостей та інтересів кожної людини, а відтак – визначити стратегічні пріоритети життєзабезпечення українського суспільства, його прогрес і розбудову в ХХІ столітті.

Сьогодні освіта перетворюється в один з головних напрямів поступального соціокультурного розвитку суспільства, в якому їй відводиться роль каталізатора розумового просування людства в інформаційну добу третього тисячоліття. Цінність такого підходу полягає в тому, що він дає змогу на основі формування якісно нової картини світу усвідомити напрям і зміст нового етапу в розвитку людини і суспільства. Йдеться про саморозгортання планетарного соціального світу, в якому людина перетворюється на головного замовника, об’єкта і виконавця освітнього процесу і, відповідно, має набути властивостей планетарної особистості.

Посилання

Bekh Yu. (2015).Kosmopolityzm yak svitohliadno-ideolohichna platforma rozbudovy osvity KhKhI st.

Vyshcha osvita Ukrainy. № 4. S. 11-16.

Globalistika : enciklopediya / gl. red. i sost. : I. I. Mazur, A. N. Chumakov. Moskva : Dialog: Raduga, 2003. 1327 s.

Debych M . (2015). Yevropeiskyi pidkhid do internatsionalizatsii vyshchoi osvity. Vyshcha osvita Ukrainy. № 1. S. 75-80.

Dzvinchuk D., Petrenko V. (2017). Ukraina na zlami: prohnozy maibutnoho vyshchoi osvity i suspilstva.

Vyshcha shkola. № 3. S. 12-21.

Dohovor o Evropeiskom Soiuze. Maastrykht, 7 fevralia 1992 h. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_029.

Dubaseniuk O . A . (2013). Modernizatsiia systemy osvity v Ukraini v umovakh suchasnykh hlobalizatsiinykh protsesiv. Osvitni reformy: misiia, diisnist, refleksiia / z a red. V. K remenia, T. Levovytskoho, V. Ohneviuka, S. Sysoievoi. Kyiv : EDELVEIS, 460 s.

Zinkovskyi Y u., Mirskykh H . (2018). Do kontseptualnykh zasad rozrobky natsionalnoho reitynhu zakladiv vyshchoi osvity. Vyshcha shkola. № 7-8. S. 7-20.

Ivlieva L., Sidorina Ye., Karbovska S. (2013). Perspektyvy innovatsiinoho rozvytku. Vyshcha shkola. № 10. S. 49-58.

Kiryk T . (2016). U poshukakh novykh osvitnikh paradyhm dlia Ukrainy ChChI st. Vyshcha osvity Ukrainy. № 3. S. 30-36.

Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity, zatverdzheni nakazom MON vid 01.06.2016 600 (u redaktsii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 21.12.2017 1648. URL : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555.

Natsionalna ramka kvalifikatsii: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.11.2011 1341-2011-p URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p.

(2015). Osvita i zhyttievyi prostir osobystosti: yevropeiskyi dosvid i ukrainski realii: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. 23-24 kvitnia 2015 r . / z a zah. red. prof. V. I . D okasha. Chernivtsi : Chernivetskyi natsionalnyi universytet. 296 s.

Pohrebniak V., Dashkovska O., Solodenko A. (2018). Do problem stvorennia systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity u vitchyznianii vyshchii shkoli. Vyshcha shkola. № 7-8. S. 21-27.

Pokhresnyk A. (2016). Krytychnyi filosofskyi analiz tendentsii stvorennia reitynhiv VNZ svitu. Vyshcha osvita Ukrainy. № 4. S. 76-83.

Pro vyshchu osvitu Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 1556-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/1556-18.

Rekomendatsiia Rec (2007) Komitetu Ministriv Rady Yevropy shchodo suspilnoi vidpovidalnosti za vyshchu osvitu i nauku, http://www.coe.int/t/dg4/highereducation/News/pub_res_EN.pdf.

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity.

Kyiv : Lenvit, 2006. 35 s.

(2015). Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity (ESG). – Kyiv : TOV “TsS”. 32 c.

Sukharnikov Yu. (2015). Metodolohichni zasady perebudovy i osuchasnennia vyshchoi osvity Ukrainy.

Vyshcha shkola. № 11-12. S. 35-61.

Tsarenko I. O. (2014). Reitynhovi systemy ranzhuvannia vyshchykh navchalnykh zakladiv: ukrainski ta svitovi metodyky. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu.

Ekonomichni nauky : zb. nauk. pr. Kirovohrad : KNTU. Vyp. 26 . S. 56 -66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Npkntu_e_2014_26_10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-03

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ