МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВ’ЯЗАННЯ СУПЕРЕЧНОСТЕЙ В ХОДІ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • О. М. Трифонова

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-143.2019.23

Ключові слова:

цифровий простір, комп’ютерні технології, компетентність, методологія, суперечності

Анотація

У статті розглядаються методологічні аспекти вирішення суперечностей в ході розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при навчанні фізики та технічних дисциплін в педагогічному закладі вищої освіти на основі Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. Ця концепція, а також парадигма реформування освіти в Україні передбачають створення сучасного освітнього середовища, де має бути подолана система суперечностей між нескінченністю розвитку предмету пізнання природи й обмеженістю можливості інформаційно-цифрової компетентності (ІЦК) суб’єкта її пізнання. Розглядаються умови створення сучасного освітнього середовища, де має бути подолана система суперечностей між нескінченністю розвитку предмету пізнання природи й обмеженістю можливості інформаційно-цифрової компетентності суб’єкта її пізнання. Окреслено методологічні передумови для забезпечення глобальних змін цифровізації освіти в напрямку її компетентнісної модернізації, визначено конкретні завдання трансформації освіти в цифровий простір. Основу методології складає процес розвитку мислення та формування світогляду суб’єктів навчання в єдиному чуттєво практичному операційному середовищі самодисципліни, компетентної роботи з інформацією, моделями, алгоритмами.

Також у статті розглянуто аспекти прояву суперечності між нескінченістю предмету пізнання (безумовність) і скінченістю (умовність) умов пізнання, які вирішуються в процесі поступального розвитку пізнання в напрямку до істини. Вирішення суперечностей згідно ланцюжка складає кінцевий підсумок кожного етапу окремого руху пізнання до розкриття чергової істини як елементу абсолютної істини, до чого намагається дійти особистісне пізнання. Вирішення визначених суперечностей і складає предмет дослідження, окресленого статтею.

Посилання

Hehel’ H. (1970). Nauka lohyky: v 3-kh t. Moskva: Mysl’. T. 1. 501 s.

Honcharenko S . U ., Kushnir V . A . (2002). Metodolohiya yak vazhlyvyy skladnyk naukovoho doslidzhennya v pedahohitsi. Neperervna profesiyna osvita: teoriya i praktyka: nauk.-metod. zhurnal.

Vyp. 4 (8). S. 1 5-24. URL: http://lib.iitta.gov.ua/Metodolohiya yak vazhlyvyy skladnyk.pdf (data zvernennya: 04.01.2019).

Kyzyma V. V. (2002). Dialektyka. Filosofs’kyy entsyklopedychnyy slovnyk / V. I. Shynkaruk (holova redkol.) ta in. Kyyiv : Abrys. 742 s.

Kontseptsiya rozvytku pedahohichnoyi osvity: Nakaz MONU vid 16 lypn. 2018 r . № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (data zvernennya: 31.01.2019).

Kontseptsiya rozvytku tsyfrovoyi ekonomiky ta suspil’stva Ukrayiny na 2018–2020 ro ky: Rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 17 sichnya 2018 r. № 67-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80/ed20180117#n23(data zvernennya: 27.01.2019).

Ovcharuk O. V. (2017). Suchasni vymohy do tsyfrovoyi hramotnosti v systemi shkil’noyi osvity: na osnovi ramky tsyfrovoyi kompetentnosti DigComp 2.0. Nova pedahohichna dumka. 4. S. 32-35.

(2018). Osvita v Ukrayini: bazovi indykatory. Informatsiyno-statystychnyy byuleten’. Kyyiv : DNU “Instytut osvitn’oyi analityky”. 209 s.

( 2010). Osnovy metodolohiyi ta orhanizatsiyi naukovykh doslidzhen’: navch. posib. dlya studentiv, kursantiv, aspirantiv i ad’yuntiv / za red. A. Y. Konvers’koho. Kyyiv : Tsentr uchbovoyi literatury. 352 s.

Pro Derzhavnyy byudzhet Ukrayiny na 2018 rik: Zakon Ukrayiny vid 7 hrud. 2017 r. № 2246-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2246-19 (data zvernennya: 12.06.2019).

Pro Natsional’nu doktrynu rozvytku osvity: Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 17 kvit. 2002 r. 347/2002.

URL: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (data zvernennya: 01.02.2019).

Pro Natsional’nu stratehiyu rozvytku osvity v Ukrayini na period do 2021 roku: Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 25 c herv. 2013 r. 3 44/2013. URL : https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 344/2013/paran10 (data zvernennya: 01.02.2019).

Pro Stratehiyu staloho rozvytku “Ukrayina – 2020”: Ukaz Prezydenta Ukrayiny 12 sich. 2015 r . 5/2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015 (data zvernennya: 24.02.2019).

Sadovyy M. I., Tryfonova O. M. (2017). Teoriya samoorhanizatsiyi ta synerhetyky u navchanni studentiv pedahohichnykh VNZ: posibnyk. Kropyvnyts’kyy: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 184 s.

Feyerbakh L. (1995). Osnovnye polozhenyya fylosofyy budushcheho. Sochynenyya : v 2 tomakh; per. s nem. Moskva : Nauka. T. 1. 502 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-04

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ