ФОРМУВАННЯ ХРИСТИЯНСЬКОЇ МОРАЛІ ДОШКІЛЬНИКІВ НАПРИКІНЦІ XX - НА ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ: УЗАГАЛЬНЕННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ВИКОРИСТАННЯ ІСТОРИЧНОГО ДОСВІДУ

Автор(и)

  • Б. С. Сливка

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-144.2019.21

Ключові слова:

християнська мораль, дошкільники, історичний досвід, пастирська діяльність, кінець XX- початокXXI століття.

Анотація

Обґрунтовано концептуальні підходи до формування християнської моралі дошкільників у період незалежності української держави. Визначено основні детермінанти пастирської роботи з дітьми дошкільного віку (антропологія пастирства, пастирська психологія, пастирська педагогіка, дошкільна освіта, дошкільне виховання, сімейно-родинна освіта, сімейно-родинне виховання, церковний спів тощо). Виокремлено чинники впливу на розвиток формування хрмстиянської моралі дошкільників (ідеологічні, філософсько-культурні, науково-педагогічні, богословські, соціально-економічні, освітньо-навчальні, організаційно-методичні та інформаційно-технологічні). Запропоновано періодизацію розвитку християнської моралі дошкільників у пастирській педагогіці кінця XX - початку XXI століття (1991- 1999рр. - становлення національної дошкільної освіти, створення концепції та базового компоненту дошкільного виховання й Національної програми “Діти України ” з урахуванням відродження релігійного виховання на тлі минулих заборон радянського періоду; 2001-2009рр. - формування законодавчої бази дошкільної освіти, розроблення нових варіантів програм виховання і навчання дітей у дошкільні роки та створення базової програми розвитку дитини “Я у Світі ” з офіційним входженням християнського виховання та спрямуванням на розвиток християнської моралі дошкільників; 2010-2013рр. - розвиток дошкільного виховання як самостійної галузі української педагогіки на засадах християнства на основі нової редакції Базового компонента дошкільної освіти в Україні та оновленої програми виховання і навчання дітей від 3 до 7 років “Дитина”; 2014-2017рр. - розвиток християнської моралі з урахуванням значних соціальних зрушень у контексті нової редакції програми “Я у світі ” та проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015-2025 рр.). Виявлено тенденції розвитку християнської моралі дошкільників засобами пастирської діяльності в Україні (залучення до сімейного морального виховання священнослужителів, залучення пасторів до морального виховання дошкільників, побудова виховного процесу на національних цінностях, посилення релігійної спрямованості виховання дошкільників, інтеграції світських та релігійних виховних впливів у формуванні моралі дошкільника тощо). Запропоновано конкретні методики формування християнської моралі дошкільників як узагальнення можливостей використання історичного досвіду досліджуваного періоду.

 

Посилання

Dykhotomiia. URL : http://www.e-reading.club/chapter.php.

Dolynna O., Nyzkovska O. (2013). Rozvyvaty dukhovnyi potentsial osobystosti doshkilnyka. Doshkilne vykhovannia. № 9. S. 6-8. URL: http://www.e-catalog. name/x/kram/ kram?LNG=&Z21 ID=&I21 DBN.

Kononko O. L., Lutsenko V. O., Nechai S. P. ta in. Formuiemo u starshykh doshkilnykiv tsilisne svitobachennia: navch.-metod. posibnyk. Kyiv : Imeks-LTD. 260 s. S. 5.

Panchenko V. O. (2014). Orhanizatsiia dukhovno-moralnoho vykhovannia ditei u doshkilnykh zakladakh [Tekst]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho: pedahohichni nauky. Vyp. 1.45. S. 107-111.

Pasichnyi R. Ya. (2016). Formuvannia sotsialno-politychnoi doktryny Ukrainskoi hreko-katolytskoi tserkvy [Tekst]: avtoref. ... dys. kand. polit. nauk. Lviv. 19 s.

Pryntsypy mediatsii. URL: http://pidruchniki.com/1640011663595/pravo/printsipi_mediatsiyi.

Cherkasov V. V. (2009). Rozvytok muzychno-pedahohichnoi osvity v Ukraini (druha polovyna KhKh - pochatok KhKhI stolittia): avtoref. dys. ... dokt. ped. nauk. Kyiv. 38 s. S. 3.

Chorna K. I. (2008). Moralne vykhovannia. Entsyklopediia osvity / Akad. ped. nauk Ukrainy ; hol. red. V. H. Kremen. Kyiv : Yurinkom Inter. 1040 s. S. 523-524.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-26

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ